Burco geeft gemixte signalen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
omamien

Burco geeft gemixte signalen

Bericht door omamien »

Beste Mensen,
Kan iemand mij helpen aan het bouwjaar van een Burco fiets die ik pas gekregen heb.
Het framenummer is B53102
framenummer
framenummer
DSCF2323.jpg (356.36 KiB) 7587 keer bekeken
Burco transfer
Burco transfer
DSCF2304.jpg (223.15 KiB) 7587 keer bekeken
Ik vermoed dat dit niet zo'n oudje is als het op het eerste gezicht lijkt. Maar ik krijg mixed sgnals. Ik wil bepalen of dit een restauratie moet worden of opknappen.
Het balhoofdplaatje is geen transfer, maar aluminium. Ook het merkplaatje op het achterspatbord is aluminium. Dit lijkt allebei oud, maar het moderne achterlicht draagt ook de naam Burco en zal geen latere toevoeging zijn.
balhoofdplaatje
balhoofdplaatje
DSCF2299.jpg (336.61 KiB) 7587 keer bekeken
achterlicht
achterlicht
DSCF2307.jpg (353.35 KiB) 7587 keer bekeken

De achtervork geeft een oude indruk, maar de trapas is beslist modern en lijkt geen latere vervanging.
achtervork (iemand is kennelijk ooit zijn sleuteltje kwijt geraakt, maar kon wel een zaagje vinden)
achtervork (iemand is kennelijk ooit zijn sleuteltje kwijt geraakt, maar kon wel een zaagje vinden)
DSCF2318.jpg (331.97 KiB) 7587 keer bekeken
trapas
trapas
DSCF2302.jpg (228.64 KiB) 7587 keer bekeken
trapas met kogellagers volgens de transfer
trapas met kogellagers volgens de transfer
DSCF2311.jpg (235.27 KiB) 7587 keer bekeken
De trapas is van het merk Favorit
trapas
trapas
DSCF2316.jpg (361.04 KiB) 7587 keer bekeken
Alvast bedankt voor de moeite.
fietser

Re: Burco geeft gemixte signalen

Bericht door fietser »

Deze is uit de 2e helft van de jaren tachtig. Dus inderdaad niet echt een kandidaat voor een heuse restauratie. Gewoon lekker fietsen.

Groeten,
fietser
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Leuk project om te moderniseren met SA 3 speed trommelremnaven. Nieuwe kettingkast erop.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
theodorus

Bericht door theodorus »

Inderdaad dit is een van de laatste fietsen die Burco verkocht.
De fietsen werdenop het laatst bij gazelle gemaakt.
je kunt de echte burco,s in amsterdam gebouwt altijd herkennen aan de boutjes onder de trapas om de potten mee vast te zetten dat hebben ze gebruikt tot begin 80
fietser

Bericht door fietser »

Kleine correctie op theodorus: deze Burco is nog niet een van de laatste (ze gingen nog zo'n 15 jaar langer door, met op het einde inderdaad frames van Gazelle), maar het frame komt bij Van Raam in Aalten vandaan. Afmontage bij Burco in Amsterdam.

Groeten,
fietser
omamien

Bericht door omamien »

Durabo88 schreef:Leuk project om te moderniseren met SA 3 speed trommelremnaven. Nieuwe kettingkast erop.
Leuk idee, technisch moderniseren maar de oude look bewaren. Hou ik in beraad.
omamien

Bericht door omamien »

theodorus schreef:je kunt de echte burco,s in amsterdam gebouwt altijd herkennen aan de boutjes onder de trapas om de potten mee vast te zetten dat hebben ze gebruikt tot begin 80
Aha! Nuttige informatie, dank je wel.
omamien

Bericht door omamien »

fietser schreef:deze Burco is nog niet een van de laatste (ze gingen nog zo'n 15 jaar langer door, met op het einde inderdaad frames van Gazelle), maar het frame komt bij Van Raam in Aalten vandaan. Afmontage bij Burco in Amsterdam.
Dank je fietser, ook leuk om te weten (heb meteen van Raam even gegoogled, maar verhalen van vroeger zijn schaars - jammer). Hopelijk waren de frames die bij Gazelle vandaan kwamen van iets steviger staal gemaakt. Dit frame heeft een kleine gebruiksknik boven de lug in de zadelbuis. Of het is een ragbak geweest, of een vorige eigenaar was aan de zware kant.
knik(je)
knik(je)
DSCF2312.jpg (215.2 KiB) 7510 keer bekeken
zadelbuis
zadelbuis
DSCF2320.jpg (226.1 KiB) 7510 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Nu ik die knik in het frame zie zou ik je eerder adviseren om 'm te slopen en te weggooien.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
reneke

Bericht door reneke »

Hé Y, mijn moeder loopt krom, heeft dus ook een knik. Die gooi ik toch ook niet weg!!! ;) Zal morgen kijken of ik haar weer recht kan buigen, wat denk je moet ik haar eerst heet stoken?
Groeten uit Ter Apel
Plaats reactie