Deze Juncker zag ik bij het station. Ik heb me gepermitteerd om hem even voor een fotoshoot uit het rek te trekken. Geen schoonheid meer maar daar moet je als fietsenspotter doorheen kunnen kijken. Het is een van de oudste Juncker-sportfietsen die ik ken, misschien wel de oudste. Bouwjaar rond 1951, maar precies is het niet te zeggen vanwege de rare framenummering bij Juncker. Begin jaren 50 brak de sportfiets door in Nederland, daarvoor was er niet veel. En zeker niet met 26 inch wielen zoals bij deze Juncker.
De voorkant van deze fiets lijkt helemaal op een Locomotief, de voorvechter van de 26 inch sportfiets: de balhoofdlugs, het kroonstuk, de korte carbidlamphaak (waar wel “Juncker” op staat), het spatbordprofiel... alleen heeft het voorspatbord niet de smalle punt uit die tijd. Is het toeval, is de fiets door Juncker bij Locomotief ingekocht of was het een soort plagiaatpleging van Juncker?
Bij de achteras geen overeenkomsten met Locomotief. In plaats daarvan de kenmerkende aangelaste Juncker-remhevelplaat met doorvoeroog voor de holle spatbordstang waar de achterlichtkabel doorheen liep. En een kleinere achterpad dan bij Locomotief met geschroefde staande achtervork. De achternaaf is van Styria, het bouwjaar helaas onleesbaar.
Maar misschien is de Styria-naaf sowieso niet origineel. Zie het onopvallende detail bij de zadelklembout: de moer heeft een geleidingsgootje voor een versnellingskabel van een F&S-versnellingsnaaf. Getuige de roest zit hij er al lang op maar bij de Styria-naaf zit net zoveel roest. Wat hier wel en niet origineel is valt helaas niet meer te achterhalen.
Ten slotte nog de framegeometrie: met een relatief schuine balhoofdhoek en een wielbasis van 111 cm is dit niet bepaald een “radicale” geometrie voor een Nederlandse jaren 50 sportfiets. Wel prettig rijdbaar, al heb ik dat helaas niet kunnen testen.
Groeten,
fietser