Thompson trapas oma-gazelle

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
tinus17

Thompson trapas oma-gazelle

Bericht door tinus17 »

Jaah,

Ook ik mag een ouwe oma gazelle opknappen.. Wel nog een echte.
Leuk detail is dat mn vriendin m al een jaar of 20 heeft, en dat die ook eens gestolen is, maar weer terug gevonden, dus hij moet in ere blijven gehouden.

Nah, de trapas is aan zn einde. pa had er al eens aan gewerkt, maar dat werkte helaas averechts , Omdat de juiste spie-(montage) al moeilijker is dan het lijkt, is dat probleem er ook bij gekomen.

Ok,

1).Hoe meet men de cups? Eerst eruit halen en dan de buitenmaat, oftewel de inbouwmaat opmeten?
Voordat ik die eruit ga persen, wil ik natuurlijk eerst weten of ik nieuwe kan krijgen, want tot nu toe zie ik alleen maar maten die het volgens mij niet zijn.

Good old Sheldon helpt me hier ook niet verder..

t Bracket is 50 mm diameter, kunnen we daar iets mee?

2).Jullie hebben t hier vaker over een nö.1 of een nö.8. Blijkbaar zegt jullie dat iets, hah!
Hoe kom ik daarachter? Lees je dat af aan het framenummer?

Grt,Martin
Fotomaan

Re: Thompson trapas oma-gazelle

Bericht door Fotomaan »

Hoi Martin,

Als de buitendiameter van het trapashuis 50mm is dan zou het heel wel kunnen zijn dat er 45mm cups in zitten maar dat is niet helemaal zeker.
Dat gaat dan inderdaad over de 'inbouw' diameter.
Het is ook nog zo dat de wanddikte kan verschillen wat wil zeggen dat de diameter van de konen en daarmee de maat van de kogels óók kan verschillen.
Het beste wat je kan doen is de cups er samen met de trapas uithalen zodat je het geheel mee kan nemen naar iemand die dergelijk spul heeft liggen.
Vorige week is er iemand bij mij langs geweest met een trapas van een Veeno waar ik van te voren niet van dacht hem te kunnen helpen maar toen we aan tafel gingen zitten kwamen er toevallig nog een nieuwe linker en rechter koon van uit de doos. Exact dezelfde :shock: Dat was leuk :!:
Het zou kunnen zijn dat ik jou ook kan helpen maar dat weet je pas als je het spul wat ik heb liggen met dat wat er bij jou uitkomt met elkaar vergelijkt.
Om de eventuele teleurstelling zo klein mogelijk te maken is het misschien handig om van te voren alle maten te meten en een paar goede foto's te plaatsen.
Dan kan ik in't ieder geval kijken of er iets bij ligt wat er op zijn minst op lijkt :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
tinus17

Bericht door tinus17 »

Dankjewel,

Ik zal zeker alles nog eens precies meten. De reden dat ik de cups niet eruit wil halen is omdat ik ze anders gewoon met nieuwe kogels wil hergebruiken.
Daarnaast moeten we dan ook nog een andere trapas hebben van 136mm (dacht ik, maar dat meet ik ook nog eens). In het uiterste geval wordt het de crank vastlassen, want ik denk dat de juiste maat spie het nu ook niet meer gaat redden.

Laterzzzzzzzzzz
rubenkappes

Bericht door rubenkappes »

Ik denk dat het een stuk duidelijker word als je even exact uitlegt wat er aan vervanging toe is en/of het probleem is en misschien even een fototje er bij....

Groeten
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Martin,

De cups kun je er uit halen en weer terugpersen.
Dat is geen enkel probleem. Met eventuele nieuwe zou dat ook moeten ;)

Het is wel zo dat cups vaak veel minder erg versleten zijn dan konen zodat de kogels alleen maar vervangen hoeven te worden maar ik weet natuurlijk niet hoe die van jou er uitzien :?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
tinus17

Bericht door tinus17 »

Ik zal in het weekend ff meten en foto's proberen te maken...
tinus17

Bericht door tinus17 »

Nou, poehoe, t heeft ff geduurd en een paar foto's staan nu op mijn pc, maar,(hoe kan t ook anders) ik krijg ze niet geupload om ze op internet te krijgen en vervolgens dus hier..

Imageshack staat nu al weet ik niet hoelang, voor de ik weet niet hoeveelste x, zn best te doen, maar ik krijg er alleen maar koppijn van... Computers en ik zijn geen vrienden.

Edit, ah, t lukt alsnog, pics staan hieronder

Wat we nodig hebben is een trapas van 135mm lang en 17.5 dik.
En t liefst een crankstel erbij van 46tands, maar ik weet nog niet zeker of dat een must is..

De cupmaat is 42(DD :P)aan de binnenzijde, dat is dus daar waar de kogels erin gaan. En de buitenmaat is 49.2. Dit is dus gemeten terwijl de cups gemonteerd zijn, dus niet de echte inbouwmaat..

De cups laat ik ook erin zitten, er loopt ook nog een of andere pijp door t bracket en ik heb ook geen lust om die nu eruit te halen , dus nieuwe as en nieuwe kogels moet t doen..

De as is 135 lang en 17.5 dik
t Bracket is 65.5 (???rare maat, toch?)lang en 51 dik/breed/buitendiameter..

De kogels zijn 8.9 dik( 5/16 of 9/32"?)

De conus is buitendiameter 39 en binnendiameter 32. Beetje moeilijk uit leggen maar ik bedoel dus de 2 buitenste "ringen", gemeten/gezien zoals op de foto...oef!

Waar ga ik trapas vinden? Kogels moeten toch niet zo'n probleem zijn , neem ik aan..

Prettig weekend

Edit
Laatst gewijzigd door tinus17 op 13 sep 2013, 19.41, 3 keer totaal gewijzigd.
tinus17

Bericht door tinus17 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Martin,

Ik heb nog konen voor een Gazelle liggen die in een transportfiets passen. De maten daarvan komen in de buurt van wat jij gemeten hebt.
De kogels die Gazelle gebruikt voor dergelijke trapassen zijn 9/32".
Ze zijn daar tamelijk eigenwijs in omdat bijna alle andere merken óf 1/4" (is 8/32") óf 5/16" (is 10/32") voor gebruikten. Gazelle zit daar met 9/32" precies tussenin. 11/32" zal beslist bestaan maar ik ben het nog niet eerder tegengekomen dus dat zal het wel niet zijn.
Het is wel zo dat als er zulke grote kogels inzitten dat de maat van de cups en konen wel eens hetzelfde zou kunnen zijn als die van een transportfiets en die heb ik liggen dus die zou je kunnen gebruiken.
De buitenmaat van de cups is bij jou 49mm maar dat is 'op het randje' ;) De inbouw diameter zou dan wel eens 45,4mm kunnen zijn. Daar was Gazelle ook lekker eigenwijs in omdat andere fabrikanten daar altijd 45mm gebruikten. Gazelle maakte daar weer 45,4mm van.
Binnendiameter is 42mm en dat moet ik even nameten.
Als ik het me goed herinner ligt er zelfs nog een trapas met de goede lengte ergens in een doos maar ik weet nog niet zeker wat daar de diameter van is. Ik weet wél zeker dat Gazelle in transportfietsen altijd trapassen monteerde van 18mm dik. Dat is aan het uiteinde waar de krank overheen geschoven wordt. Volgens mij is dat bij die van mij ook zo.

En er bestaat altijd nog de optie dat je de oude trapas gebruikt maar je vertelde al dat 'die aan zijn einde is gekomen'.
Is dat omdat er geen krank meer op gemonteerd kan worden of is ie gebroken?
Misschien is er nog wel iets mee te doen :?
Ik heb wel eens assen gered door er met een lasapparaat materiaal aan toe te voegen en het daarna weer in de goede vorm te vijlen.
Met de cups en konen kan je nog een leven lang fietsen als je niet al te veel eisen stelt. Meestal fiets dat toch heel lekker als je alleen maar de kogels en het vet vernieuwd.
En goed vet houden en goed afstellen natuurlijk :P

Ik zal eerste even kijken wat ik heb liggen en als het in de buurt komt van wat je nodig hebt dan kun je een keer langskomen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
tinus17

Bericht door tinus17 »

Dankje,

Ik dacht dat gazelle voor transport 17.5 asdikte gebruikte en voor toer 16.5...
En dat die onderling wel uitwisselbaar zouden zijn..dan zou de conus dus alleen een evenredig grotere diameter moeten hebben, zodat die wel alsnog in de cups past..

Hier ergens gelezen..meen ik me te herinneren!

Het verkeerd erop zetten van de spie heeft de trapas aan zn einde geholpen. Met staal opvullen zou n oplossing kunnen zijn, vastlassen ook. Indien er dan alsnog wel eens n passend zetje vrijkomt is t n kwestie van doorslijpen..
Ben alleen bang dat indien er weer eens iets afgesteld moet worden,dat je dan zit te kijken..

Snap alleen nog steeds niet hoe ik aan een bb van 65.5 kom!!??
Plaats reactie