Beste verzamelaars van (oude) fietsen,
Dit eerste bericht is een korte opsomming van mijn belangstelling voor oude fietsen.
Als middelste zoon uit een gezin met 7 jongens werd ik op een dag geconfronteerd dat mijn oudste twee broers van een open stort in Belgie een tandem meegenomen hadden. Dat had ik ook graag gewild en ben hun daarna in etapes gevold tot ik deze stort bij de Lange schouw in Belgie ontdekt had. In de provo tijd toen er geen omafietsen normaal te koop waren (nu wordt je er in elke bouwmarkt mee doodgegooid)haalde ik mijn eerste Belgische omafietsen er vandaan. Ietsjes lager en twee dwarsverbindingen in het frame maar dat maakte voor de meisjes van mijn school niets uit. Ik verdiende hiermee mijn zakgeld waar ik vervolgens weer gereedschap, andere oude fietsen, hulpmotortjes en zelfs motorfietsen mee kocht. Op de stort had ik ook een Belgische postbodefiets (26" transportfiets) gevonden die ik gebruikte om de andere fietsen mee te vervoeren. Op een dag kwam ik in Roosendaal bij de ijscoman die mij vertelde dat hij nog zo'n fiets had staan. Het bleek een Gazelle doortrapper te zijn waar de beste man vroeger ijsblokken mee rondbracht toen je nog ijskasten (nu koelkast) had. Sindsdien de mijne.
Op visite bij een vriend in Den Haag bleek hij een Fongers BB60 uit 1914 te hebben. Ik heb die complete (wielen beschadigd) fiets voor 63 losse centen gekocht. Dit is waarschijnlijk mijn oudste fiets omdat ik niet weet hoe oud mijn Duerkopp cardanfiets is. Ondertussen bezit ik een grote verzameling fietsen, tandems, bakfietsen, vouw- en deelfietsen en veel onderdelen.
Verder heb ik als vraag of er binnen de vereniging een fietsspecial van Simplex is gemaakt?
Voorstellen
Re: Voorstellen
Beste Marc,
Welkom op het forum. Leuk om horen dat je al zo druk met de fietsen bezig bent geweest. Ik ben erg benieuwd naar foto's van jouw Fongers BB en andere Nederlandse fietsen.
Er is helaas nog geen Simplex special, maar ik ben zelf bereid er circa 10 jaar voor uit te trekken om iets te schrijven. Als je je geroepen voelt en tijd hebt, dan mag je me best helpen. Hetzelfde geldt trouwens voor Locomotief, een ander Amsterdams merk. Burco is overigens ook nog niets over geschreven.
Groeten,
Y.
Welkom op het forum. Leuk om horen dat je al zo druk met de fietsen bezig bent geweest. Ik ben erg benieuwd naar foto's van jouw Fongers BB en andere Nederlandse fietsen.
Er is helaas nog geen Simplex special, maar ik ben zelf bereid er circa 10 jaar voor uit te trekken om iets te schrijven. Als je je geroepen voelt en tijd hebt, dan mag je me best helpen. Hetzelfde geldt trouwens voor Locomotief, een ander Amsterdams merk. Burco is overigens ook nog niets over geschreven.
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
Re: Voorstellen
dag Marc, welkom op dit forum.
Een transportfiets om andere fietsen mee te vervoeren?! daar ben ik toch wel even benieuwd naar hoe je dat doet.
Ed
Een transportfiets om andere fietsen mee te vervoeren?! daar ben ik toch wel even benieuwd naar hoe je dat doet.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen