Ik heb twee losse frames, zoals ik al geopperd had is de ene een Empo, deze draagt framenummer 362342
Daarnaast heb ik ooit in een moment van mindere intelligentie een Phoenix frame gekocht die toen als jaren 20 fiets te koop stond.
Het framenummer van deze fiets is 83825
Losse frames
- HJvMontfort
Losse frames
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
- HJvMontfort
- HJvMontfort
HELP welke naaf is welke?
Bij het opknappen van mijn allerliefste Union fiets ben ik wat typisch tegen gekomen.
Toen ik mijn Union fiets kocht heb ik in de zelfde week ook een Phoenix fiets gekocht. De oudste die ik tot op heden tegen ben gekomen en ontdanks dat hij me nogal tegenviel heb ik hem toen wel gekocht.
Ik heb beide fietsen toen uit elkaar gehaald en van het geheel één fiets gemaakt om mee naar mijn werk te fietsen.
Ik dacht dat de Union een vrijloop naaf had achter en toen ik ben begonnen met het opknappen van deze fiets heb ik deze dan ook mee genomen om klaar te maken.
Nou was ik vandaag bezig deze naaf los te krijgen van zijn tandwiel (wat niet gelukt is) kwam ik iets typisch tegen.

Jawel in de schittering van het TL licht zach ik OENIX staan en na wat poetsen zelfs Phoenix
Dit lijkt me dan ook de naaf van mijn Phoenix fiets, welicht handig bij de datering.

Wat ik me nu wel ernstig afvraag is of de Bendix origineel kan zijn voor de Union fiets.
Iemand enig idee?

Iemand enig zinnig woord hierover?
Toen ik mijn Union fiets kocht heb ik in de zelfde week ook een Phoenix fiets gekocht. De oudste die ik tot op heden tegen ben gekomen en ontdanks dat hij me nogal tegenviel heb ik hem toen wel gekocht.
Ik heb beide fietsen toen uit elkaar gehaald en van het geheel één fiets gemaakt om mee naar mijn werk te fietsen.
Ik dacht dat de Union een vrijloop naaf had achter en toen ik ben begonnen met het opknappen van deze fiets heb ik deze dan ook mee genomen om klaar te maken.
Nou was ik vandaag bezig deze naaf los te krijgen van zijn tandwiel (wat niet gelukt is) kwam ik iets typisch tegen.

Jawel in de schittering van het TL licht zach ik OENIX staan en na wat poetsen zelfs Phoenix
Dit lijkt me dan ook de naaf van mijn Phoenix fiets, welicht handig bij de datering.

Wat ik me nu wel ernstig afvraag is of de Bendix origineel kan zijn voor de Union fiets.
Iemand enig idee?

Iemand enig zinnig woord hierover?
Re: Losse frames
Bendix is een naaf (meestal 'made in Canada') die kort na de oorlog veel gemonteerd werd wegens gebrek aan Torpedo-naven.
De andere naaf kan ik niks over zeggen.
Groeten, Y.
De andere naaf kan ik niks over zeggen.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
- HJvMontfort
Leeftijd Phoenix fiets
Ik vraag me gewoon af hoe oud de Phoenix fiets is, en een naaf is wellicht een goed referentiepunt voor datering, hij leek me van 1930 maar ik heb echt geen idee aangezien het slechts een frame is.