oudje uit Frankrijk

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Noottt

oudje uit Frankrijk

Bericht door Noottt »

Hallo!

In het huis van mijn Franse grootouders heb ik op zolder een oude racefiets gevonden. Ik denk er over om hem op te knappen of eventueel om te bouwen tot stadsfiets.

Ik zou graag wat hulp willen inroepen om de leeftijd van deze fiets & onderdelen vast te stellen. M'n opa kan 't helaas zelf niet meer vertellen. Ik vermoed dat de fiets uit de jaren 50/60 stamt, maar dat is gebaseerd op een schatting.

Mocht iemand mij iets kunnen vertellen over de onderdelen/frame etc dan hoor ik het graag.

Groetjes,
Arnaud
Bijlagen
fiets pappie4.jpg
fiets pappie4.jpg (471.75 KiB) 8029 keer bekeken
fiets pappie2.jpg
fiets pappie2.jpg (395.05 KiB) 8029 keer bekeken
fiets pappie3.jpg
fiets pappie3.jpg (437.73 KiB) 8029 keer bekeken
fiets pappie1.jpg
fiets pappie1.jpg (477.81 KiB) 8030 keer bekeken
velophile

Re: oudje uit Frankrijk

Bericht door velophile »

Welkom op dit forum Arnaud,

Leuke entree, zo'n oud frans race frame. Zo te zien jaren vijftig; de voorderailleur type "suicide" werd in de jaren zestig niet meer gebruikt. Als er geen merkje op het balhoofd zit zijn deze fietsjes moeilijk te duiden; er waren heel veel kleine bouwers in Frankrijk in die tijd. Het aantal cijfers van het framenummer kan al een indicatie zijn; hierin is soms ook direct het bouwjaar verwerkt.

Groeten, Wiel
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Zeker de moeite waard van het opknappen! Behalve de familie-link, is het een mooie fiets die behoorlijk origineel is. En dat zie je niet vaak meer.

Ombouwen tot stadsfiets kan ook, maar dan zal je toch veel originele onderdelen moeten vervangen. De derailleurs zijn decoratief, maar niet erg prettig in het dagelijkse gebruik. Het zadel zal fragiel zijn en niet bestand tegen intensief gebruik. Maar bedenk wel dat die Simplex delen en ook een Brooks zadel met ovalen logo dus vroeg jaren vijftig flink wat geld waard zijn.

Interessante keuze; maak er een praktische fiets van financieel geholpen door de verkoop van oude onderdelen (waarna de fiets voor de liefhebber zijn waarde heeft verlorem), of breng hem terug in originele staat; onhandig maar wel bijzonder.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Noottt

Bericht door Noottt »

Wat een leuke reacties, waarvoor dank!

Ik ga binnenkort weer naar Frankrijk dus dan zal ik wat meer foto's maken en kijken of ik wat meer details over het merk frame kan vinden. Leuk om te horen dat het echt een oudje is.

Wat betreft de plannen, opknappen en terugbrengen in oude staat zou wel erg leuk zijn, maar is waarschijnlijk niet aan mij besteed. Ik denk dat suggestie van onderdelen verkopen een goede is. Hiermee kan ik de fiets mooi ombouwen tot stadsfiets, het zadel ga ik uiteraard opknappen :)

nieuwe foto's volgen binnenkort :)
remurk

Bericht door remurk »

Indien je onderdelen mocht gaan verkopen, dan heb ik veel belangstelling voor de beide derailleurs. Eventueel heb ik ook leuke ruilonderdelen voor je. Ik hoor het graag.
Groet, Rutger, tel 0651 968418
Noottt

Bericht door Noottt »

remurk schreef:Indien je onderdelen mocht gaan verkopen, dan heb ik veel belangstelling voor de beide derailleurs. Eventueel heb ik ook leuke ruilonderdelen voor je. Ik hoor het graag.
Groet, Rutger, tel 0651 968418

Hoi Rutger,
Dank voor je reactie. Zodra ik terug ben uit la douce france laat ik van me horen. Ik heb nu je nummer iig.

Mvg,
Arnaud
Bricoleur

Bericht door Bricoleur »

Ik zou hem in ere houden, mooi setje oude wielen er in af en toe in gepaste kledij een retrorondetje rijden. Er zijn zat geschiktere fietsen (lees niet compleet of origineel afgemonteerd) te vinden om op te bouwen als stadsfiets. Het is steeds lastiger om mooie authentieke racers uit deze periode te vinden en het exemplaar van je opa is 'as close as they get'.
Noottt

Bericht door Noottt »

Dag Bricoleur.

Ik begrijp je standpunt. Maar die gepaste jaren 50 kledij staat mij echt waardeloos ben ik bang. En dit beestje staat nu op zolder stof te vangen. Het familie-element weegt voor mij zwaarder dan het in stand houden van het geheel. Ik denk dat mijn opa ook liever zou willen dat ik hem dagelijks gebruik :)

Maar toch bedankt voor je opinie.
Bricoleur

Bericht door Bricoleur »

Gebruiken is sowieso altijd beter dan laten verstoffen. Succes! ;)
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Leuke fiets. Volgens mij hebben ze een stuk leer van je zadel weggesneden, daar het logo niet compleet erop staat.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie