Introductie

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
EdMondain

Introductie

Bericht door EdMondain »

Gazelle Sport Luxe 1956
Gazelle Sport Luxe 1956
PIC_0244.JPG (146.26 KiB) 4755 keer bekeken
Wat was mijn verbazing groot toen ik mijn eerste oude Gazelle uit elkaar kon halen zonder kruipolie. Voor het eerst een spatbord zonder zaag te lijf gegaan. Een moer uit messing en een roestvrije bout.
Ik denk dat toen mijn liefde voor oude fietsen is begonnen en ik alle hoeken van het land bezocht heb om met weer een exemplaar in een roes huiswaarts te keren.
Ik heb een voorkeur voor een oude Gazelle met een originele kleur. Mijn bescheiden verzameling bestaat uit een groene kruisframe uit 1953. Een groene 8v uit 1956. Een 8v uit 1933 die helaas al overgeschilderd was. Een groene Sport Luxe uit 1956 en een blauw met witte Sport C uit 1961. Een grijze oma uit 1950 en een rode uit 1957. En en een zwarte kwikstep.
En hierbij meteen een vraag aan het forum dat ik toch eigenlijk iets eerder had moeten raadplegen. Hoe bevestig ik opnieuw een balhoofdplaatje aan mijn frame?
Laatst gewijzigd door EdMondain op 29 sep 2016, 20.00, 1 keer totaal gewijzigd.
Cyclissimo

Re: Introductie

Bericht door Cyclissimo »

Welkom!
Klinkt prachtig, die collectie. ben ook altijd groot fan van fietsen in een bijzondere kleur. Ben erg benieuwd naar foto's van een rode Gazelle omafiets, die heb ik nog nooit gezien.
Een balhoofdplaatje bevestigen is bijzonder simpel. Je moet er alleen de goede nageltjes voor vinden, wat wel moeilijk is. Er bestaan speciale klinknageltjes voor die een soort groefjes onder de flens hebben zodat hij goed blijft zitten. Ik heb ze ooit nog gevonden bij een heel oude fietswinkel. Zoniet is een aluminium klinknagel ook perfect bruikbaar. Helaas ook niet meer makkelijk te vinden in kleine maten. In de meeste gevallen is de dikte 1mm, maar soms ook wel 2mm.
Het plaatje kan het makkelijkst worden vastgemaakt met de vork gemonteerd. Het is niets anders dan het klinknageltje in het gaatje zetten en heel voorzichtig met een hamertje vasttikken. Een kind kan de was doen. :)
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Beste Edmond,

Dit zijn de nageltjes die daarvoor gebruikt worden
P1000799.JPG
P1000799.JPG (156.5 KiB) 4711 keer bekeken
Dit assortimentje heb ik eens op een beurs gekocht. Alleen de maat die je nodig heb zit er meestal net niet bij. :( Er is een technische naam voor die dingen, maar die is me ontschoten. Misschien liggen ze op de a.s. beurs in Berlicum.

Groeten van
Henk L.
asterduc

Bericht door asterduc »

dag Edmond en welkom op het forum.

Ik ben wel benieuwd naar fotos van je fietsen.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Nick013

Bericht door Nick013 »

Welkom Edmond,

klinkt als een mooie Gazelle verzameling met al die bijzondere kleuren! Ik ben ook wel benieuwd naar wat foto's 8-)

gr, Nick
Less is more :mrgreen:
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Bedankt voor de tips.
Hier nog een foto van het nog zeer mooie plaatje voor een fiets uit 1933 en tevens de winkel waar ze ooit stond te blinken. Weet iemand nog een kleur uit deze lang vervlogen tijd.
Morgen ga ik me in het tweed storten. Als er zoiets in je woonplaats georganiseerd wordt dan is de verleiding niet te weerstaan.
Ik zal geregeld wat foto's laten zien van mijn fietsen. Ze staan door ruimtegebrek her en der verspreid.

Groet van Edmond.
Bijlagen
Gazelle 8v 1933
Gazelle 8v 1933
PIC_0274.JPG (199.07 KiB) 4627 keer bekeken
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Tot morgen dan Edmond, zal ik maar zeggen!

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie