Rudge - bouwjaar?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Denis waut

Rudge - bouwjaar?

Bericht door Denis waut »

Hallo collega's,

Ik word gefascineerd door oude fietsen. Op 't werk rijdt een collega's met een oudere Rudge.
Opvallend is dat deze fiets relatief origineel lijkt, en dat er een derailleur op staat met bedieningshendel op het kader: derailleur op zich lijkt met van jongere datum, maar toch heeft het achterwiel 3 tandwielen : is dit ook origineel, of van latere datum?
Kan iemand een jaartal op deze fiets plakken of meer info geven over de fiets?

Met dank voor jullie reacties, en met vriendelijke groeten,
Denis
Bijlagen
Afb5921.jpg
Afb5921.jpg (478.14 KiB) 8938 keer bekeken
Afb5920.jpg
Afb5920.jpg (433.2 KiB) 8938 keer bekeken
Afb5919.jpg
Afb5919.jpg (423.75 KiB) 8938 keer bekeken
Afb5918.jpg
Afb5918.jpg (447.72 KiB) 8938 keer bekeken
Afb5916.jpg
Afb5916.jpg (436.06 KiB) 8938 keer bekeken
Afb5872.jpg
Afb5872.jpg (280.72 KiB) 8938 keer bekeken
Afb5870.jpg
Afb5870.jpg (378.49 KiB) 8938 keer bekeken
JocoFoto

Re: Rudge - bouwjaar?

Bericht door JocoFoto »

Ik ben geen Rudge-kenner, maar ik neem aan dat met google wel een lijst van framenummers te vinden is.

Als de achternaaf origineel is én van Sturmey Archer (daar lijkt het wel op) dan staat daar ook een productie jaar en maand op, ingeslagen in de remtrommel. Ik kan de voornaaf niet zien, zit daar ook een trommelrem?

Eigenlijk zou ik die wel verwachten, een enkele trommelrem achter zie je weinig.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
ClaudButler

Bericht door ClaudButler »

Hoi Denis,

Deze Rudge is uit begin jaren vijftig, waarschijnlijk 1951 of 1952.
Ik baseer dit onder meer op de specifieke handvatten waarmee deze fiets is uitgerust.
Dit zijn zogenaamde shockstops of rubber cushion grips, zeer dikke rubberen handvatten die vanaf de jaren dertig tot in de jaren vijftig in Engeland zeer geliefd waren op sportfietsen en door verschillende Engelse rubberfabrikanten (o.a. Romac, Dare en Constrictor) gemaakt werden.
De shockstops van deze fiets zijn licht grijs van kleur en slechts een relatief korte periode in het begin van de jaren vijftig gemaakt bij John Bull, een destijds zeer beroemde "rubberboer" uit Engeland. Verder kun je wellicht in het midden van de handvatten, op het gelijnde gedeelte, de restanten (want meestal weggesleten) zien van een rond logo met daarin de letters RI wat staat voor Raleigh Industries. Rudge maakte toen al, net als veel andere beroemde merken van weleer (o.a. Humber en Triumph) deel uit van het Raleigh concern. Vandaar het RI logo.
Op zich is het trouwens best bijzonder dat deze zachte handvatten nog op de fiets zitten, want vaak zijn ze verteerd door inwerking van weer, wind en niet te onderschatten: transpiratie.

Ook het leer, de koperen klinken en de specifieke snit van het origineel bij de fiets horende Brooks zadel onderschrijven de productie van begin jaren vijftig.

Verder valt nog te zeggen, dat alleen de duurste fietsen van Rudge met de John Bull handvatten werden uitgevoerd.
Dat klopt op zich weer met het gegeven dat de fiets over een stuurslot beschikt. Ook dit werd alleen op de duurste Rudges toegepast.

Tevens lijkt de fiets op de schuine buis geen type aanduiding te hebben, hetgeen eveneens onderschrijft dat het hier om een van de duurste uitvoeringen gaat. Juist de eenvoudiger(!) types van de chique Engelse merken hadden aanduidingen als Rudge Sports op de schuine buis.
Alles wijst er dan ook op dat het een Rudge Whitworth De-Luxe Sports Tourist is, destijds een van de duurste fietsen ter wereld (racefietsen niet meegerekend vanzelfsprekend). En natuurlijk veel mooier, eleganter en stijlvoller dan de meeste Nederlandse "boertige" hokken uit die tijd ;-).

De derailleur is beslist niet origineel en van veel later datum. Het komt over als een aardig stukje huisvlijt.
Dat brengt me bij nog een eigenaardigheid: De duurste fietsen van Rudge werden standaard uitgevoerd met een metalen oliebad kettingkast. Die is bij deze fiets zeer waarschijnlijk verwijderd door de welwillende sleutelaar, die graag versnellingen wilde. Hij heeft hem vervangen door een, overigens wel origineel, Raleigh Industries kettingrandje...

Zeer waarschijnlijk is de fiets af fabriek geleverd met trommelremmen met kabeloverbrenging en "gewoon" een freewheel achter.

Zoals een andere reaguurder al opmerkte, zullen deze trommelremmen van Sturmey Archer zijn en zijn ze zeer waarschijnlijk aan de naafzijde van de trommels gedateerd volgens het principe 11 51 of bijvoorbeeld 9 52.

Hoor graag of je het John Bull merkje en het RI logo inderdaad op de handvatten aantreft en of de datering aan de hand van de remtrommels klopt.

Groet,

Claud,"King of Lightweights"
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Interessant! Een echte kenner van de Britse fietsindustrie op het forum - heel goed!
remurk

Bericht door remurk »

Het blijft lastig, maar het zou ook een Rudge van het model "Sports Light Roadster" (model nr 122) kunnen zijn, aangezien het model "De Luxe Sports Tourist (model nr 124) standaard was uitgerust met knijpremmen op de velg en een dynamo in de achternaaf, terwijl het model "Sports Light Roadster" kon worden geleverd met óf trommelremmen, óf knijpremmen, beiden met kabelbediening. Om de verwarring nog wat groter te maken: volgens de Nederlandstalige Rudge prijscourant uit januari 1954 kon een "Sport Light Roadster" (model 122) ook geleverd worden in een "De Luxe Tourist " uitvoering met de naamsaanduiding "De Luxe Tourist Sports Light Roadster" (model nr 124). Een dergelijk type kostte in de kleuren Groen of Maroon (en met ingebouwd patent slot) maar liefst Hfl 266,20 in 1954.
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Toevalligerwijs stond er deze week nog een Rudge racemodel op Marktplaats. Voor zover ik dat kon zien, was dat een jaren vijftig 'clubman' model, meestal met Aero in de naam.

Interessante fiets, mooi Williams crankstel, maar helaas kan ik niet ieder fiets ophalen die ik interessant vind. Maar dat zal herkenbaar zijn ;)
Denis waut

woahw beste fietsliefhebbers!

Prettige reacties!
Jullie opmerkingen ga ik zeker verder op de fiets onderzoeken, en hou jullie zeker verder op de hoogte.
Maar gezien de vakantieperiode kan het misschien wel wat duren ...

Voor wie vakantie heeft, ...en zelfs ook voor de anderen: geniet van de rustgevende periode!
Denis
ClaudButler

Bericht door ClaudButler »

Beste Denis, remurk en JocoFoto,

Zoals remurk terecht opmerkt is verwarring bij de bepaling van het type heel wel mogelijk :? .

In mijn verzameling catalogi bevinden zich onder meer een Engelse Rudge catalogus uit 1950, een Engelse Rudge catalogus uit 1958, een beknopte Nederlandse Rudge catalogus van importeur "Westor" Amsterdam uit 1952/1953 met prijzen geldig tot 15 maart 1953 (jawel!) en een ongedateerde Nederlandse Rudge catalogus uit, naar ik inschat, ongeveer midden jaren vijftig. Verder nog een hoogst interessante door de Amerikaanse importeur Otto C. Ling & Son Inc. New York uitgegeven "Advertising Aids for Rudge Dealers" uit naar schatting midden jaren vijftig, althans als je in enige mate geïnteresseerd bent in marketing en reclame. Dit drukwerkje staat, helemaal in lijn met het Amerikaanse hoogst commerciële gedachtegoed, vol met (verkoop)tips en reclamemateriaal. Op de laatste pagina wordt echter het volgende geconcludeerd: "The best display of all is the Rudge bicycle under two spotlights". Inderdaad gewoon terug naar de basis: ondanks alle banners, commercials, potloden, pennen, reclameborden en nog veel meer, gewoon de fiets onder twee goede lampen plaatsen en hij verkoopt zich zelf.
Een dergelijke marketing hulp ben ik nooit in Engeland of Nederland tegengekomen. Wij in Europa pakten dat toen vast en zeker wat nuchterder aan, door gewoon dat te doen wat zij op hun laatste pagina ook concludeerden ;) .

Verder ben ik onder meer in het bezit van een Rudge Whitworth De-Luxe Super Safety Tourist uit 1950 in Rich Burgundy enamel on Spra-Bonderized rustproof surface :roll: , een dames Rudge Whitworth De-Luxe Super Safety Tourist uit 1951 in Rich Maroon enamel with distinctive Gold Lining en een Rudge Sports met trommelremmen met stangoverbrenging uit 1956 in High glaze Black enamel on Spra etc. etc.
(Ik geloof niet dat er ooit fietsen op de markt zijn gebracht met een nog weelderiger type aanduiding en kleurbeschrijving...)

Alledrie fietsen zijn in zeer goede en onverprutste, originele staat.

Okay, maar wat leren deze schrijfsels en fietsen nu aangaande datering en typering van de Rudge van Denis' collega?

Als het zoals ik gisteren inschatte een Rudge Whitworth De-Luxe Sports Tourist is, zou hij inderdaad, zoals remurk terecht opmerkt, af fabriek met een Dyno Three of Dyno Four naaf, Dry Battery Unit op de zadelbuis en knijpremmen op de velg zijn uitgevoerd. Verder zou hij dan standaard ook roestvrijstalen velgen en spaken moeten hebben en, en dat is misschien nog wel het meest opvallende, hij zou ofwel in Maroon of in Burgundy moeten zijn. Want dat waren de twee kleuren waarin de duurste Rudge modellen standaard werden afgeleverd, zoals Raleigh haar duurste Superbe modellen in donkergroen en Humber haar duurste modellen in diep donkerblauw afleverde.

Deze fiets is zwart en voldoet daarmee in principe niet aan de De-Luxe uitrusting. Ook de trommelremmen met kabeloverbrenging en "slechts" een freewheel achter zijn niet De-Luxe.
Blijft het feit, dat hij wel de exclusief voor de De-Luxe serie bedoelde John Bull handvatten, geen belettering op de schuine buis en stuurslot heeft.

Juist die drie kenmerken zijn in alle Engelse en Amerikaanse catalogi specifiek voor de De-Luxe serie.
Ook mijn beide De-Luxe fietsen hebben John Bull handvatten, geen belettering op de schuine buis en een stuurslot. (Verder allebei velgremmen met stangoverbrenging, een Dynohub met DBU en roestvrijstalen velgen en spaken.)

Mijn Rudge Sports uit 1956 heeft geen stuurslot en John Bull handvatten, maar wel "Rudge Sports" op de schuine buis. En hij is zwart.

Juist dat stuurslot heb ik alleen maar op de duurste modellen gezien, maar dat brengt bij mij nu ook de grootste verwarring, omdat in de Nederlandse catalogus van midden jaren vijftig alle modellen, zelfs de meest eenvoudige met terugtraprem :shock:, worden afgebeeld met stuurslot. Ik kan me niet voorstellen dat dit werkelijk zo geleverd werd, omdat ik nooit een Sports of Roadster (101) met stuurslot heb gezien in Nederland en in Engeland; noch op Engelse en Amerikaanse sites noch in de Engelse en Amerikaanse catalogi.

Overigens voerden de Engelsen nog een Sports model tussen de De-Luxe (124) en de door remurk genoemde Sports Light Roadster (122) te weten de Sports Tourist (123) en ja, zonder stuurslot en met belettering op de schuine buis...

Dus? Ik haak even af tot er meer informatie los komt, waarbij ik Denis zou willen vragen om ook even te kijken wat er op de velgen staat ter hoogte van het ventiel.
Overigens zal dat ook niet tot volledige duidelijkheid leiden, want ik ontdek net in de Engelse catalogus uit 1950 dat je, in dat jaar althans, zelfs bij de De-Luxe modellen nog kon kiezen uit verchroomde of roestvrijstalen velgen :? .

Bent u er nog?.?.?

Het begint zo waar nog een beetje op het onvolprezen Fongers te lijken ook, waar ze ook maar te pas en te onpas iets van de plank pakten (duurste remsysteem op HZ eerste soort C, aangesoldeerde nokken op model Nederland enzo)... :lol: :lol: :lol:

Groet en welterusten allemaal,

Claud
Denis waut

Hallo collega's,

na een hele verlofperiode, hierbij het vervolgverhaal van de vreemde Rudge.

Hierbij een aantal bijkomende elementen en antwoorden, chronologisch n.a.v. jullie reacties.

reactie van JocoFoto:
- geen framenummer kunnen treugvinden (maar zoals dikwijls zit de fiets erieus onder 't vet); wel op het voorste spatbord een nummer teruggevonden: maar dat kan toch niet het framenummer zijn?
- zowel voor- als achternaaf zijn met trommelremmen, en heb er 508 in terug gevonden: van augustus 1950? Op de trappers 'K3589' , wat het ook moge betekenen

reactie ClaudButler
- dikke John bull Handgrepen zijn nog in heel goede staat, en zowel 'John Bull' helemaal aan het begin van de handvaten als het centraal log zijn nog perfect leesbaar;
- derailleur-verhaal: indien de derailleur van latere datum zou zijn, zou dan niet het hele wiel moeten veranderd zijn (drie tandwielen zijn breder dan één tandwiel, en kan dat 'zomaar' aangepast worden?); Indien het huisvlijt is, dan is het wel met oog op detail: de kettingbeschermer is ook van rudge, en van dezelfde paars-groene kleur als de rest van de fiets; ter info ook een foto van het groot tandwiel

reactie 2 CloudButler:
- kleur van de fiets: ja 'k dacht ook dat het een zwarte was, hetgeenbevestigd werd door de eertse foto's. Maar gezien het verhaal van de kleuren, toch wat zitten poetsen en onder een bepaalde lichtinval, komt een bruin-paars-groene schijn naar voren; de luxe-modellen zouden in Maroon of in Burgundy kleur zijn; wikipedia toont me een kleurenpallet ... dat toch wel aardig in de richting gaat van de kleur van de fiets!

en dan nog zomaar omdat het mooi is: een foto van de 'staander' van de lamp met R-aanduiding
En ook nog eentje van het stuurslot en versnellingshendeltje.

Brengt dit allemaal net wat meer verduidelijking?

Met vriendelijke groeten,
Denis
Bijlagen
Afb5977.jpg
Afb5977.jpg (368.2 KiB) 8598 keer bekeken
Afb5953.jpg
Afb5953.jpg (258.33 KiB) 8598 keer bekeken
Afb5978.jpg
Afb5978.jpg (338.62 KiB) 8598 keer bekeken
Afb5970.jpg
Afb5970.jpg (299.15 KiB) 8598 keer bekeken
Afb5965.jpg