WEET JE NOG DIE " HUMBER " FIETS........is gerestaureerd

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Durabo88

Re: WEET JE NOG DIE " HUMBER " FIETS........is gerestaure

Bericht door Durabo88 »

Ziet er weer strak uit hoor. 'Made in England' klinkt overigens altijd goed. Fijn dat het ook met de transfers goed is gelukt. Moet dit nu met vernis op terpentijn-basis geplakt worden?

Het moderne Kronan achterlichtje misstaat overigens niet op deze fiets, maar een Spanninga 7 (of was het 6, je weet wel die gestroomlijnde) zou mooier zijn. Zat er overigens geen lamphaak op deze fiets en een dynamo?

De bagagedrager vind ik een prachtig staaltje laswerk. Het heeft wat weg van de moderne bagagedragers op rannondeurs voor van die inhaakbare fietstassen.

Leuk dat je er groene handvatten op hebt gezet. De kettingkast ziet er ook netjes uit, alleen nog even het inschuifbare kapje vinden. Ik zag dat je ook de Sturmey Archer naaf groen hebt gelakt. Was dit ook origineel zo? Het staat overigens prima zo. Je mag best de hand van de (her)schepper zien.

Deze fiets was geloof ik een Humber van Raleigh. Ik heb veel waardering voor Raleigh, omdat ze na de overname van een bedrijf als Humber de originele merkeigen details hebben behouden. Dat heb ik bij Nederlandse overnames nooit gezien.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
tsoezeroeleke

Bericht door tsoezeroeleke »

Inderdaad er stond een dynamo op deze , heb ik bewaard en ook de voorlamp , maar er zat geen haak op.....de sturmey archer had zijn beste tijd gehad en zat vol roest , daarom opgeknapt en gespoten in het groen....wat ik heb vernomen via het Forum , dat de stoel , niet Engels is en dit komt door dat het een ingevoerd model is en ze die verscheepten Zonder stoel , zonder lichthaak en ook met een kleiner spatbord , om zo de transportkosten tot een minimum te herleiden. De stoel is dus van Belgische makelij die er nadien is opgezet , en zoals je zegt mooi is gestroomlijnd naar het model van de fiets , in alle geval de nieuwe eigenaar is er dol op , en dit is het belangrijkste....ach ja de transfers , heb ik via het forum op de kop kunnen tikken ( echt zeldzaam aan het worden ) van dit type, het was een volledig vel,ik heb alle transfers uitgeknipt en stuk per stuk er doodgewoon op geplakt , de lijm zat er op en dan direct met water het papier losgeweekt , papiertje er af en een klein laagje (vernis) of gomlak lag al op het transfer mooi laten drogen en dan de volledige fiets volledig 2 x in de vernis gestopt , het was een zeer gemakkelijke methode ( dit heb ik natuurlijk eerst geprobeerd met een heel klein transfer van Raleigh die er ook op stond) en dus niet nodig had. Ziezo ik hoop dat Jullie allen er iets aan hebben....Langs deze weg bedank ik eenieder die mij heeft geholpen op het FORUM voor het verwezenlijken van dit project.
OPRECHT BEDANKT !! tsoezeroeleke
tsoezeroeleke

De remblokjes waren écht versteend en totaal versleten , deze heb ik via een Engelse vriend Tony Pickering op de kop kunnen tikken ...van FIBRAX die maken nog steeds de remblokjes (zonder zwaluwstaart) maar met cirkel zoals deze bij " THE HUMBER " passen , en je kan ze zowel links als rechts gebruiken. In oudere tijd was je verplicht een paar te kopen L+R en indien ze verkeerd zaten kwam de remblok er uit.....de nieuwe zijn langs beide kanten dicht en kosten 3 pond voor een koppel ( 8 euro ) Ziezo dit was het, nu sluit ik deze restauratie af....en begin ik terug aan een ander werkje.
Grtjs tsoezeroeleke
tsoezeroeleke

DE TEKST KLOPT NIET.....voor het verschepen of uit voeren naar andere landen....
DIT IS DE JUISTE TEKST : KLEINERE KETTINGKAST (en niet kleiner spatbord )
Grtjs tsoezeroeleke
tsoezeroeleke

de kleinere kettingkast was een pistoolkettingkast . En geen oliebadkettingkast zoals het zou moeten.
Grtjs tsoezeroeleke
Plaats reactie