Omafiets 1924?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Cyclissimo

Omafiets 1924?

Bericht door Cyclissimo »

Kortgeleden vond ik deze omafiets.
Bij een eerste schoonmaakbeurt kwam ik op de achternaaf een prachtig oud F&S-Logo tegen van 1924, type Wien-Berlin. Een mogelijke datering dus.
Gezien de voorvork met gaten ipv sleuven voor de voornaaf een het hoog opgebogen stuur lijkt me dit niet geheel onwaarschijnlijk.
Ik ben echter geen kenner van fietsen uit dit tijdvak, dus graag uw menig :) Ik ben vooral ook erg benieuwd of iemand een idee heeft van het merk van de fiets.

Enige toelichting op de mogelijk originele onderdelen:
De fiets is erg laag; slechts 50cm CT! Framenummer 814319. Dit doet vermoeden dat het een grote fabrikant is geweest, of een die er een niet-oplopende nummering op nahield.
Ik heb nog geen gaatjes van een mogelijk balhoofdplaatje kunnen ontdekken. Mijn eerste gedacht is dat de fiets ooit opnieuw is gemoffeld. Er is ook nergens een restant van een transfer te zien. Wel een dubbele gouden bies.
Er zit een thompson trapas in, helaas een reparatie exemplaar van Reich. Vanzelfsprekend zit er nog een smeernippel op de bracket.
De cranks zijn mogelijk origineel. Deze zijn waarschijnlijk vernikkeld geweest. In ieder geval het kettingblad heeft nog een nikkellaag onder de zwarte verf. Erg mooie stervorm in het blad. Misschien een goede aanwijzing?
Het balhoofdstel is mogelijk origineel. ook dit is vernikkeld geweest. De lamphaak is helaas afgebroken waardoor ook hier geen merk kan worden gevonden.
Op de vorkkroon zit geen losse kap. De vorm van de vorkkroon is vergelijkbaar met die van Gazelle.
Het stuur is volledig met celluloid omtrokken geweest. Er staat nog een logo op het middenstuk (zie foto), met de letters Hvz, vHz of vzH.
Het voorspatbord heeft een Gazelle-achtige vorm (het zou me niet verbazen als het een modern spatbord is van een Burco), het achterspatbord een Simplex-achtige vorm, zoals RS Stokvis ze ook gebruikte.
het achterspatbord heeft geen gaatjes voor touwtjesjasbeschermers, terwijl er wel speciale ogen voor zaten gemonteerd op de bevestiging van de staande achtervork. Het achterspatbord heeft wel dezelfde dubbele bies als het frame. Wat doet vermoeden dat het voorspatbord sowieso een vervanging is.
Bijlagen
DSC08696 (Medium).JPG
DSC08696 (Medium).JPG (27.93 KiB) 8045 keer bekeken
DSC08698 (Medium).JPG
DSC08698 (Medium).JPG (49.92 KiB) 8045 keer bekeken
DSC08694 (Medium).JPG
DSC08694 (Medium).JPG (30.05 KiB) 8045 keer bekeken
DSC08693 (Medium).JPG
DSC08693 (Medium).JPG (24.02 KiB) 8045 keer bekeken
DSC08691 (Medium).JPG
DSC08691 (Medium).JPG (55.62 KiB) 8045 keer bekeken
DSC08690 (Medium).JPG
DSC08690 (Medium).JPG (54.2 KiB) 8045 keer bekeken
Cyclissimo

Re: Omafiets 1924?

Nog wat foto's...
Bijlagen
DSC08710 (Medium).JPG
DSC08710 (Medium).JPG (63.66 KiB) 8044 keer bekeken
DSC08706 (Medium).JPG
DSC08706 (Medium).JPG (88.98 KiB) 8044 keer bekeken
DSC08705 (Medium).JPG
DSC08705 (Medium).JPG (51.46 KiB) 8044 keer bekeken
DSC08703 (Medium).JPG
DSC08703 (Medium).JPG (44.13 KiB) 8044 keer bekeken
DSC08700 (Medium).JPG
DSC08700 (Medium).JPG (46.72 KiB) 8044 keer bekeken
DSC08699 (Medium).JPG
DSC08699 (Medium).JPG (53.11 KiB) 8044 keer bekeken
fietser

Bericht door fietser »

Dit is zo goed als zeker (of je kunt eigenlijk zeggen: zeker) een Germaan dan wel een door Germaan geleverd frame dat onder een grossiersmerk zou kunnen zijn afgeleverd. Een boeiend merk waarvan maar weinig verzamelaars een oud exemplaar bezitten.

Het framenummer is een beetje dubieus. Ik lees het eerste cijfer als een 0 waar nog een kleinere 8 of zelfs een S "onder" zit. Iets is er niet goed gegaan. Ik kan het nummer ook niet plaatsen/dateren maar de vorm van de overige cijfers klopt wel voor een Germaan.

Het lage frame - zou het kunnen dat de fiets ooit omgebouwd is? De verhouding zadelhoogte/stuurhoogte klopt totaal niet. Wat is de balhoofdbuislengte tussen de cups?

Het stuur is van Van Heijst & Zonen uit Den Haag. Ook zo'n roemruchte fabrikant waar je vrijwel niets meer van terugvindt. Probeer het logo te bewaren zou ik zeggen.

Nog twee vragen. Wat is de cupmaat van de trapascups? En zou je nog een foto van de spatbordstang van het achterspatbord kunnen maken? Het profiel van het achterspatbord komt trouwens ook niet helemaal duidelijk over op de foto. Het lijkt niet echt op het Simplex-profiel.

Groeten,
fietser
Martin H.

Bericht door Martin H. »

Hallo Fietser en anderen,

de firma van Heijst te Den Haag maakte in de jaren 50 bromfietsframes voor Sparta maar ook radiatoren.
Mijn vader heeft er in de jaren 50 gewerkt als lasser, alle bromfiets frames werden met autogeen lassen aan elkaar gelast. Het waren frames gevormd uit plaatmateriaal.

Er is ook nog iets met de oorlog, maar dat moet ik t.z.t nog eens aan mijn vader vragen.

Vriendelijke groet,

Martin
Cyclissimo

Ha Fietser,
Mooi om te horen.
Is er iets bekend over Germaans uit die tijd, kwa types of afmontage? Gebruikte Germaan toen ook al balhoofdplaatjes, of een transfer? Watvoor lamphaak zou er op de fiets hebben gezeten?

Ik twijfel aan de originaliteit van beide spatborden. Het achterspatbord zou nog origineel kunnen zijn, maar er zijn wel wat rariteiten.
Vooral het ontbreken van gaatjes in het achterspatbord voor jasbeschermers en de stangen die 'gewoon' met twee boutjes vastzitten (is bijvoorbeeld bekend of Germaan vaste stangetjes monteerde, of holle spatbordstangetjes als nu gebruikelijk zijn?). Ook is er een op het eerste gezicht origineel gaatje voor de bedrading in het spatbord, wat ik me niet kan voorstellen bij een fiets van deze leeftijd.

De spatbordstangen zijn van het allergoedkoopste model. Gebogen plaatstaal, zeg maar een parabool als doorsnede.

Op het eerste gezicht lijkt die fiets niet omgebouwd, maar verder onderzoek zal dat nog eens moeten uitwijzen. Waar denk je aan, bij ombouwen? Alleen de zadelbuis vervangen/verlagen (inclusief staande achtervork natuurlijk)?

De trapas zal ik nog verder demonteren en het balhoofd opmeten.
Groet!
Cyclissimo

Ik heb het balhoofd opgemeten. Tussen de cups meet dit 25.5 cm.
De cups van de trapas zijn 45mm.
fietser

Bericht door fietser »

Dus toch een wat korter balhoofd dan normaal, misschien is de framehoogte dan wel origineel en is er niets aan verbouwd. Bij Germaan waren de standaard-framehoogtes voor damesfietsen in de jaren twintig 56/58,5/61 cm. Onder de extra's worden wel hogere (heren)frames genoemd maar geen kleinere. Desondanks kan dit natuurlijk wel in de fabriek zo gebouwd zijn.
Is er iets bekend over Germaans uit die tijd, kwa types of afmontage? Gebruikte Germaan toen ook al balhoofdplaatjes, of een transfer? Watvoor lamphaak zou er op de fiets hebben gezeten?
De types/afmontage was bij Germaan in de jaren twintig hetzelfde als bij andere A-merken - nikkel of zwart, de bekende remsystemen etc. Thompson-trapas met 45mm komt ook voor naast ook BSA. Dat zal ongetwijfeld verband houden met het model maar ik weet daar niet het fijne van. Vooroorlogse Germaan-fietsen zijn zoals gezegd schaars. Ook over de lamphaak weet ik niets, wel dat Germaan toen inderdaad transfers gebruikte.
(is bijvoorbeeld bekend of Germaan vaste stangetjes monteerde, of holle spatbordstangetjes als nu gebruikelijk zijn?
Ik ken een jaren twintig Olympia (fabr. Germaan) met draadstangen.

Het opknappen wordt nog een hele klus waarbij je deels in het donker zal moeten tasten. Misschien is het wel een idee om in dit forum te kijken of er mensen zijn met een oude Germaan in de verzameling. Wie weet komen zo meer details boven water over dit merk.

Groeten,
fietser
pfcvos

Bericht door pfcvos »

Ik heb nog een Germaan, in prima staat.
Leeftijd?
Foto's plaatsen op dit Forum is voor mij een grote ergernis en nog nooit gelukt.
Mocht je belangstelling hebben als donor of gewoon voor gebruik mail maar een dummy stappenplan voor het plaatsen van foto's.
Piet
Nick013

Bericht door Nick013 »

Ik heb een opafiets van het Tilburgse merk BSV uit 1940. Via fietser weet ik, dat de basis van de fiets een Germaan is. Maar hij is vrij roestig, dus ik weet niet of je veel aan de foto's hebt :mrgreen: Maar ik zal er wat plaatsen ;)
Bijlagen
framenr.jpg
framenr.jpg (103.75 KiB) 7766 keer bekeken
BSV fiets.jpg
BSV fiets.jpg (119.08 KiB) 7766 keer bekeken
BSV trapas.jpg
BSV trapas.jpg (87.58 KiB) 7766 keer bekeken
BSV tandblad.jpg
BSV tandblad.jpg (103.09 KiB) 7766 keer bekeken
bieswerk goud-groen.jpg
bieswerk goud-groen.jpg (72.32 KiB) 7766 keer bekeken
balhoofd.jpg