Grappig dat er vandaag zo'n model op Marktplaats stond, want van dit oude luxe model Simplex met in het stuur geintegreerde remstangen zijn er niet veel over. een goede reden om mijn Simplex met framenummer 45932 eens te tonen en er wat vragen over te stellen.
Die constructie van dat stuur is typisch Engels: je zag het rond 1910 bij Lea Francis en Raleigh.
Heel mooi zijn de sierlijke 'scharniertjes' in de remstangen en de voorste rembeugel, die achter de voorvork om loopt.
De fiets is een cycloide, het topmodel van simplex, met vaste niet nastelbare kogellagers. Loopt nog steeds ongelooflijk licht....
Deze fiets is (waarschijnlijk na de oorlog) eens herlakt en wellicht deels nieuw verchroomd. Daarbij is er het plakmerk Royal opgekomen. En Lepper aluminium velgen.
De moffelaar was Rupen. Fietser: had ik begrepen van Maarten W. dat jij daar iets over kunt zeggen? Ken jij dat bedrijf?
De lamphaak is niet van Simplex, die zou ik graag eens vervangen. Wie nog een originele heeft: ik hou me aanbevolen. Ik heb wel fotos als vergelijkingsmateriaal.
De leeftijd is een schatting. Simplex bouwde fietsen met dit remsysteem al rond 1913 tot in de jaren 30. Latere modellen als deze hebben iets dikkere stangetjes voor de rembeugels. Maar verder: wie kan er iets zinnig\s over het bouwjaar zeggen?
groetjes,
Maarten
Simplex 'Royal' cycloide damesfiets ca. 1930
Simplex 'Royal' cycloide damesfiets ca. 1930
- Bijlagen
-
- IMG_9622.JPG (201.15 KiB) 7474 keer bekeken
-
- IMG_9623.JPG (201.13 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_9630.JPG (242.5 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_9632.JPG (188.33 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_9634.JPG (194.54 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_9629.JPG (284.96 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_9627.JPG (313.13 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_9639.JPG (244.35 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_9621.JPG (222.23 KiB) 7476 keer bekeken
-
- IMG_9618.JPG (197.46 KiB) 7476 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Simplex 'Royal' cycloide damesfiets ca. 1930
Mijn (inmiddels verkochte) Simplex met Rupen lakwerk had het plakmerk Nederlandse Leeuw.
Jammer dat die fiets van MP al zo snel gereserveerd is.
Groeten, Y.
Jammer dat die fiets van MP al zo snel gereserveerd is.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
-
De nu snel gereserveerde Simplex van MP ken ik goed.
Deze fiets ging jaren lang achter in de werkplaats van een plaatselijke fietsenmaker in Eindhoven. Op de strijpse straat.
Wij ,ik en andere fietshobbyisten kochten wel eens wat kogeltjes of kettingkasten bij de man maar de fiets was niet goed te zien achteraan in het donker. Het model kwam heel mysterieus en oud op me over destijds.
Het zou zijn gegaan om de eerste door de rijwielhandelaar`s vader verkochte fiets en dat zou in 1925 zijn geweest.
Blijkbaar is deze fiets later weer ingeruild of terug gebracht.
Na beëindiging van de fietsenzaak is deze Simplex via de transportfietsen man in Oirschot naar Houten verhuisd.
De fiets staat vermeld en beschreven op rijwiel net.
Ik ben wel benieuwd bij wie de fiets terecht gaat komen.
Groeten,
Maarten
Deze fiets ging jaren lang achter in de werkplaats van een plaatselijke fietsenmaker in Eindhoven. Op de strijpse straat.
Wij ,ik en andere fietshobbyisten kochten wel eens wat kogeltjes of kettingkasten bij de man maar de fiets was niet goed te zien achteraan in het donker. Het model kwam heel mysterieus en oud op me over destijds.
Het zou zijn gegaan om de eerste door de rijwielhandelaar`s vader verkochte fiets en dat zou in 1925 zijn geweest.
Blijkbaar is deze fiets later weer ingeruild of terug gebracht.
Na beëindiging van de fietsenzaak is deze Simplex via de transportfietsen man in Oirschot naar Houten verhuisd.
De fiets staat vermeld en beschreven op rijwiel net.
Ik ben wel benieuwd bij wie de fiets terecht gaat komen.
Groeten,
Maarten
Kennen is teveel gezegd. Ik ben tot nu toe al zes of zeven fietsen tegengekomen met een Rupen-transfer erop. Wat ik daardoor weet zijn twee dingen: ze zaten in Eindhoven want bij sommige van deze fietsen staat "Rupen, Eindhoven", en ze waren kennelijk geen kleintje onder de vele moffelaars. In vakbladen of archieven ben ik nooit iets over Rupen tegengekomen.De moffelaar was Rupen. Fietser: had ik begrepen van Maarten W. dat jij daar iets over kunt zeggen? Ken jij dat bedrijf?
Groeten,
fietser
-
De transfer Rupen-lakwerk heb ik ook op een panter rijwiel staan. Deze fiets ben ik op het moment aan het conserveren. Als er iemand is die meer info heeft dan houd ik me aanbevolen(http://www.eindhoveninbeeld.nl heb ik al bekeken). Ik zal zo snel mogelijk foto's plaatsen.
leuk, een Panter met lakwerk van Rupen. Woon je zelf ook in Eindhoven? 

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Inderdaad, en daarnaasr is het ook nog eens bijzonder om een fiets te hebben die het wapen van Eindhoven als balhoofdplaatje heeft.