Vervormde zadellug en deukje in zadelbuis - opgelost

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
JocoFoto

Vervormde zadellug en deukje in zadelbuis - opgelost

Bericht door JocoFoto »

Mijn Joco 'Ronde van Europa' project blijkt nogal uitdagend (en dus ook leerzaam :D ). De fiets was in het verleden al eens 'opgeknapt' en van nieuwe onderdelen voorzien, waaronder een nieuwe zadelpen. Het was mij onmiddellijk duidelijk dat niet de juiste maat was gekozen, hij rammelde in de buis. De diameter was uit m'n hoofd 26,0mm.

Maar welke maat moet het dan wel zijn? Een maatje 26,6mm dat ik nog had liggen was ook te klein, groter had ik niet liggen. Op internet onderzoek gedaan naar zadelpennen. De diameter van de zadelpen hangt af van de wanddikte van de buis, omdat de buitendiameter standaard is (althans voor klassiekers, dit omdat lugs standaard formaat gaten hadden.

De wanddikte is primair afhankelijk van de kwaliteit van het staal. Reynolds 531 staal (toendertijd het beste) is niet lichter dan normaal staal, maar omdat het erg sterk is kan de wanddikte van de buis dunner zijn bij dezelfde sterkte buis en dus lichter.

De buitendiameter van de standaard buis is 28,6mm, wanddikte van 531 is 0,6mm (!) dus is de binnendiameter 28,6 - 0,6 - 0,6 = 27,4mm. Na aftrek van marges is de correcte diameter van de zadelpen 27,2mm. Het komt blijkbaar enorm precies, want 27,0mm voel ik al wiebelen, maar dat is pas na het volgende.......

Want de vorige eigenaar heeft de zadelpenbout flink aangetrokken om de zadelpen te laten passen (wat nooit gaat lukken :evil: ). Daarmee is de opening vervormd, waardoor de correcte zadelpen er niet meer in ging, ook niet met de schroevendraaier methode. Om eea nog wat erger te maken zat er een deukje in de zadelbuis ongeveer zeven centimeter onder de bovenrand van de lug (hoe kom je daar bij?????), waardoor de passing helemaal mis ging.

Na wat brainstormen met Gerlof en Maarten W. ontstond het idee iets met een expanderbout te maken, zodat de lug van binnenuit rond opgerekt kan worden.

Mijn eigen eerste poging was op basis van een stuurpen. De diameter is natuurlijk te klein, daarom heb ik een zadelpen (de 26,6) verzaagd. De twee eindstukjes heb ik op het uiteinde van de stuurpen gelijmd.

Afbeelding

Met wat passen en meter lukte het hiermee om het deukje in de zadelbuis glad te drukken.

Dit tooltje heeft echter niet de kracht om de lug aan te kunnen. Teveel hoek en teveel kracht op de lijmverbindingen.

Maarten W. heeft daarom een sterk verbeterde uitvoering gemaakt. De foto spreekt hopelijk voor zich.

Afbeelding

En gelukkig werkte dit stukje gereedschap wel voldoende :D . Mijn 27,2mm zadelpen gaat er strak maar vloeiend in, zoals het hoort.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie