Burgersfabriek Roermond

Voor alle off-topic zaken.
Maarten Waarlé

Re: Burgersfabriek Roermond

Bericht door Maarten Waarlé »

Wiel,
Leuk om wat foto`s van de staat vandaag de dag te zien.
En jammer dat Burgers liefhebbers niet tijdens ( of beter voor) de renovatie
aanwezig zijn geweest.

Interessant om van Piet Vos te lezen dat Burgers haar Roermondse fietsen merkte met AR. Ik weet er zelf niet veel over maar begreep van Theo dat er al wel vermoedens waren omtrent een toegevoegde R bij het framenummer.

De oudmedewerker, is deze man of vrouw nog onder de levenden?
Het zou mooi zijn om meer te weten te komen omtrent Burgers.

Groeten,
Maarten
TheodK

Bericht door TheodK »

Ik ben ook heel benieuwd of die oud werknemer nog leeft. In Deventer ben ik tot nu toe geen oud werknemers tegen gekomen. Ik heb er wel naar gevraagd in de lokale krant en via de historische vereniging, maar geen resultaat. Het is goed om te horen dat Framenummers met een R vermoedelijk uit Roermond komen, Dat vermoedde ik al. Het meest komt echter alleen een "R" voor. "AR" ben ik ook wel eens tegengekomen maar veel minder. (zie ook het artikel van Sjoerd en mij in het rijwiel 2012/1.) Bij de fietsen van het museum de Waag in Deventer ben ik ook een fiets tegengekomen waarop "BR" lijkt te staan. Alleen is die "B" niet duidelijk ingeslagen.
In de fietsen met "R" nummers heb ik verder geen volgorde kunnen ontdekken, waaraan je het bouwjaar kan ontdekken.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Nick013

Bericht door Nick013 »

Mooi pand en verhalen! 8-)
Ik ben toevallig in het bezit van een Burgers omafiets met AR(31234) framenummer :mrgreen: En aparte vaste haakjes op het achterspatbord voor vaste jasbeschermers? Heb ik nog niet eerder gezien :roll: Iemand een idee hoe oud deze dame is? Naven zijn onleesbaar :(
Bijlagen
framenummer.jpg
framenummer.jpg (75.72 KiB) 7763 keer bekeken
B2.jpg
B2.jpg (86.97 KiB) 7763 keer bekeken
Burgers1.JPG
Burgers1.JPG (76.48 KiB) 7763 keer bekeken
Less is more :mrgreen:
TheodK

Bericht door TheodK »

aan de spatborden te zien van na 1938 (toen begon men met de spatborden met gootje). Het lastige van die R nummers is dat we er tot nu toe geen systeem in hebben kunnen ontdekken. jouw fiets lijkt een torpedonaaf te hebben . Als je de naaf heel goed schuurt zou je het nummer van het bouwjaar toch moeten kunnen lezen. Daarmee is de leeftijd van dit framenummer te bepalen.
De "vaste haakjes" zijn vermoedelijk twee metalen plaatjes die aan de binnenkant in het spatbord geklemd zitten. Kijk maar eens goed. Dit systeem heb ik vaker gezien. Ik weet niet wie de fabrikant was.
Nick013

Bericht door Nick013 »

TheodK schreef:aan de spatborden te zien van na 1938 (toen begon men met de spatborden met gootje). Het lastige van die R nummers is dat we er tot nu toe geen systeem in hebben kunnen ontdekken. jouw fiets lijkt een torpedonaaf te hebben . Als je de naaf heel goed schuurt zou je het nummer van het bouwjaar toch moeten kunnen lezen. Daarmee is de leeftijd van dit framenummer te bepalen.
De "vaste haakjes" zijn vermoedelijk twee metalen plaatjes die aan de binnenkant in het spatbord geklemd zitten. Kijk maar eens goed. Dit systeem heb ik vaker gezien. Ik weet niet wie de fabrikant was.
Theo, bedankt voor je reactie ;)
Ja moeilijk te dateren die Burgers fietsen :D
De naaf is niet van Torpedo maar van Favorite en helaas onleesbaar geworden.
Heb nu eens goed gekeken en zijn idd haakjes die in het spatbord geschoven zijn! :mrgreen:
Er zit ook nog een Duits voorvorkslot op, van het merk 'Slabi' of 'Nabil'? Ook niet echt duidelijk te lezen ;)
Bijlagen
B4 slotje.jpg
B4 slotje.jpg (111.47 KiB) 7749 keer bekeken
TheodK

Bericht door TheodK »

favorit is niet te dateren , dus schuren heeft geen zin. Dat vorkslot is "Stabil" , kom je nogal eens tegen op fietsen van eind jaren '30. en mogelijk ook nog na WOII
die haakjes heb je in twee typen: met een haakje aan het uiteinde en met een drukknopje aan het uiteinde. Er hoort een jasbeschermer aan gehaakt of gedrukt te worden.

groet Theo
Nick013

Bericht door Nick013 »

TheodK schreef:favorit is niet te dateren , dus schuren heeft geen zin. Dat vorkslot is "Stabil" , kom je nogal eens tegen op fietsen van eind jaren '30. en mogelijk ook nog na WOII
die haakjes heb je in twee typen: met een haakje aan het uiteinde en met een drukknopje aan het uiteinde. Er hoort een jasbeschermer aan gehaakt of gedrukt te worden.

groet Theo
Nee, dat dacht ik al :lol:
Aha, Stabil is de naam dus! Ruim geschat zal de fiets dus uit de veertiger jaren zijn? Ja, dit is het type met haakjes :mrgreen: Nu ik weet dat ze er af kunnen, zal ik ze maar verwijderen! Bleef er nogal eens met mijn broekspijp achter hangen ;)
maartenB

Bericht door maartenB »

behoorlijk off topic, maar die plaatjes in het spatbord hebben drukknopjes, toch? Daar had Phoenix jasbeschermers voor.
Bijlagen
Phoenix pastoorsfiets klaar febr 2011 008.jpg
Phoenix pastoorsfiets klaar febr 2011 008.jpg (182.01 KiB) 7736 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
FrankA

Bericht door FrankA »

Pfcvos, ik ben als echte Roermondenaar al tijdje op zoek naar info over in Roermond gemaakte fietsen. Waar kan ik afbeeldingen van de Burgers padvinder, de ernst Casimir en de dr. Cuypers vinden? Super dat je nog enkele van deze modellen in je bezit hebt. Heb je er foto's van ?
Gr. FrankA.
Ronald

Bericht door Ronald »

maartenB schreef:behoorlijk off topic, maar die plaatjes in het spatbord hebben drukknopjes, toch? Daar had Phoenix jasbeschermers voor.
Als iemand nog zo'n set Phoenix jasbeschermers weet te liggen... Ik zoek ze! ;)
Plaats reactie