Het is me al eerder opgevallen dat die vraag regelmatig voorbij komt.
Mocht ik hier foutieve informatie posten, gelieve mij dan te excuseren en vooral te corrigeren.
Mascotte 1:
De vroegere Gazelles hadden een voorspatbord zonder chroom neusje.
Op die fietsen werd een gaatje voorzien waarin dan de Gazelle op draadstang werd opgezet. Er zijn 2 verschillende grootte.
Het kleine model is exact hetzelfde al de Gazelles die in het crankstel voorkomen. Of dit zo door Gazelle is geleverd of door handige Harry werd gemaakt, is mij niet bekend.
Mascotte 2:
De dunne metalen mascottes hebben een lange smalle sleuf nodig, waar ze door worden gestoken en onderaan door een ronde ring worden geborgd. Het chroom neusje heeft eveneens een sleufje, waar de mascotte in zit.
Mascotte 3:
De plastic mascotte is vooral op de sport fietsen gebruikt, ik vermoed dat ze standaard op die fietsen stonden maar metdertijd zijn vervangen doordat ze snel defekt gingen.
Ze worden op het spatbord geplaatst (in tegenstelling tot de metalen mascotte), maar maken wel gebruik van een kleine uitsparing in het spatbord. Over de mascotte wordt eveneens een chroom neusje geplaatst. Dit chroom neusje is een speciaal model met verzonken halfrond.
Spatborden:
Links: oude spatbord zonder inkeping
Midden: inkeping voor de plastic mascotte
Rechts: inkeping voor de dunne metalen mascotte
De periode vanaf en tot wanneer deze mascotte's zijn toegepast is mij nog niet duidelijk, maar ik vermoed dat
- type één vanaf de jaren 30 tot 50 (en de DIYer types nog later) zijn gebruikt,
- het type 2 in de 50er jaren tot begin 60er jaren en het
- type 3 vanaf einde jaren 50 tot einde 60er jaren.
Ik hoop hiermee duidelijkheid te hebben gebracht (of misschien net verwarring

Elke input en of correctie in dit verband is welkom.
Mvg,
Ed.
Enkele voorbeelden van de 4 verschillende mascottes gemonteerd op een Gazelle fiets:
Heeft u zelf ook een fiets met dergelijke mascotte, aarzel dan niet om een (detail)foto te plaatsen