Oude locomotief (jaren '50)

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Marion C

Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door Marion C »

Heb al jaren een oude Locomotief in de schuur staan.
Zie foto's in album:
https://picasaweb.google.com/m.cleyne/L ... directlink

Klopt het dat ik hem qua jaartal in 1954 kan dateren?
Mogelijk heb ik een koper, maar lastig een prijs voor een dergelijke fiets te bepalen.
Wie kan me daarmee helpen?
maartenB

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door maartenB »

Hoi Marion,
gezien het model en het jaar op de achternaaf zal 54 kloppen.
De prijs is niet zo moeilijk. Het is geen bijzonder geliefd model en de staat is matig: meestal krijg ik zulke fietsen gewoon kado. Als hij rijdt is het de straatwaarde, dat is hier in Tilburg (studentenstad) 40-60 euro. Dus alles wat je ervoor krijgt is meegenomen.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Marion,

Ik sluit mij aan bij wat Maarten hier zonet over heeft gezegt. Damesfietsen blijft qua verzamelwaarde altijd een probleem. De waarde ligt lager, doordat er volgens mij altijd meer oldtimer damesfietsen worden aangeboden. Andere factoren zijn de hoogte van het frame en hoe de fiets technisch is opgebouwd. Dat er meer oldtimer damesfietsen zijn kan door het verhaal 'oud vrouwtje' komen, maar zeker weten doe ik niet.

Maarten: hoe krijg jij eigenlijk zoveel gratis fietsen aangeboden? Bij mij komt er nooit wat binnen. Slopertjes zijn eigenlijk altijd wel welkom voor draaiende delen. In jaren 70-80 fietsen kom je ook nog wel eens goeie Bayliss and Willey trapassen tegen. Topspul voor vervangingsdelen!
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Yorick,
Elke keer dat ik een toertocht organiseer en daar persberichten voor naar de lokale kranten stuur krijg ik een paar fetsen aangeboden, soms voor niks, soms voor 25 euro. Daarnaast had ik goede contacten bij de lokale fietsensloperij hier, maar dat is helaas voorbij....
Dus organiseer snel een toertocht en stuur flink wat persberichten rond!!!!!

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Aha ik begrijp het. Het organiseren van een tocht staat in ieder geval nog op mijn lijstje om een keer te doen. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Hoi Marion,

Ik vind het een interessante fiets. Het is een vroeg model uit de periode waarin Simplex en Locomotief gefuseerd waren. Een tijd van experimenten. Wat mij vooral opvalt zijn het kettingscherm (later had men altijd een lakdoek- of blikken kettingkast) en de aangelaste knijpremmen aan het stuur (blijkbaar in dit geval eentje afgebroken en vervangen door een los exemplaar). Het bouwjaar is overigens het eerste nummer van het framenummer, dat te vinden is bij de linkermoer van de achteras. Dat zal in dit geval inderdaad wel een 4 zijn. Als je dit nummer hier in het draadje zou willen zetten heel graag!

Ik ben het wel eens met de vorige posters dat er weinig vraag is naar dit soort fietsen. Onterecht, ze zijn veel interessanter dan de gemiddelde fiets die 25 jaar ouder is, maar zo is het nu eenmaal. Originele pedalen is een pluspunt, Versnelling-schakelaar ontbreekt, bagagedrager is natuurlijk niet origineel en de bel natuurlijk, dat helpt niet.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Marion C

Bericht door Marion C »

Dank voor de reacties allen!
Als iemand de fiets voor ca. 60 euro wil kopen, dan is dat mogelijk.
Wel graag iemand die er echt interesse in heeft en hem niet helemaal gaat slopen.
Ik zal dit forum in de gaten houden.
Groet, Marion
berkers41

Bericht door berkers41 »

Hallo Marion,

ben wat laat met mijn reactie, maar heb pas deze week een Locomotief herenfiets uit 1955 aangeschaft.
Nu ben ik op zoek naar een 28 inch achterwiel met Lepper velg uit die tijd. Misschien heb je de fiets nog en kun je mij vertellen of er zo'n velg in zit? Het lijkt mij echter 26 "wiel.
Grs Jacques
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
regina

Bericht door regina »

hai berkers 41 zelf heb ik ook een paar tiefjes kruisframe en gewoon en ik zoek ook een paar leppervelgen maat 26, 1 met trommelrem en 1 zonder jammer genoeg kan ik je niet aan een 28 helpen maar ik hou het in de gaten voor je , misschien dat jij op je zoektocht wat 26 inch bent tegengekomen dat hoor ik dan graag van je groetjes regina
Marion C

Bericht door Marion C »

Dag Jacques,

Heb geen idee of dit een 26 inch wiel is. Het is een damesfiets, dus..wel een normaal formaat.
Ik heb daar verder geen verstand van.
Ik begrijp dat je de fiets dan uit elkaar zou willen halen, als het een groter wiel is. Ik verkoop de fiets liever aan iemand die hem gewoon als geheel zou opknappen.
Ik zal zo je reactie via marktplaats beantwoorden.
Plaats reactie