Na al enige jaren zeer tevreden op een oude Gazelle No. 1 te rijden, kocht ik laatst een nieuwe: een nòg oudere, maar vooral: een hogere, en ik ben bijna twee meter lang, dus u begrijpt...
Alvast wat fotootjes, waarbij een full body shot nog ontbreekt, dat volgt.
(De fiets komt hier rechtstreeks van de veiling en zit nog onder het stof.)

Dat begint al goed...

Bovenaanzicht, met enórme balhoofdbuis.
Ik heb e.e.a. nog niet opgemeten, maar het lijkt zo'n 10 cm hoger dan het normale 28" frame.
Zie ook de chromen velgen, met een zwartgelakte schouder: Dunlop 'Westwood'. Op de voornaaf staat 'Gazelle'.
Ook achter een (Made in Engand) Dunlop velg, maar met een Duitse naaf, uit 1943:

Een Adelaar en het Deustches Reichs Patent; tja...
Dan het doekwerk: nog in goede staat gelukkig!

Met geheime inscripties van een verdwenen cultuur.
De jasbeschermers zijn van zwart acetaat of celluloid, met het ijzerdraad achter een lederen beleg genaaid –niet zichtbaar– waar ook de lederen bevestigingsriempjes aan vast zitten.

Origineel slot, sleuteltje erbij!
Koplamp –niet afgebeeld– is een jaren '70 ding van Batavus; de dynamo is ook niet origineel want van van na 1950.
(De fiets is volgens mij van wat eerder, precies weet ik het niet, maar het framenummer zit in de 730.000. Mijn 'lage' andere No. 1 net onder het miljoen trouwens, in de 998.000.)

Het Utrechtse bedrijf Leco was fout in de Oorlog en herdoopte zicht daarom in 1950 tot 'Lucia'.
Een Vredestein-band met exact hetzelfde profiel wordt trouwens tegenwoordig wederom gemaakt, maar niet meer in Loosduinen, dus zonder de naam 'Westlander'.
En een bronzen balhoofdplaatje; hoe zat dat ook al weer, qua datering?

Dat heeft ontwerper Vlaanderen mooi voor elkaar, als je nagaat dat dat meisje dat de Nike 'swoosh' ontwierp daar $35 voor kreeg en niemand haar naam kent.
De fiets heb ik inmiddels schoongemaakt, maar heeft nog wat aandacht en onderdelen nodig. Het wordt trouwens vooralsnog een oily rag restauration, met hier en daar wat roestwerende maatregelen, polijsten en sealen.
En die velgen moet wat mee; ik zag reeds een goede posting daarover, maar eigenlijk had ik liever zwarte, dus die ga ik wellicht uitwisselen met mijn 'lage', waar ik een retro pub racer van wil maken, tzt.
Wordt vervolgd, met meer luisterrijke beelden van de opgeknapte IJzeren Dominee, zoals ik 'm gedoopt heb, wegens steil in de leer, hoog van de kansel en de stiltes die vallen wanneer ik op het ding een groep mensen passeer.

Dank voor uw aandacht, tot een volgende keer!