Nog een nieuw gezicht

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
De IJzeren Dominee

Nog een nieuw gezicht

Bericht door De IJzeren Dominee »

Hallo allen,

Na al enige jaren zeer tevreden op een oude Gazelle No. 1 te rijden, kocht ik laatst een nieuwe: een nòg oudere, maar vooral: een hogere, en ik ben bijna twee meter lang, dus u begrijpt...

Alvast wat fotootjes, waarbij een full body shot nog ontbreekt, dat volgt.
(De fiets komt hier rechtstreeks van de veiling en zit nog onder het stof.)

Afbeelding
Dat begint al goed...

Afbeelding
Bovenaanzicht, met enórme balhoofdbuis.

Ik heb e.e.a. nog niet opgemeten, maar het lijkt zo'n 10 cm hoger dan het normale 28" frame.

Zie ook de chromen velgen, met een zwartgelakte schouder: Dunlop 'Westwood'. Op de voornaaf staat 'Gazelle'.
Ook achter een (Made in Engand) Dunlop velg, maar met een Duitse naaf, uit 1943:

Afbeelding
Een Adelaar en het Deustches Reichs Patent; tja...

Dan het doekwerk: nog in goede staat gelukkig!

Afbeelding
Met geheime inscripties van een verdwenen cultuur.

De jasbeschermers zijn van zwart acetaat of celluloid, met het ijzerdraad achter een lederen beleg genaaid –niet zichtbaar– waar ook de lederen bevestigingsriempjes aan vast zitten.

Afbeelding
Origineel slot, sleuteltje erbij!

Koplamp –niet afgebeeld– is een jaren '70 ding van Batavus; de dynamo is ook niet origineel want van van na 1950.
(De fiets is volgens mij van wat eerder, precies weet ik het niet, maar het framenummer zit in de 730.000. Mijn 'lage' andere No. 1 net onder het miljoen trouwens, in de 998.000.)

Afbeelding
Het Utrechtse bedrijf Leco was fout in de Oorlog en herdoopte zicht daarom in 1950 tot 'Lucia'.
Een Vredestein-band met exact hetzelfde profiel wordt trouwens tegenwoordig wederom gemaakt, maar niet meer in Loosduinen, dus zonder de naam 'Westlander'.

En een bronzen balhoofdplaatje; hoe zat dat ook al weer, qua datering?

Afbeelding
Dat heeft ontwerper Vlaanderen mooi voor elkaar, als je nagaat dat dat meisje dat de Nike 'swoosh' ontwierp daar $35 voor kreeg en niemand haar naam kent.

De fiets heb ik inmiddels schoongemaakt, maar heeft nog wat aandacht en onderdelen nodig. Het wordt trouwens vooralsnog een oily rag restauration, met hier en daar wat roestwerende maatregelen, polijsten en sealen.

En die velgen moet wat mee; ik zag reeds een goede posting daarover, maar eigenlijk had ik liever zwarte, dus die ga ik wellicht uitwisselen met mijn 'lage', waar ik een retro pub racer van wil maken, tzt.

Wordt vervolgd, met meer luisterrijke beelden van de opgeknapte IJzeren Dominee, zoals ik 'm gedoopt heb, wegens steil in de leer, hoog van de kansel en de stiltes die vallen wanneer ik op het ding een groep mensen passeer. ;)

Dank voor uw aandacht, tot een volgende keer!
Fotomaan

Re: Nog een nieuw gezicht

Bericht door Fotomaan »

Hoi Dominee,
Mooie fiets hoor.
Ik kan op de foto het cijfer op de achternaaf niet helemaal goed lezen. Is 43, 48 of 49? Het is in't ieder geval het bouwjaar van de naaf en als die origineel is dan is de fiets ook zo oud.
De Torpedo van F&S is wereldberoemd. Ik geloof dat er in 1940 al 50 miljoen van gemaakt waren. Die gingen de hele wereld over en Nederland was een dankbare afnemer.

De velgen kan je weer mooi krijgen met Brillo. Je moet alleen even secuur poetsen om de zwarte lak op de schouder te ontzien maar dan zien ze er weer prima uit.
Misschien zijn ze dan mooi genoeg om in de fiets te laten. Blijft ie origineel en daar is ook wat voor te zeggen :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
1tm100

Bericht door 1tm100 »

;)
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 24 jun 2014, 10.10, 1 keer totaal gewijzigd.
maartenB

Bericht door maartenB »

1948 klopt perfect met het framenummer, ik heb het opgezocht in de dateringslijst van de club.
Hoe hoog is je fiets? Ik rij zelf dagelijks zon Gazelle uit 1940 en dat is elke dag weer een genoegen! Ik ben 1.95 meter en heb een 66 cm. frame. Dan moet het zadel trouwens nog wel een stukkie omhoog.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

mooi entrée hoor Dominee.

Het is toch verrassend dat er zo'n eind jaren 40 fietsje komt opdagen die op de verlichting na, nog helemaal origineel is.
Je vraagt jezelf toch af hoe zo'n set jasbeschermers of kwetsbare touwtjes kettingkast 65 jaar kan overleven.

Aan het balhooft te oordelen lijkt dit me eerder een 70cm frame. Daar zou ik met mijn meter70tig hoogtevrees op krijgen :lol:

Het balhoofdplaatje toont een radiaal gespaakt wiel. Dat moet dan net één van de laatste geweest zijn vermoed ik.

De wielen, tja, op de enkele fots lijkt het wel dat er al behoorlijk roest op zit en dat is natuurlijk jammer als de fiets er verder nog netjes uit ziet. Daar zou ik het toch ook moeilijk mee hebben hoor.

Toch benieuwd naar het totaalplaatje van de fiets.

De Vredestein banden die je daar noemt, zijn die courant te krijgen?

Mvg,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
De IJzeren Dominee

[quote="Fotomaan"]
*knip*
De velgen kan je weer mooi krijgen met Brillo. Je moet alleen even secuur poetsen om de zwarte lak op de schouder te ontzien maar dan zien ze er weer prima uit.
Misschien zijn ze dan mooi genoeg om in de fiets te laten. Blijft ie origineel en daar is ook wat voor te zeggen :P
*knip*

Hallo Charles,

Dank, ik had tijdens het schoonmaken al een beginnetje gemaakt met een soort nylon schuurpad, hetzelfde spul als op de ruwe kant van een pannensponsje, maar dan een hardere, professionele versie, zoals schilders die gebruiken.

Afbeelding

Bij het zoeken naar een voorbeeldplaatje (bovenstaand) vind ik ze nu van 3M, in diverse gradaties, voor o.a. zilversmeden.
Ik kan me voorstellen dat zo'n setje ook goed is om roestige chromen velgen te poetsen...

De Brillo-tip neem ik ook ter harte: ik heb hier de 'echte', die van staalwol met roze zeep; ik neem aan dat ie worden bedoeld?
(En zijn er ervaringen met die felxibele rubberblokjes met zo'n laagje griter op?)

Ik las de onderwerpen over chromen velgen en heb (inderdaad) besloten ze toch maar in deze fiets te laten zitten en ze niet uit te wisselen met mijn 'lage' No. 1.
De IJzeren Dominee

1tm100 schreef:Ik zie 48 staan op de naaf. ;)

Mooie fiets trouwens, lekker origineel.
Klopt inderdaad, ik keek niet goed, maar bij beter poetsen blijkt het een '48'.

Cheers, ik ben er ook blij mee!
Dit is 'm helemaal:

Afbeelding
De IJzeren Dominee

maartenB schreef:1948 klopt perfect met het framenummer, ik heb het opgezocht in de dateringslijst van de club.
Dank daarvoor: mysterie omtrent Engelse velgen i.c.m. Duitse naaf opgelost!
Hoe hoog is je fiets? Ik rij zelf dagelijks zon Gazelle uit 1940 en dat is elke dag weer een genoegen! Ik ben 1.95 meter en heb een 66 cm. frame. Dan moet het zadel trouwens nog wel een stukkie omhoog.
Even opgemeten: 70 centimeter inderdaad!
(Of zelfs 71: bovenkant zadelbuis tot het hart van de trapas.)

Een enorm frame, met een balhoofd van 30 centimeter; vooralsnog heb ik proefgereden met het zadel in de laagste stand, voor het eerst weer, sinds ik 10 jaar oud was en mijn eerste 26" Union kreeg...

Mijn lage No. 1 met 28" wielen heeft een frame van 61 cm, met een balhoofdbuis van 20 cm, vrij laag voor mijn lengte dus, maar zelfs die rijdt verrukkelijk inderdaad: als het eenmaal rolt cruise je zelfs versnellingsfietsen op je gemakkie –éen handje aan het stuur, twee vingers in de neus– voorbij! :mrgreen:
De IJzeren Dominee

asterduc schreef:mooi entrée hoor Dominee.

Het is toch verrassend dat er zo'n eind jaren 40 fietsje komt opdagen die op de verlichting na, nog helemaal origineel is.
Je vraagt jezelf toch af hoe zo'n set jasbeschermers of kwetsbare touwtjes kettingkast 65 jaar kan overleven.

Aan het balhooft te oordelen lijkt dit me eerder een 70cm frame. Daar zou ik met mijn meter70tig hoogtevrees op krijgen :lol:

Het balhoofdplaatje toont een radiaal gespaakt wiel. Dat moet dan net één van de laatste geweest zijn vermoed ik.

De wielen, tja, op de enkele fots lijkt het wel dat er al behoorlijk roest op zit en dat is natuurlijk jammer als de fiets er verder nog netjes uit ziet. Daar zou ik het toch ook moeilijk mee hebben hoor.

Toch benieuwd naar het totaalplaatje van de fiets.

De Vredestein banden die je daar noemt, zijn die courant te krijgen?

Mvg,
Ed
Hallo Ed, monsieur Asterduc, dank u!

Om met die Vredestein te beginnen: die kocht ik enige jaren geleden, nota bene bij Halfords, een zaak die ik eigenlijk mijd.
Maar het was in de tijd dat een kalkband nog wat bijzonders was en ook Schwalbe ze nog niet had.

Later vond ik op internet wel 'een mannetje' (misschien wel iemand van hier?) die nog witte banden zónder reflectie aanbood.

Zoals op bovenstaande foto (hele fiets, flink gewassen, voorwiel uit andere No. 1) aan de voorband zien is, heeft het nieuwe model wèl een retroreflectiestrip, maar netjes 'weggewerkt', helemaal tegen de velg aan.

Het originele chroom/zwarte voorwiel gaat trouwens weer terug in deze fiets: met behulp van uw instructies elders op dit blog zal ik de zwarte schouderstreep gaan herstellen/herscheppen.
De lak op de achtervelg is er een stuk beter aan toe, zodat ontroesten en bijwerken daar te doen is zonder het wiel te hoeven ontmantelen en herspaken.

Ook de roestplekken op het frame en de onderdelen ga ik aanpakken met aandacht en de hoogwaardige middelen zoals door u genoemd.

Zowel mijn twijfels als hopelijk succes zal ik met u en de forumleden delen, in de hoop op advies, dan wel zelf anderen daar van te dienen.

Alvast dank voor hetgeen ik reeds heb mogen opsteken!

Nog wat beelden:

Afbeelding
Lepper 85; boutje mist, maar dat is te fiksen.

(Andere problemen met kapotte Lepper zadels niét, overigens: men weigert meermaals halsstarrig om e-mails en post daaromtrent te beantwoorden!)

Afbeelding
Eerste generatie verplichte reflector: ca 1986.

Een afschuwelijk ding, nog erger dan die eerste van Spanninga.
Zijn daar alternatieven voor, of laat de die-hard die weg, met risico op boete?
Hoe doet men dat hier; zijn er wellicht professionele, afneembare concours-modellen? ;)

Afbeelding
Handvat en bel op een uitgeslagen stuur

Handvatten zijn vast origineel: van strokarton en celluloid.
(Tijdens de wederopbouw waren –ook– grondstoffen nog lang op de bon, duur, of niet te krijgen.)

De bel lijkt me van van wat later, desondanks is de merknaam Reich. :shock:
(Een zeldzaam voorbeeld van –morbide– Duitse humor?)

Oh, bijna vergeten, nog eentje van de hele fiets, minus een handvatje, dat ik wel heb liggen, en de jasbeschermers, die ik aan het opknappen ben:

Afbeelding
De IJzeren Dominee in Zijne Volle Glorie

Later meer!
asterduc

Bericht door asterduc »

misschien dat een moderator de voorgaande posts naar je nieuwe topic kan verplaatsen
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie