Trapaslager versleten
Trapaslager versleten
Hoi,
Dit bericht gaat over de reden waardoor ik tegen dit forum aanliep- even een korte introductie:
Onlangs wilde ik graag een transportfiets rijden en heb ik besloten er zelf een te maken. En dan van zoveel mogelijk spullen die ik al heb liggen w.o. een frame van een damesfiets dat ik ooit, gedumpt in de bosjes, met afgebroken voorvork, heb gevonden. Eigenlijk had ik beter eerst kunnen kijken of er nog technische bijzonderheden waren, maar, dat is achteraf: het was een mooi frame om te zien, en verder in dusdanig misbruikte staat en incompleet dat ik vond dat het moreel verantwoord was om dit frame te veranderen tot transportfiets frame. een damesfiets zou het nooit meer worden met nog maar een half spatbord, een versleten achter naaf, zonder voorvork, zonder voorwiel, eigenlijk zonder iets.
Het is naar mijn smaak heel mooi gelukt maar het enige dat een beetje jammer is is dat het trapaslager aan een kant erg versleten is. Er zitten allemaal putten in de kogels en ook de kogelbanen van de as in in de lagerschaal zijn behoorlijk ingesleten en e.e.a. loopt er behoorlijk rauw van. Sinds kort komen er ook knakkende geluiden uit. Natuurlijk is het geen gangbare maat: aan het framenummer te zien(nog net geen miljoen, gazelle) gaat het om een fiets van midden jaren '50 las ik hier ergens. Er zitten kogels in van 8mm (2x9st) en de buitenzijde schroefdraad van de lagerschaal (vergeef me eventuele verkeerde benamingen)is bijna 38mm en de trapasdikte is 16mm. De totale lengte van de trapsas is net geen 14cm.
Ik heb geen idee hoeveel verschillende variaties er zijn op dit gebied maar ik hoop dat iemand dit herkent en kan vertellen of er een oplossing voor is. De fietsenmakers die ik heb bezocht kunnen zelfs geen 8mm kogeltjes leveren laat staan de overige onderdelen. In het ergste geval zou ik er misschien een modern trapstel inclusief buitenbuis in kunnen prutsen, maar ik zie nog niet gebeuren dat het er dan nog een beetje fraai uit gaat zien.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Wouter
Dit bericht gaat over de reden waardoor ik tegen dit forum aanliep- even een korte introductie:
Onlangs wilde ik graag een transportfiets rijden en heb ik besloten er zelf een te maken. En dan van zoveel mogelijk spullen die ik al heb liggen w.o. een frame van een damesfiets dat ik ooit, gedumpt in de bosjes, met afgebroken voorvork, heb gevonden. Eigenlijk had ik beter eerst kunnen kijken of er nog technische bijzonderheden waren, maar, dat is achteraf: het was een mooi frame om te zien, en verder in dusdanig misbruikte staat en incompleet dat ik vond dat het moreel verantwoord was om dit frame te veranderen tot transportfiets frame. een damesfiets zou het nooit meer worden met nog maar een half spatbord, een versleten achter naaf, zonder voorvork, zonder voorwiel, eigenlijk zonder iets.
Het is naar mijn smaak heel mooi gelukt maar het enige dat een beetje jammer is is dat het trapaslager aan een kant erg versleten is. Er zitten allemaal putten in de kogels en ook de kogelbanen van de as in in de lagerschaal zijn behoorlijk ingesleten en e.e.a. loopt er behoorlijk rauw van. Sinds kort komen er ook knakkende geluiden uit. Natuurlijk is het geen gangbare maat: aan het framenummer te zien(nog net geen miljoen, gazelle) gaat het om een fiets van midden jaren '50 las ik hier ergens. Er zitten kogels in van 8mm (2x9st) en de buitenzijde schroefdraad van de lagerschaal (vergeef me eventuele verkeerde benamingen)is bijna 38mm en de trapasdikte is 16mm. De totale lengte van de trapsas is net geen 14cm.
Ik heb geen idee hoeveel verschillende variaties er zijn op dit gebied maar ik hoop dat iemand dit herkent en kan vertellen of er een oplossing voor is. De fietsenmakers die ik heb bezocht kunnen zelfs geen 8mm kogeltjes leveren laat staan de overige onderdelen. In het ergste geval zou ik er misschien een modern trapstel inclusief buitenbuis in kunnen prutsen, maar ik zie nog niet gebeuren dat het er dan nog een beetje fraai uit gaat zien.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Wouter
- Bijlagen
-
- De as
- P7177707 (Medium).JPG (194.38 KiB) 7370 keer bekeken
-
- de versleten schaal
- P7177701 (Medium).JPG (181.1 KiB) 7370 keer bekeken
-
- de transportfiets
- P8077867 (Medium).JPG (312.67 KiB) 7370 keer bekeken
Re: Trapaslager versleten
Daar moet allemaal goed aan te komen zijn hoor. Kogels moet ik even zoeken - is dat echt lastig? Zoek anders een SKF lagerspecialist. Cups heb ik vast wel, de trapas wordt even zoeken.
Vind je dat je alles nodig hebt?
Ik zie dat er in de cups (jij noemt dat trapaspotten) een mooi spoor is getrokken, maar die trapas ziet er toch nog goed uit?
groetjes,
Maarten
Vind je dat je alles nodig hebt?
Ik zie dat er in de cups (jij noemt dat trapaspotten) een mooi spoor is getrokken, maar die trapas ziet er toch nog goed uit?
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Trapaslager versleten
Hoi Maarten
Bedankt voor je reactie, gezien de obscure fietsen die je hier ook wel ziet hoopte ik ook toch al wel dat een gazelle toch niet naar het schroot zou hoeven voor zoiets!
Ja wat is nodig, een eerder plan was om er alleen nieuwe kogels in te stoppen aan 1 kant, het spul zo goed mogelijk af te stellen en er eerst weer een hele tijd plezier van te hebben, zoveel kilometers worden er nou ook weer niet mee gemaakt. Ik heb geen idee wat wijsheid is- ik zal iig een betere foto bijsluiten van de trapas, de cup aan die zijde is duidelijk aangedaan, de kogels zitten vol putten, en ook het loopvlak op de trapas is niet echt fraai. Er zat een hoop roest in toen ik het openmaakte- dat was vast ook de oorzaak, de tandwielkant is nog prima. Wat gebeurt er als ik er alleen nieuwe kogels in stop? Draai je die na 100km stuk? of na 1000?
Wouter
Bedankt voor je reactie, gezien de obscure fietsen die je hier ook wel ziet hoopte ik ook toch al wel dat een gazelle toch niet naar het schroot zou hoeven voor zoiets!
Ja wat is nodig, een eerder plan was om er alleen nieuwe kogels in te stoppen aan 1 kant, het spul zo goed mogelijk af te stellen en er eerst weer een hele tijd plezier van te hebben, zoveel kilometers worden er nou ook weer niet mee gemaakt. Ik heb geen idee wat wijsheid is- ik zal iig een betere foto bijsluiten van de trapas, de cup aan die zijde is duidelijk aangedaan, de kogels zitten vol putten, en ook het loopvlak op de trapas is niet echt fraai. Er zat een hoop roest in toen ik het openmaakte- dat was vast ook de oorzaak, de tandwielkant is nog prima. Wat gebeurt er als ik er alleen nieuwe kogels in stop? Draai je die na 100km stuk? of na 1000?
Wouter
- Bijlagen
-
- P7177710 (Medium).JPG (243.33 KiB) 7358 keer bekeken
-
- De trapas...
- P7177704 (Medium).JPG (176.11 KiB) 7360 keer bekeken
Re: Trapaslager versleten
Het is zo te zien een overmaatse BSA-trapas uit een Gazelle model No. 8. Ik zou de as en de kogels vervangen omdat je daar met beperkte moeite nog wel iets in betere staat kunt vinden. De ingesleten cup is er het ergste aan toe als de foto's niet bedriegen, en juist die is wat lastiger te vinden. Het is een specifieke maat van Gazelle (in tegenstelling tot as + kogels) voor de duurdere fietsen. Je komt zulke cups nog weleens tegen maar het is toch wel zoeken.
Alternatief: een Thompson-trapas met 40mm-cups. Als je namelijk de Gazelle-as inclusief de ingeschoven bus eruit haalt hou je een leeg trapashuis met 40 mm binnendiameter over.
Groeten,
fietser
Alternatief: een Thompson-trapas met 40mm-cups. Als je namelijk de Gazelle-as inclusief de ingeschoven bus eruit haalt hou je een leeg trapashuis met 40 mm binnendiameter over.
Groeten,
fietser
Re: Trapaslager versleten
Hoi
Over die ingeschoven bus las ik al iets, maar dat heeft deze fiets nou net weer niet, de draad zit meteen in het gietijzer (?) van de lug. En dan zit je op 38mm iets in die orde...
Vriendelijke groet, Wouter
de cup een beetje laten opfrissen in een draaibank is zeker ook maar kortetermijndenken?
Over die ingeschoven bus las ik al iets, maar dat heeft deze fiets nou net weer niet, de draad zit meteen in het gietijzer (?) van de lug. En dan zit je op 38mm iets in die orde...
Vriendelijke groet, Wouter
de cup een beetje laten opfrissen in een draaibank is zeker ook maar kortetermijndenken?
- Bijlagen
-
- IMAG1872 (Medium).jpg (323.1 KiB) 7349 keer bekeken
Re: Trapaslager versleten
Als het echt een Gazelle is en als de kogels (origineel) echt 8 mm groot zijn is dat eigenlijk uitgesloten. Als je in het trapashuis kijkt kun je dus de openingen van de vier buizen zien die op het trapashuis uitkomen?Over die ingeschoven bus las ik al iets, maar dat heeft deze fiets nou net weer niet, de draad zit meteen in het gietijzer (?) van de lug.
Groeten,
fietser
Re: Trapaslager versleten
Nou ik zou hogelijk verbaasd zijn als er een bus in zou zitten en ik die niet heb gezien. Maar, ik zal hem van de week nog een keer loshalen om het 100& zeker te weten en maak ik gelijk een detailfoto. Het zou wel zo makkelijk zijn dan kan ik zo'n Thompson as erin maken! Hoewel je dan zeker ook aan een ander tandblad en crankstel vastzit, wat wel jammer is
Mvg, Wouter
Mvg, Wouter
- Bijlagen
-
- P7177711 (Medium).JPG (210.92 KiB) 7319 keer bekeken
Re: Trapaslager versleten
Beste Wouterr,
Is de rechter cup ééntje met linkse of rechtse draad (oftewel draai je 'm linksom of rechtsom vast). Dan kan ik kijken of ik wat voor je heb.
Qua assen heb ik alleen een enigzins ingelopen trapas van het merk Hero (India). Als het wat voor je is, dan mag je die voor 7,50 euro incl. verzendkosten overnemen. Wil je voor de zekerheid nog even de maten van het middenstuk (afstand voor linker- en rechterconus), links (afstand linker asuiteinde tot linkerconus) en rechts (idem maar dan rechts).
Groeten,
Y.
Is de rechter cup ééntje met linkse of rechtse draad (oftewel draai je 'm linksom of rechtsom vast). Dan kan ik kijken of ik wat voor je heb.
Qua assen heb ik alleen een enigzins ingelopen trapas van het merk Hero (India). Als het wat voor je is, dan mag je die voor 7,50 euro incl. verzendkosten overnemen. Wil je voor de zekerheid nog even de maten van het middenstuk (afstand voor linker- en rechterconus), links (afstand linker asuiteinde tot linkerconus) en rechts (idem maar dan rechts).
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
Re: Trapaslager versleten
Ook dat ga ik bekijken, het is trouwens de linker cup die versleten is, maar ik dacht dat de ene linkse- en de andere rechtse draad heeft. Ik kom erop terug & ook bedankt voor het meedenken!
Wouter
Wouter
Re: Trapaslager versleten
Beste Wouter,
Je kunt natuurlijk ook het hele zwikkie meenemen naar Berlicum volgend weekend om daar iets compleet nieuws te zoeken. Het is volgens mij altijd beter om alles nieuw of als set te vervangen. Als je gebruikte delen als set vervangt dan is alles tenminste op dezelfde manier afgesleten, dan heb je volgens mij minder snel last van stroeve momenten in één omwenteling.
Mocht je niet naar Berlicum kunnen komen, dan kun je natuurlijk ook hier een oproep doen om naar een as te zoeken binnen die en die prijsklasse die voldoet aan de volgende maten. We kunnen dan allemaal onze ogen open houden. Dus schuifmaten mee!
Groeten, Y.
Je kunt natuurlijk ook het hele zwikkie meenemen naar Berlicum volgend weekend om daar iets compleet nieuws te zoeken. Het is volgens mij altijd beter om alles nieuw of als set te vervangen. Als je gebruikte delen als set vervangt dan is alles tenminste op dezelfde manier afgesleten, dan heb je volgens mij minder snel last van stroeve momenten in één omwenteling.
Mocht je niet naar Berlicum kunnen komen, dan kun je natuurlijk ook hier een oproep doen om naar een as te zoeken binnen die en die prijsklasse die voldoet aan de volgende maten. We kunnen dan allemaal onze ogen open houden. Dus schuifmaten mee!
Groeten, Y.
Sportief fietsend!