hoge bi

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3853
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: hoge bi

Bericht door maartenB »

voor mij ook nieuw, maar qua evenwicht moet het kunnen werken. Het nadeel van de vroegere achterwielrem (voor 1880) was dat het achterwiel kon gaan slippen. Maar als je je gewicht naar achter verplaatst gaat dat natuurlijk beter.
Iets om te oefenen op de hoge bi-dag!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: hoge bi

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Hans, Maarten, Kaspar

Tsjonge... Er valt dus nog heel wat te oefenen op den Hooghe.
Ik binnenkort maar even een talut opzoeken om te kijken hoe dat werkt. (grapje)
Lijkt me meer iets voor de zeer geoefende rijder. Wel een gemiste kans voor de vereniging om eens met Tony te kunnen spreken of heb ik iets gemist. In Gent hebben we even met hem gesproken toen hij ons passeerde. We zaten toen gezellig op een terrasje waar hij langskwam en dus spontaan herkent werd en dus even aangesproken. Zo vaak krijg je de kans niet zo'n illuster lid van een vereniging te spreken. We hebben toen nog wel wat vragen kunnen stellen. Maarten B herkende hem en opende het gesprek. Leuk om zo'n expert aan het woord te laten en dan de Engels nuchterheid eens te ervaren. Ze kijken toch heel anders tegen dingen aan. Misschien toch het verschil tussen Islanders en Continentals? Is hij nog ergens te spreken doet hij een rondreis door Nederland op de hoge bi?

Groeten,
Michiel ;)
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: hoge bi

Bericht door gerritkan »

Hans van de Stouwe schreef:hallo allemaal,
Zelf zal ik er niet op klimmen. Maar heb er veel respect voor degene die het wel doet. En zal ook zeker toeschouwer zijn.
Kortgeleden had ik het genoegen, om met Elsie en Tony Huntington, wat uitgebreider over onze hobby te spreken. Daar kwam ook de Hoge Bi ter sprake. Tony is gewoon om tochten van meer dan 70 mijl te maken op de hoge bi. Zulke afstanden in Engeland ga je enorme stukken Down Hill. Dit bracht het gesprek al gauw op de remmen. Tony stelde dat de back-wheel-brake de meest belangrijkste rem is. En hittebestendige rubber hakken aan je schoenen. Deze zijn de remblokken. Werking is als volgd, bij noodstop of down-hill ga je op je hak strak tegen achtervork, op het achterwiel, staan. Je gewicht is de remkracht. Deze kennis was nieuw voor mij.
Groet,
Ik heb deze techniek ergens in een video op YouTube gezien .
Kaspar

Re: hoge bi

Bericht door Kaspar »

Als hoge bi rijders graag, eventueel in passende kleding en in elk geval tegen een historische Haastrechtse achtergrond met hun eeuw oude machine vereeuwigd willen worden: bij voldoende belangstelling kan ik een bevriende professionele fotograaf regelen. Tegen een billijke vergoeding schiet hij verrassend fraaie platen. Laat even weten of jullie daar belangstelling voor hebben!
Kaspar

Re: hoge bi

Bericht door Kaspar »

Ik ben benieuwd of de oproep van Maarten Bokslag al mensen over de streep heeft getrokken om 29 september naar Haastrecht te komen. En voorzichtig de stoute schoenen aan te trekken en onder begeleiding weer op te stappen. Of om elkaars machines nog eens goed te bekijken.
De vaardigheid van het hoge bi rijden mag niet verloren gaan!
Plaats reactie