Beste mensen,
Al enkele dagen loop ik over de volgende vraag te tobben. In hoeverre zijn binnenwerken van Sturmey Archer uitwisselbaar? Hiermee bedoel ik, kan ik bijvoorbeeld een FG binnenwerk in een AB naafhuls zetten? Kan ik ook een moderne 5 speed interieur in een AB exterieur zetten? En hoe zit het met de zeldzame 7 speed naven van SA, kunnen die in een 5 en 3 speed binnenwerk?
Zullen we eens een lijstje maken van naven waarbij de naafhuls van binnen in feite hetzelfde is? Vaak zit er in de naafhuls enkel de vertanding van de binnenste pallen (de vertanding kan wel grover of fijner zijn). Een gekke uitzondering hierop is een 5 speed naaf uit de jaren 80 (weet het type even niet) met trommelrem, waarbij geen sprake is van pallen, maar cylindertjes met veertjes (zelfde effect) die in een vertanding vallen.
Groeten, Y.
Uitwisselen binnenwerken Sturmey Archer
Uitwisselen binnenwerken Sturmey Archer
Sportief fietsend!
Re: Uitwisselen binnenwerken Sturmey Archer
Zou hier ook blij mee zijn, maar heb weinig ervaring.
Yorrick, mocht je nog een K naaf (zonder rem) "over" hebben uit de jaren 30, zou ik die graag willen kopen.
Piet
Yorrick, mocht je nog een K naaf (zonder rem) "over" hebben uit de jaren 30, zou ik die graag willen kopen.
Piet