Hallo ieder,
Laatst via MP een beetje verliefd geworden op een eigenlijk onooglijk ding (althans dat vind mijn omgeving.)
Ik houd naast superstrak lakwerk en chroom ook erg van oude patina vol van gebruikssporen. Besloot 'm te kopen en voor 25 euro was het risico niet groot natuurlijk. Ik zag op de foto al dingen die niet klopte, maar men had gewoon de fiets rijdend gemaakt met wat er voorhanden was.
Tegen verwachting in fietste hij nog erg fijn ook en bleek een oude raleigh te zijn. Dit was voor een leek als ik te zien een de enige leesbare decal 'The all steel bicycle'!
Nu de dingetjes:
- Belletje van de blokker op een gazelle opa-stuur.
- Hollands zadel.
- blinkend nieuwe Union trappers
- Batterij verlichting (wel ontzettend praktisch, haha)
- Een gat in de lug voor afwezige stangenremmen en wat doet dan dat terugtrapwiel daar achter? Wat er op eerste oog wel gelijk uitziet qua leeftijd.
- Een beugel met wieltje op frame wat vermoedelijk voor een versnellingskabel was? Dus nogmaals wat doet dat achterwiel of naaf daar?
- vreemde kettingkast, niet echt 'raleigh', maar ziet er wel net zo uit als de fiets zelf.
Toen kwam ik er achter dat er een makkelijk traceerbaar framenummer op zat. "AL13872". Ik vermoede dat de fiets wel eens jaren 40/50 kon zijn. Internet zegt anders. Volgens die nummer komt hij uit 1961-1965? Maar als ik wat rond google bij jaren 60 zie ik andere spatborden, geen gelaste achterbrug op frame ipv bout boven bij zadel die ook niet versmalt boven de achterband. Andere spatbordstangetjes en zeker ook ander model bagagedrager.
terugkijkend naar nummer staat de A er ook vreemd bij en is kleiner. Met alleen de L zou ie uit de jaren '30 zijn? dat geloof ik ook weer niet, maar van de jaren 60 geloof ik ook niet zo. Daar oogt ie te oud voor. of hij moet ooit twee weken in de sloot hebben gelegen bv.
Ook de framenummerlijst leest voor mij niet makkelijk omdat na 1955 meen ik de letters (2) achter het nummer stonden. Ook las ik ergens dat men ze er wel eens achter zette als reeks op was. Kortom echt lekker gedateerd krijg ik 'm niet.
Maar dat vind ik wel belangrijk alvorens ik besluit te veranderen aan de fiets (afgezien van de 'brooks zadel en tas' die ik er alvast op vond horen).
Ik zal eens kijken hoe ik foto's kan plaatsen.
Raleigh die of gewoon beetje oud is of toch behoorlijk oud.
-
Raleigh die of gewoon beetje oud is of toch behoorlijk oud.
- Bijlagen
-
- Raleigh bicycle (20).JPG (229.46 KiB) 3655 keer bekeken
-
- Raleigh bicycle (30).JPG (186.32 KiB) 3655 keer bekeken
-
- Raleigh bicycle (18).JPG (221.3 KiB) 3655 keer bekeken
-
- Raleigh bicycle (17).JPG (170.6 KiB) 3655 keer bekeken
-
- Raleigh bicycle (14).JPG (170.47 KiB) 3655 keer bekeken
-
- Raleigh bicycle (8).JPG (271.76 KiB) 3655 keer bekeken
-
- Raleigh bicycle (5).JPG (158.45 KiB) 3655 keer bekeken
-
- Raleigh bicycle (3).JPG (241.63 KiB) 3655 keer bekeken
Re: Raleigh die of gewoon beetje oud is of toch behoorlijk o
Volgens het framenummer is deze fiets van eind jaren '40, dus jouw schatting dat jaren '30 te oud is en jaren '60 te nieuw klopt wel. En inderdaad, hij had vroeger remstangen. Voorwiel met 32 spaken is origineel, achterwiel met 36 spaken niet (moet 40 spaken zijn). Het wieltje aan de zadelbuis is voor een versnellingskabel, zoals je al vermoedde. Als dat origineel is zat er een Sturmey-Archer naaf in. Blijft alleen de vraag of er velgtrekremmen of trommelremmen op zaten. Bij een in Nederland verkochte Engelse toerfiets is dat laatste wel veel gebruikelijker.
En in plaats van het kettingscherm hoort er een oliebad-kettingkast op. Nog aardig wat aan te doen dus.
Groeten,
fietser
En in plaats van het kettingscherm hoort er een oliebad-kettingkast op. Nog aardig wat aan te doen dus.

Groeten,
fietser
-
Kijk! Dat is info! Dank u... mijn twijfel is bij deze weg van wanneer hij is. Da's wel belangrijk voor wat ik er mee doe of ga doen... Ik wil het karakter zoveel mogelijk behouden. Ik zie het niet zitten om hem over the top te renoveren.
Denk dat ie grotendeels zo blijft en dat ik de huidige tijdgeest zoals verlichting beetje terug in oude staat breng.
Of dat ook weer allemaal origineel Raleigh wordt weet ik niet.
We zien wel.
Als voorwiel origineel is zal ie wel trekremmen hebben gehad.
Dat is in ieder geval wél een engels wieltje.
Denk dat ie grotendeels zo blijft en dat ik de huidige tijdgeest zoals verlichting beetje terug in oude staat breng.
Of dat ook weer allemaal origineel Raleigh wordt weet ik niet.
We zien wel.
Als voorwiel origineel is zal ie wel trekremmen hebben gehad.
Dat is in ieder geval wél een engels wieltje.
Mooie patina, niks meer aan doen! 

Less is more