introductie

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Viscount

introductie

Bericht door Viscount »

Goedenmorgen medeliefhebbers,

Al vele jaren ben ik aan de slag met het opknappen (en restaureren)van oude racefietsen. De benodigde vaardigheden heb ik opgedaan door te doen, net zoals de meeste van ons.

Na het opknappen van vele Alan's, RIH's, Gazelle's (Champion Mondial)heb ik na de restauratie van een Viscount Aerospace Pro (bijzondere fiets met leuke technische details) even niets meer gedaan.

Gisteren kocht ik een bijna puntgave Batavus Course van bijna 25 jaar oud Een youngtimer :P dus. Die gaat vandaag in behandeling: schoonmaken, lagers servicen, aluminium poetsen enzovoorts.

Ik heb er zin in om weer aan de slag te zijn en dat was ook de reden om me weer op de site en het forum te melden. Ik ben geïnteresseerd in bijna alles wat met het restaureren van fietsen te maken heeft en ben daarom zeer benieuwd in jullie verhalen.

Groet,

Ben
maartenB

Re: introductie

Bericht door maartenB »

Een leuke intruductie, Ben!
Zet eens een fotoreportage van een van je (oudere) topstukken in het forum 'racefietsen'. Daar hebben zeker mensen belangstelling voor!
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
velophile

Bericht door velophile »

Welkom Viscount.

Ouder dan 50 jaar, schijnt voldoende oud te zijn om de fiets oldtimer te noemen. Van voor de oorlog zijn er nauwelijks racefietsen in Nederland te vinden. Dat betekent dat we oldtime-racers in het tijdvak voor 1963 moeten zoeken. Ook daar is de spoeling dun; noodgedwongen moeten we het vaak met vintage fietsen doen, ouder dan 25 jaar: het Joop Zoetemelk tijdperk. In Nederland is er in die periode ontzettend veel rotzooi verkocht; alles met een racestuur heette een racefiets. Bij de Engelse Viscount Aerospace racefietsen midden jaren zeventig, was een echt nieuw ontwerp gemaakt. Helaas had de tweede serie voorvorken last van een productiefout. Toch wordt de fiets met enige nostalgie in de fora besproken. Voor veel z.g.n. racefietsen, als de Gazelle Tour de France, is elk woord dat eraan besteed wordt teveel. De eerste serie Batavus Course was niet beter; latere series zijn als racer ontworpen en opgebouwd.

Groeten, Wiel http://www.velofilie.nl
Viscount

Bericht door Viscount »

Bedankt voor je reactie Wiel,

Ik kan je waarnemingen en conclusies enkel maar bevestigen. In de jaren zestig en zeventig is door enkele Nederlandse raceframebouwers mooi werk geleverd (Jean Legrand) en de Amsterdamse Bustraan RIH's, Ko Zieleman, Presto. Zeker niet zo antiek als De Mol maar wel met dezelfde autheticiteit.

De Batavus Course is -origineel- opgebouwd als tour/sportfiets. Hij is niet bestemd voor de verzameling maar om mijn woon-werkkilometers aangenaam te overbruggen.

Groet,

Ben
Plaats reactie