Overigens zou ik zsm je stuurpen wat lager zetten. Op die ene foto is het woordje 'max' zelfs te lezen, ik gok dat je pen nog maar met een piepklein stukje in de balhoofdbuis vast zit
Jaren 70' Racefiets
Re: Jaren 70' Racefiets
De Batavus Sprint in deze uitvoering kom je nog wel veel tegen, maar ze fietsen voor dagelijks gebruik verrekte fijn en zijn behoorlijk onverwoestbaar. Volgens mij werden ze gemaakt vanaf seizoen 73/74, als vervanger van model Hennes Junkermann.
Overigens zou ik zsm je stuurpen wat lager zetten. Op die ene foto is het woordje 'max' zelfs te lezen, ik gok dat je pen nog maar met een piepklein stukje in de balhoofdbuis vast zit
Overigens zou ik zsm je stuurpen wat lager zetten. Op die ene foto is het woordje 'max' zelfs te lezen, ik gok dat je pen nog maar met een piepklein stukje in de balhoofdbuis vast zit
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
Re: Jaren 70' Racefiets
Had natuurlijk de GT/E moeten noemen voor period correctness. Sorry.
Anyway, dit is voorbeeld van een Sprint (een '69-er Magneet) die ik wel leuk vind. De eigenaar toert er inmiddels al zo'n twintig haar op rond:
Anyway, dit is voorbeeld van een Sprint (een '69-er Magneet) die ik wel leuk vind. De eigenaar toert er inmiddels al zo'n twintig haar op rond:
-
m-gineering
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Jaren 70' Racefiets
Batavus had natuurlijk altijd de verkeerde kleuren (kinderfietsen in bruin enzo
/Marten
- marco verbaant
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49
Re: Jaren 70' Racefiets
En de achterremkabel zit op een wat wonderlijke manier gemonteerd, zoals bij veel dames- en mixteframes werd gedaan. Beter om hem van bovenaf door de remhoef te leiden. Loopt er geen water in ook
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: Jaren 70' Racefiets
Misschien ook een stel nieuwe pedalen monteren, ik zie zowel links als rechts geen stofkappen meer.
Onder andere MKS en KKT hebben mooie klassieke pedalen voor op zulk type fiets.
Onder andere MKS en KKT hebben mooie klassieke pedalen voor op zulk type fiets.
Re: Jaren 70' Racefiets
Het gaat hier de laatste tijd wel veel over Opeltjes! Is dat niet een beetje de Union van de auto’s?
Of schop ik nu 2 of 3 Union liefhebbers voor de schenen?
Of schop ik nu 2 of 3 Union liefhebbers voor de schenen?
-
m-gineering
- Berichten: 1913
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Jaren 70' Racefiets
Ikke niet begrijp? Auto Union is DKW dus het latere Audi, de Union fietsenfabriek is het lelijke eendje omdat het buiten het fietskartel (schande!) opereerde en dus alle bagger over zich heen kreeg.
/Marten
Re: Jaren 70' Racefiets
Sorry, Emanuel, we zijn een beetje afgedwaald.Emanuel Majano schreef: ↑25 mar 2025, 23.09 Mooi! Dan is het een sportfiets![]()
Zou zo een fiets gebruikt worden voor te oefenen toen of alleen sport doen in het algemeen?
Vriendelijke groeten
Om op je vraag terug te komen: deze fietsen werden indertijd vooral aangeprezen als "trimfietsen". "Trimmen" was een begrip in de jaren '70 en '80 voor "hip en toch sportief bezig zijn".
Dat zag er dan ongeveer zó uit:
Waar ze naar mijn mening vooral geschikt voor zijn is gewoon lekker een dagje toeren. Mits goed afgesteld zijn het prima fietsen om comfortabel behoorlijk grote afstanden mee af te leggen. Zadel- of stuurtasje voor de bammetjes, flesje Ranja en een reservebandje en gaan.
Re: Jaren 70' Racefiets
Zie het als een vergelijking Jan en alleman auto (Opel) fiets (Union) vele hadden er eentje omdat vele er al eentje hadden.m-gineering schreef: ↑26 mar 2025, 18.54Ikke niet begrijp? Auto Union is DKW dus het latere Audi, de Union fietsenfabriek is het lelijke eendje omdat het buiten het fietskartel (schande!) opereerde en dus alle bagger over zich heen kreeg.
Niks spannends ook niet met een streep of Rally sticker.
Sorry drijven weer af van het onderwerp.
-
Wouterfietst
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 22 apr 2025, 10.19
Re: Jaren 70' Racefiets
Ik heb een tijdje terug een Magneet Sprint bij het oude ijzer vandaan gehaald.
Van het originele spul was niks meer te redden. Ik heb het balhoofd en de trapas vervangen.
Heb er een fixed gear Miche achterwiel ingezet en een NOS Campagnolo voorwiel.
Het frame heb ik meerdere malen gepolijst, om van de roest af te komen.
In de documentatie bank ben ik mijn uitvoering tegen gekomen in de folder. Die van mij heeft alleen een chromen voorvork. En ik heb geen idee of dit ook een model 1970 is. Er is geen framenummer aanwezig.
Van het originele spul was niks meer te redden. Ik heb het balhoofd en de trapas vervangen.
Heb er een fixed gear Miche achterwiel ingezet en een NOS Campagnolo voorwiel.
Het frame heb ik meerdere malen gepolijst, om van de roest af te komen.
In de documentatie bank ben ik mijn uitvoering tegen gekomen in de folder. Die van mij heeft alleen een chromen voorvork. En ik heb geen idee of dit ook een model 1970 is. Er is geen framenummer aanwezig.
Den Haag
- 1938 Simplex Cycloïde model “34
- 1950 Maxwell De Luxe M4
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint ‘Dorie’
- 1973 Windsor ‘Dura Ace black’
- 1973 Concorde (nieuw gekocht door mijn vader)
- 1938 Simplex Cycloïde model “34
- 1950 Maxwell De Luxe M4
- 1958 Gazelle A
- 1968 Gazelle Race
- 1969 Magneet Sprint ‘Dorie’
- 1973 Windsor ‘Dura Ace black’
- 1973 Concorde (nieuw gekocht door mijn vader)