Bonaparte
Bonaparte
In de schuur bij een familielid heb ik een leuk project voor de wintermaanden gevonden. De restauratie van deze Bonaparte.
Jammer genoeg ontbreken er een aantal onderdelen. Die ontbraken al toen de fiets 30 jaar geleden gestald werd.
Ik heb een aantal vragen:
Hoe oud is deze fiets?
Kan iemand meer vertellen over dit merk? Op de transfer op het achterspatbord lees ik Bonaparte en waarschijnlijk Apeldoorn, meer weet ik niet.
Hoe kom ik aan Bonaparte onderdelen? Ik zoek in ieder geval trappers, crank, kettingkast bekleding, zadel en stuur met handrem (huidige stuur is niet origineel).
Dynamo en achterlicht lijken niet origineel. Klopt dat?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groeten, Peter de Jeu
Jammer genoeg ontbreken er een aantal onderdelen. Die ontbraken al toen de fiets 30 jaar geleden gestald werd.
Ik heb een aantal vragen:
Hoe oud is deze fiets?
Kan iemand meer vertellen over dit merk? Op de transfer op het achterspatbord lees ik Bonaparte en waarschijnlijk Apeldoorn, meer weet ik niet.
Hoe kom ik aan Bonaparte onderdelen? Ik zoek in ieder geval trappers, crank, kettingkast bekleding, zadel en stuur met handrem (huidige stuur is niet origineel).
Dynamo en achterlicht lijken niet origineel. Klopt dat?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groeten, Peter de Jeu
- Bijlagen
-
- Bonaparte 1.jpeg (217.03 KiB) 6742 keer bekeken
-
- Bonaparte 5.jpeg (286.36 KiB) 6742 keer bekeken
-
- Bonaparte 8.jpeg (249.88 KiB) 6742 keer bekeken
-
- Bonaparte 7.jpeg (249.27 KiB) 6742 keer bekeken
-
- Bonaparte 9.jpeg (316.36 KiB) 6742 keer bekeken
Re: Bonaparte
En nog een afbeelding van de jasbeschermers en de lak die er onder vandaan kwam.
Groeten, Peter
Groeten, Peter
- Bijlagen
-
- Bonaparte 2.jpeg (263.98 KiB) 6739 keer bekeken
-
- Bonaparte 4.jpeg (343.48 KiB) 6739 keer bekeken
Hoi Peter,
Mooie fiets hoor. Leuk merk ook.
Als je een foto maakt van de rechter kranck dan kan ik kijken of ik er een passende linker kranck bij kan vinden.
Er liggen er nog een paar bij mij.
Er ligt ook nog een compleet kranckstel bij mij in een doos. Het is niet hoekig maar een beetje afgerond.
Ik kan me niet voorstellen dat het origineel is maar het ziet er wel uit alsof het uit dezelfde tijd stamt.
Kan het zijn dat het stuur ook vervangen is?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Mooie fiets hoor. Leuk merk ook.
Als je een foto maakt van de rechter kranck dan kan ik kijken of ik er een passende linker kranck bij kan vinden.
Er liggen er nog een paar bij mij.
Er ligt ook nog een compleet kranckstel bij mij in een doos. Het is niet hoekig maar een beetje afgerond.
Ik kan me niet voorstellen dat het origineel is maar het ziet er wel uit alsof het uit dezelfde tijd stamt.
Kan het zijn dat het stuur ook vervangen is?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Charles,
Bijgaand 2 foto's van de rechter crank. Ik hoop dat je mij aan 2 exemplaren kunt helpen, dat is dan het eerste begin!
Het stuur is inderdaad niet origineel. Die heb ik er op gezet om de fiets lopend wat makkelijker te kunnen vervoeren. Ik zoek een stuur met een handrem.
Ik heb inmiddels ontdekt dat het voorwiel een F&S naaf heeft, maar het achterwiel een Gazelle naaf.
Groeten, Peter de Jeu
Bijgaand 2 foto's van de rechter crank. Ik hoop dat je mij aan 2 exemplaren kunt helpen, dat is dan het eerste begin!
Het stuur is inderdaad niet origineel. Die heb ik er op gezet om de fiets lopend wat makkelijker te kunnen vervoeren. Ik zoek een stuur met een handrem.
Ik heb inmiddels ontdekt dat het voorwiel een F&S naaf heeft, maar het achterwiel een Gazelle naaf.
Groeten, Peter de Jeu
- Bijlagen
-
- Bonaparte 11.JPG (222.21 KiB) 6709 keer bekeken
-
- Bonaparte 10.JPG (264.91 KiB) 6709 keer bekeken
Bonaparte was een merk van de Apeldoornse grossier F.J. Horst, grossierderij "De Veluwe". Bestond al in 1912 en ook nog in de jaren '60. Als je scherpe foto's van het framenummer en van de trapas (niet de kettingwielzijde maar vanuit de linkerkant) maakt kan ik er mogelijk meer over zeggen.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Het framenummer is bijna onherkenbaar. Als ik moet gokken staat er 226525.
Ik hoop dat de foto's van de achteras goed genoeg zijn.
Groeten, peter
Ik hoop dat de foto's van de achteras goed genoeg zijn.
Groeten, peter
- Bijlagen
-
- Bonaparte 14.JPG (171.82 KiB) 6701 keer bekeken
-
- Bonaparte 12.JPG (245.91 KiB) 6701 keer bekeken
-
- Bonaparte 13.JPG (393.56 KiB) 6701 keer bekeken
Zou de foto van het framenummer wat groter kunnen en/of misschien voorzichtig wat verf wegkrabben zodat ook de vorm van de cijfers te zien is? Dat is nodig voor de identificatie. In ieder geval zal het om een frame gaan dat bij een grotere fabrikant gebouwd is (en in Apeldoorn tot complete fiets afgemonteerd).
En ik had nog om een foto van de trapas gevraagd, niet van de achternaaf. Zou je die nog kunnen maken? Dan heb ik goede hoop dat ik hem kan identificeren en dateren.
Groeten,
fietser
En ik had nog om een foto van de trapas gevraagd, niet van de achternaaf. Zou je die nog kunnen maken? Dan heb ik goede hoop dat ik hem kan identificeren en dateren.
Groeten,
fietser
Lezen blijft moeilijk. Hieronder de foto's van de trapas.
Groeten, peter
Groeten, peter
- Bijlagen
-
- Bonaparte 16.jpg (248.21 KiB) 6642 keer bekeken
-
- Bonaparte 15.JPG (277.34 KiB) 6642 keer bekeken
Bedankt voor de trapasfoto's. Aan de hand van de combinatie framenummer + trapas kom ik met grote waarschijnlijkheid uit op Empo als bouwer van het frame. Om het met meer zekerheid te kunnen zeggen en om de fiets vervolgens ook te kunnen dateren is er zoals gezegd een duidelijkere (goed leesbare) foto van het framenummer nodig.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
dag peter,
leuke fiets (prachtig tweekleurig bieswerk (ik heb deze kleurencombinatie van geel (of goud) en groen niet eerder gezien) en fantastische jasbeschermers!), spannende zoektocht naar de herkomst o.l.v. fietser. ben benieuwd naar de uitkomst omdat het een apeldoorns (grossiers) merk is. zo op het eerste oog besteedde meneer horst zorg aan zijn fietsen.
over bonaparte-onderdelen: die zijn er (waarschijnlijk) niet. grossiers kochten frames in, voorzagen die (soms) van eigen bieswerk en (altijd van) eigen transfers. de afmontage gebeurde met universele onderdelen. dus als fietser 'm gedateerd heeft, dan is het een kwestie van uit die tijd stammende onderdelen verzamelen.
succes met je project! post je straks wat foto's van het resultaat?
wat ik opmerkelijk vind, is het hoge framenummer. mijn (spaarzame) ervaringen met grossiersfietsen lieten me zien dat de grossier ook een eigen framenummer in het ingekochte frame sloeg. ik realiseer me daarbij dat er onderscheid te maken is tussen echte framebouwers en fietsfabrieken die halffabrikaten leverden. aan de andere kant: zouden de frames van het laatste geval dan van de fabrieksnummering worden voorzien?
hoe schijnt jouw licht daarover, fietser? én: weet jij waar de grossier gevestigd was?
groet,
arjan (uit apeldoorn)
leuke fiets (prachtig tweekleurig bieswerk (ik heb deze kleurencombinatie van geel (of goud) en groen niet eerder gezien) en fantastische jasbeschermers!), spannende zoektocht naar de herkomst o.l.v. fietser. ben benieuwd naar de uitkomst omdat het een apeldoorns (grossiers) merk is. zo op het eerste oog besteedde meneer horst zorg aan zijn fietsen.
over bonaparte-onderdelen: die zijn er (waarschijnlijk) niet. grossiers kochten frames in, voorzagen die (soms) van eigen bieswerk en (altijd van) eigen transfers. de afmontage gebeurde met universele onderdelen. dus als fietser 'm gedateerd heeft, dan is het een kwestie van uit die tijd stammende onderdelen verzamelen.
succes met je project! post je straks wat foto's van het resultaat?
wat ik opmerkelijk vind, is het hoge framenummer. mijn (spaarzame) ervaringen met grossiersfietsen lieten me zien dat de grossier ook een eigen framenummer in het ingekochte frame sloeg. ik realiseer me daarbij dat er onderscheid te maken is tussen echte framebouwers en fietsfabrieken die halffabrikaten leverden. aan de andere kant: zouden de frames van het laatste geval dan van de fabrieksnummering worden voorzien?
hoe schijnt jouw licht daarover, fietser? én: weet jij waar de grossier gevestigd was?
groet,
arjan (uit apeldoorn)