Lak Gazelle Trimsport

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
HarmEmmen

Lak Gazelle Trimsport

Bericht door HarmEmmen »

Hallo allemaal,

De bovenste stang van het frame van mijn Gazelle Trimsport heeft qua lak betere tijde gekend. Ik heb een tijdje geleden al de correcte transfers weten te vinden maar nu ben ik op zoek naar de juiste lak. Heeft iemand een suggestie wat deze lak is (ik ben zelf te kleurenblind om het goed te kunnen zien) en waar ik hem zou kunnen vinden?
Afbeelding
Alvast heel erg bedankt!
asterduc

Re: Lak Gazelle Trimsport

Bericht door asterduc »

HarmEmmen schreef:Hallo allemaal,

De bovenste stang van het frame van mijn Gazelle Trimsport heeft qua lak betere tijde gekend. Ik heb een tijdje geleden al de correcte transfers weten te vinden maar nu ben ik op zoek naar de juiste lak. Heeft iemand een suggestie wat deze lak is
beste Harm,

de Trim Sport is uit de vroege jaren 70.
Ik neem aan dat gewone synthetische lak kan gebruikt worden. Hou er wel rekening mee dat je nooit dezelfde tint zwart gaat krijgen als dat er nu op zit.
Laat eens een foto zien van die bovenbuis. In vele gevallen hoef je niet te herlakken en kan de buis op andere manieren in ere hersteld worden.

Wat de transfer betreft ben ik enigszins verwonderd. Is dat het nieuwe transfer op de foto dat je hebt gevonden?
Die is mij niet bekend.
De transfers die ik ken zijn de volgende:
Bijlagen
Trim Sport 2.JPG
Trim Sport 2.JPG (112.83 KiB) 8768 keer bekeken
Trim Sport 1.JPG
Trim Sport 1.JPG (125.62 KiB) 8768 keer bekeken
Trim Sport 0.JPG
Trim Sport 0.JPG (93.53 KiB) 8768 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
HarmEmmen

Bericht door HarmEmmen »

Mijn Trim Sport is nu nog in originele staat, hij was vrijwel ongebruikt toen ik hem enkele jaren geleden kocht maar 6 jaar studentenfiets zijn heeft toch zijn tol geëist en aangezien ik dol ben op mijn fiets wil ik de schade toch gaan herstellen. De soort lak maakt inderdaad niet veel uit aangezien ik ook een klein deukje strak moet plamuren en daarom tot het blanke staal ga schuren. Het is echter geen zwart maar een bruin (heb ik me laten vertellen) met een klein beetje metallic erin. De foto heb ik op internet gevonden maar is qua transfer 100% gelijk aan mijn fiets. Op mijn versnellingsnaaf staat 73, dus dat vroege jaren '70 klopt inderdaad wel en de transfer is echt identiek aan wat ik nu heb en ik kreeg hem in een oude originele Gazelle verpakking.
asterduc

Bericht door asterduc »

HarmEmmen schreef:Op mijn versnellingsnaaf staat 73, dus dat vroege jaren '70 klopt inderdaad wel en de transfer is echt identiek aan wat ik nu heb en ik kreeg hem in een oude originele Gazelle verpakking.
raar, en ik heb toch de grootste moeite om de echtheid te aanvaarden. Misschien dat een Gazelle kenner hier meer van kan vertellen.

De groene Trim Sport waar ik de foto van heb gepost (de laatste van de 3 fotos) is eveneens een 1973 model, die kwam zelfs nieuw uit de doos (NOS), is dus echt origineel.
De andere Trim Sports zijn oudere modellen (1971)en ook die hebben het transfer van die groene van 1973.

Het transfer op uw foto is het gebruikelijke jaren 60 layout en heb ik zover ik weet nog niet op een Trim Sport gezien.

Benieuwd of iemand hier klaarheid kan brengen.

Groeten,
Ed.
HarmEmmen

Bericht door HarmEmmen »

Grappig! Ik heb deze foto van het internet en het is duidelijk niet de mijne maar de mijne heeft wel exact hetzelfde transfer en zo heb ik ook nog wat andere heren- en damesfietsen gezien met dezelfde transfer, allen een Gazelle Trim Sport.
Wellicht zijn er dan toch verschillende versies geproduceerd? Ik ben zelf ook geen expert maar ik ben nu wel erg benieuwd.
maartenB

Bericht door maartenB »

zet dan eens wat foto's van je eigen transfers-op-de-fiets op dit forum, Harm?

(ik moet lachen om Asterduc - wie zijn er echte Gazelle kenners als jij dat niet bent? :lol: :lol: )

O ja en kijk hier even: de transfer van Harm:
http://link.marktplaats.nl/741189295
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
HarmEmmen

Bericht door HarmEmmen »

Bij dezen dan de foto's van mijn fietsje!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
asterduc

Bericht door asterduc »

Harm,

dit is een typische Gazelle kleur, je ziet ze regelmatig in de Impala uitvoering.
Ik weet niet waar jouw huis staat, maar bij Lentink fietsen ga je gegarandeerd deze Gazelle lak nog vinden, zowel in spuitbus als in verfstift.
Ook op fietsbeurzen zoals bvb de beurs in Berlicum, is er altijd wel iemand die restposten aanbiedt waartussen dan deze lak zit.
Frankie uit Lieshout (zit ook op dit forum) had laatst dacht ik ook een partij van deze spuitbussen te koop.

Het transfer: ik blijf het een rare zaak vinden hoor. Jouw fiets heeft een steilere balhoofdhoek dan wat ik bij een Trim Sport gewend ben te zien. De fiets doet me zelfs sterk denken aan een Impala. Heeft de fiets 26" of 28" wielen?

Verder lijkt hij volledig origineel te zijn.
HarmEmmen

Bericht door HarmEmmen »

Dat van de lak is erg goed om te weten, daar ga ik achteraan! Ik woon zelf in Delft. De fiets is ook 100% origineel op een nieuwe trapas en een andere achtervelg na, al heb ik de originele nog wel. De naaf was versleten omdat ik eerst niet wist hoe ik hem moest verzorgen. De fiets is overigens een 26".
asterduc

Bericht door asterduc »

de lak zie ik bij Lentink niet meer in de Webshop staan, noch de kleur van jouw fiets.

Bij Internet Bikes echter staat hij wel bij, ... en nog goedkoper ook.
Er zijn 3 verschillende soorten metallic bruin. Welke die van jou is kan ik zo op de foto niet uitmaken, maar ik vermoed 'cognac'.
Dit zijn ze:

http://www.internet-bikes.com/index.php?p=986&id=4755

http://www.internet-bikes.com/index.php?p=986&id=4761

http://www.internet-bikes.com/index.php?p=986&id=4757

26" wielen en steile balhoofdhoek:
hierbij begin ik nog sterker naar een Impala te denken.
Zoek de verschillen met deze iets jongere Impala! (met op de achtergrond puur toevallig, 2 Trim Sport fietsen)
Impala.JPG
Impala.JPG (121.35 KiB) 8662 keer bekeken
Plaats reactie