super sport koersfiets
-
super sport koersfiets
Grootvader heeft het me helaas zelf niet meer kunnen vertellen, maar deze koersfiets zou hij in zijn jonge jaren gewonnen hebben door als eerste de meet te bereiken van een kermis koers (regio Brussel, België).
Stond klaar voor de vuilnisbelt, maar de familie geschiedenis die er aan hangt maakt me toch nieuwsgierig, dus uiteindelijk de fiets mee naar huis genomen.
De fiets is waarschijnlijk niet speciaal maar als leek snuffelen op deze site doet me dromen om er een opknap projectje van te maken… maar stap 1 is info verzamelen.
Alle info welkom! Kent iemand dit merk/type? Welke onderdelen zijn origineel?...
Alvast bedankt!
Stond klaar voor de vuilnisbelt, maar de familie geschiedenis die er aan hangt maakt me toch nieuwsgierig, dus uiteindelijk de fiets mee naar huis genomen.
De fiets is waarschijnlijk niet speciaal maar als leek snuffelen op deze site doet me dromen om er een opknap projectje van te maken… maar stap 1 is info verzamelen.
Alle info welkom! Kent iemand dit merk/type? Welke onderdelen zijn origineel?...
Alvast bedankt!
- Bijlagen
-
- PA040112.JPG (205.73 KiB) 7213 keer bekeken
-
- PA040115.JPG (161.58 KiB) 7213 keer bekeken
-
- PA040116.JPG (151.87 KiB) 7213 keer bekeken
-
- PA040118.JPG (215.3 KiB) 7213 keer bekeken
-
- PA040117.JPG (165.49 KiB) 7213 keer bekeken
Re: super sport koersfiets
Het merk ken ik niet maar voor wat betreft het bouwjaar kun je aan de linker-onderzijde van de stuurbocht, ter hoogte waar M. Kint aan de bovenkant staat, een ingeslagen jaartal van 2 cijfers vinden: dat is het fabricagejaar van het stuur. het stuur kan natuurlijk verwisseld zijn, maar als het jaartal globaal omstreeks 1960 is, zou het goed kunnen kloppen. De stalen 3-poot crank (merk Nervar of Stronglight) werd in die tijd veel toegepast, evenals de open pedalen (merk Lyotard). Zo te zien zit er commandeur op van Simplex; dat zou dan ook het merk van de derailleur kunnen zijn. Lijkt de moeite waard om op te knappen: helemaal demonteren, alles goed poetsen, lagers reinigen, invetten en afstellen, nieuwe ketting, banden en binnenkabels en je hebt weer een leuke fiets!
Succes, Rutger
Succes, Rutger
Dag Maarten,
Een leuk Belgisch fietsje begin jaren zestig denk ik. Maar dat denkt iedereen eigenlijk al. Het probleem is natuurlijk dat het vermoedelijk geen fabrikant was, die de Supersport sticker plakte, maar een fietsenzaak of groothandel. Het zal vermoedelijk meneer Leon Hendrickx geweest zijn bij de "Gare de Mons". Het frame heeft vermoedelijk Simplex patten, dit is een teken dat er ook een redelijke kwaliteit framebuis gebruikt is.
Hoe dik is de zadelpen?
De fiets zal ongetwijfeld als kale racer geleverd zijn. Spatborden en zadel zijn niet orgineel. Stuur en stuurpen zijn dat wel; ook weer wedstrijdkwaliteit. De roestige spaken waren ooit fraai blinkende butted racespaakjes. Wat zitten er voor velgen en bandjes op?
Groeten, Wiel
Een leuk Belgisch fietsje begin jaren zestig denk ik. Maar dat denkt iedereen eigenlijk al. Het probleem is natuurlijk dat het vermoedelijk geen fabrikant was, die de Supersport sticker plakte, maar een fietsenzaak of groothandel. Het zal vermoedelijk meneer Leon Hendrickx geweest zijn bij de "Gare de Mons". Het frame heeft vermoedelijk Simplex patten, dit is een teken dat er ook een redelijke kwaliteit framebuis gebruikt is.
Hoe dik is de zadelpen?
De fiets zal ongetwijfeld als kale racer geleverd zijn. Spatborden en zadel zijn niet orgineel. Stuur en stuurpen zijn dat wel; ook weer wedstrijdkwaliteit. De roestige spaken waren ooit fraai blinkende butted racespaakjes. Wat zitten er voor velgen en bandjes op?
Groeten, Wiel
-
Bedankt Rutger en Wiel!
Op de derailleur staat inderdaad in vette letters Simplex.
In de onderkant van het stuur staat enkel het cijfer "11" geslaan... hier sta ik dus nog een beetje voor een raadsel.
Verder is de zadelpen ongeveer D26mm en de buis waarin deze past D28mm.
Wielen zijn "Weinmann 700C".
Banden zullen wel al paar keer gewisseld zijn:
voor: Camel Industries Co.LTM (made in Thailand)
achter: Shanko Golden Boy (made in Korea)
Ik hou van het idee "kale racer"...
Op de derailleur staat inderdaad in vette letters Simplex.
In de onderkant van het stuur staat enkel het cijfer "11" geslaan... hier sta ik dus nog een beetje voor een raadsel.
Verder is de zadelpen ongeveer D26mm en de buis waarin deze past D28mm.
Wielen zijn "Weinmann 700C".
Banden zullen wel al paar keer gewisseld zijn:
voor: Camel Industries Co.LTM (made in Thailand)
achter: Shanko Golden Boy (made in Korea)
Ik hou van het idee "kale racer"...

-
Leuke fiets.
Ik vraag me af of de fiets niet ouder is en er in de jaren zeventig wat nieuwe onderdelen op zijn gezet..
De pedalen met reflectoren zijn pas gangbaar vanaf de jaren 70. De versteller voor de derailleur ook. De achterderailleur zou nog uit de jaren zestig kunnen zijn, maar zie je ook vaker in de jaren zeventig. Het zadel en de spatborden zijn sowieso moderner.
De Simplex achterpat is wel wat ouderwets in de jaren zestig. ook de snelspanners van de wielen lijken ouder. Ze lijken zelfs op het eerste type Campagnolo snelspanners uit de jaren 40.
Zou je nog wat detailfoto's kunnen maken van onderdelen? bijvoorbeeld van de remmen, de naven en het balhoofdstel? Ook het merk daarvan kan een aanwijzing zijn.
Het stuur is eventueel ook nog te dateren aan het einde van de stuurpen, daar staat meestal ook een jaartal ingeslagen. Daarvoor moet het wel eerst worden gedemonteerd
Ik vraag me af of de fiets niet ouder is en er in de jaren zeventig wat nieuwe onderdelen op zijn gezet..
De pedalen met reflectoren zijn pas gangbaar vanaf de jaren 70. De versteller voor de derailleur ook. De achterderailleur zou nog uit de jaren zestig kunnen zijn, maar zie je ook vaker in de jaren zeventig. Het zadel en de spatborden zijn sowieso moderner.
De Simplex achterpat is wel wat ouderwets in de jaren zestig. ook de snelspanners van de wielen lijken ouder. Ze lijken zelfs op het eerste type Campagnolo snelspanners uit de jaren 40.
Zou je nog wat detailfoto's kunnen maken van onderdelen? bijvoorbeeld van de remmen, de naven en het balhoofdstel? Ook het merk daarvan kan een aanwijzing zijn.
Het stuur is eventueel ook nog te dateren aan het einde van de stuurpen, daar staat meestal ook een jaartal ingeslagen. Daarvoor moet het wel eerst worden gedemonteerd

-
Ik zie net pas dat op de stuurbocht nog de naam 'van Steenbergen' ontbreekt, wat op de latere versies wel staat. Het stuur is daarmee vrij zeker van begin jaren 50. zie http://www.classiclightweights.co.uk/titan.html
Klopt, die quick release asjes lijken erg op vroege Campa modellen. Een paar detailfoto's worden zeer gewaardeerd en zouden kunnen helpen de fiets beter te dateren.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
beste allemaal,Cyclissimo schreef:Ik zie net pas dat op de stuurbocht nog de naam 'van Steenbergen' ontbreekt, wat op de latere versies wel staat. Het stuur is daarmee vrij zeker van begin jaren 50. zie http://www.classiclightweights.co.uk/titan.html
heb foto toegevoegd van titan stuur uit 1957 zonder Van Steenbergen!
- Bijlagen
-
- titan1957.jpg (86.08 KiB) 7060 keer bekeken
-
- 2-titan1957.jpg (130.19 KiB) 7060 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
-
Heren, bedankt! De animo rond deze topic laat me genieten en maakt me nieuwsgieriger dan ooit.
Ben dus ook verder op zoek gegaan naar het verhaal achter de fiets. De koersfiets zou gewonnen zijn ergens begin de jaren 50, daarna tot '00 gebruikt als 'daily driver'. (verklaart dus de recentere onderdelen, spatbord, reflectoren etc.)
Heb het stuur gedemonteerd om ook de 2e inslag te kunnen zien.
Daar staat een "7".
Ben dus ook verder op zoek gegaan naar het verhaal achter de fiets. De koersfiets zou gewonnen zijn ergens begin de jaren 50, daarna tot '00 gebruikt als 'daily driver'. (verklaart dus de recentere onderdelen, spatbord, reflectoren etc.)
Heb het stuur gedemonteerd om ook de 2e inslag te kunnen zien.
Daar staat een "7".
Het lijkt erop dat de Simplex uitvalasjes voorzien zijn van de Campagnolo "hondebotjes"-moertjes. De naaf moet in het midden voorzien zijn van een adelaar op een wiel, als die van Simplex is.
Groetjes, Wiel
Groetjes, Wiel