dynamo reparatie

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
TheodK

dynamo reparatie

Bericht door TheodK »

Van deze Lohmann dynamo op bijgevoegde foto is de veer kapot. Die heb ik er afgehaald. Ik wil een veer van een andere dynamo monteren. Alleen krijg ik het stiftje dat door het asje loopt en waar de veer achter haakt, niet los. Dat is wel nodig om het asje van de beugel af te kunnen schuiven. Weet iemand hoe dit moet? zit dit er in geperst of geschroefd?

groet Theo
Bijlagen
IMG_4753.jpeg
IMG_4753.jpeg (308.43 KiB) 3522 keer bekeken
IMG_4752.jpeg
IMG_4752.jpeg (250.15 KiB) 3522 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
pfcvos

Re: dynamo reparatie

Bericht door pfcvos »

Zit vast met lichte perspassing.
Eerst enkele dagen kruipolie, dus die de roest loshaalt geen gewone wd spray, die is alleen maar dun, maar lost niets op.
vervolgens de griptang,(niet gaan proberen met een waterpomp of combinatietang) als daar ruimte voor is.
Die tang zo strak zetten als maar kan.
Dan wrikken, dus een mm naar links en eentje naar rechts. En olie bijspuiten.

als dit allemaal niet lukt:
dan heb je een nieuwe stift nodig.
Oude afzagen net boven de as.
as ondersteunen en drijver (geen centerpunt) er op zetten en eruit slaan.

succes,
Piet
fietser

Bericht door fietser »

Kruipolie is zeker de eerste stap. Wat vervolgens bij vastzittende onderdelen ook vaak wonderen doet is heet stoken met een brander en dan in hete staat uitdrijven . Voor het verwijderen kan in principe met een tang (of misschien ook met 2 tangen aan beide einden pakken en draaien, als dat lukt) of met beheerste tikken met hamer+drevel te werk gegaan worden. In ieder geval met gevoel om vervorming van de stift te voorkomen.
TheodK

Bericht door TheodK »

bedankt voor de tips. Het is gelukt, kruipolie, verhitten en voorzichtig er uit slaan.
nu nog een geschikte veer vinden tussen mijn kapotte dynamo's

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie