Vianen: wat gaan we dit keer doen als expo?

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
maartenB

Vianen: wat gaan we dit keer doen als expo?

Bericht door maartenB »

Vanmiddag zat ik samen met Maarten W. wat vooruit te kijken naar de fietsenbeurs van de club in Vianen, op 9 november.

Dat is altijd een leuk en intiem beursje, vrienden en vriendenprijzen.
Wij van het forum, voorheen van het yahoo-forum, organiseren daar al jaren een soort kleine fietsen tentoonstelling. Dat is spontaan begonnen met de cardanfietsen, meen ik. Daarna kwamen de kruisframes, het jaar erna de hoge bi's en safeties.
Vorig jaar hadden we Nederlandse fietsen uit de jaren 10 en 20.
Wat doen we dit jaar?
Racefietsen? Sportfietsen uit de jaren 50 en 60? Enkel Gazelle of Fongers? Enkel fietsenmakersmerken? Alle suggesties zijn welkom!!!
Bijlagen
details cornelo ca 1976 010.jpg
details cornelo ca 1976 010.jpg (336.13 KiB) 8285 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Re: Vianen: wat gaan we dit keer doen als expo?

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik ben helemaal in voor jaren 50-60 sportfietsen, dan neem ik met genoegen mijn Durabo uit 1959 mee en als dat past ook de Eroba (uit datzelfde jaar). Beide fietsen zijn uitgerust met F&S Modell 55 drieversnellingsnaaf. De exentrieke batavus uit '61 (veel wit en groen-blauw) heb ik helaas verkocht i.v.m. de ruimte.

Misschien het geheel aanvullen met een paar andere typische sportfietsmerken, bijv. Joco, Locomotief etc. Het zou ook leuk zijn als er een fiets met SA FW of één van de close of medium ratio naven bij zou zitten.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Maarten, forumleden.
Zou het wat zijn om redelijk obscure merken die wel een lange historie hebben.
Ik heb hier een damesfiets van rond 1900 staan die net zo oud is als Jos zijn damesfiets van het illustere merk Fongers. Mijn fiets (ik dacht eerst rond 1920 blijkt ouder te zijn ik schat hem nu rond 1900-1905 of 1910) Het merk is Halford een firma die al in ongeveer 1885 ontstaan is als fourniturenhandel en nog steeds bestaat. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze goede zaken deden met Raleigh. Mijn damesfiets heeft de afgeplatte balhoofdmoer die mijn Fongerstandem van 1900 ook heeft en de achtervork heeft platte patten die aangesoldeerd zijn aan welgevormde vorkbuizen. De Fiets heeft weinig herkenbare punten. alleen de remhevel heeft een speciaal gebogen hoek die ik ook vond op de Batavus in het Batavusmuseum. Is dit wat? exoten van 1900 1920? Kleine merken, maakt me niet uit of ze Nederlands zijn Engels/Duits/Frans mag ook. Lekker gevarieerd.

Michiel ;)
fietser

Bericht door fietser »

Racefietsen? Sportfietsen uit de jaren 50 en 60? Enkel Gazelle of Fongers? Enkel fietsenmakersmerken?
Hadden we niet al een keer de racefietsen? Met Otto B., Harrie D. etc.? Gazelle en Fongers zijn al behoorlijk uitgekauwd, het is leuker om wel een duidelijk thema te hebben maar dan zo dat er ook wat verschillen zijn en vergelijkingen getrokken kunnen worden. Wat dat betreft vind ik Michiel's voorstel weer te breed, dat kan van alles zijn. Sportfietsen lijken mij een zeer bruikbaar onderwerp, beperkt tot Nederlands (en ter vergelijking misschien Engels) en periode 1935 - 1965. Is natuurlijk ook een van mijn stokpaardjes, geen wonder dat ik er dan ook voor pleit :)

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Vianen gangers,

Lijkt me ook een goed idee, dat van die sportfietsen uit eind 30 tot 60er jaren.
Dat is een type liefhebbersfiets wat in ieder geval mij is opgevallen het afgelopen jaar in deze groep. Het uitlichten van die verrukkelijke lichte sportieve fietsen met frisse en tegelijker tijd chique kleurstellingen. Weg met de vooroorlogse sobere serieusheid, weg met de hoge balhoofden; op naar de toekomst!

Groeten,
Maarten
asterduc

Bericht door asterduc »

+1 voor sportfietsen

bvb een kwart eeuw sportfietsen vanaf WW2 lijkt mij een mooie verzameling rijwielen op te kunnen leveren.

Als deze dan gesorteerd staan per jaartal en met een specificatielabel, dan worden zowel de technische als esthetische ontwikkelingen snel duidelijk.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
berkers41

Bericht door berkers41 »

Maarten Waarlé schreef:Hallo Vianen gangers,

Lijkt me ook een goed idee, dat van die sportfietsen uit eind 30 tot 60er jaren.
Dat is een type liefhebbersfiets wat in ieder geval mij is opgevallen het afgelopen jaar in deze groep. Het uitlichten van die verrukkelijke lichte sportieve fietsen met frisse en tegelijker tijd chique kleurstellingen. Weg met de vooroorlogse sobere serieusheid, weg met de hoge balhoofden; op naar de toekomst!

Groeten,
Maarten
Mij uit het hart gegrepen, Maarten! Dank-je-wel :-)
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
remurk

Bericht door remurk »

Goed idee, sportfietsen; ik ben al begonnen:

https://skydrive.live.com/redir?resid=4 ... wPsiRW0oas
fietser

Bericht door fietser »

Mooie fietsen van remurk! Maar het gaat nu wel twee kanten op: sportfietsen en supersportfietsen. Dat zijn eigenlijk twee paar schoenen. Ik heb geen idee hoeveel "inzendingen" er te verwachten zouden zijn maar bij veel animo moet misschien een keuze voor een van beide gemaakt worden, en de andere categorie fietsen dan in een ander jaar.

"Gesorteerd per jaartal en met een specificatielabel" zoals Ed schrijft lijkt mij ook een heel goed idee. In tegenstelling tot de toerfietsen zie je bij de sportfietsmodellen binnen een kort tijdsbestek allerlei veranderingen en ontwikkelingen.

En ik hoop natuurlijk dat Henk L. zijn prachtige vooroorlogse Gazelle zal willen tonen!

Groeten,
fietser
asterduc

Bericht door asterduc »

fietser schreef: En ik hoop natuurlijk dat Henk L. zijn prachtige vooroorlogse Gazelle zal willen tonen!
daar zat ik stiekem ook al op te hopen.

Het aanbod zou inderdaad wel eens groot kunnen worden.
Als daar 10 fietsen staan wordt het al erg krap denk ik.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie