Jaren 70' Racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
deraptor

Re: Jaren 70' Racefiets

Bericht door deraptor »

De Batavus Sprint in deze uitvoering kom je nog wel veel tegen, maar ze fietsen voor dagelijks gebruik verrekte fijn en zijn behoorlijk onverwoestbaar. Volgens mij werden ze gemaakt vanaf seizoen 73/74, als vervanger van model Hennes Junkermann.

Overigens zou ik zsm je stuurpen wat lager zetten. Op die ene foto is het woordje 'max' zelfs te lezen, ik gok dat je pen nog maar met een piepklein stukje in de balhoofdbuis vast zit :o
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Had natuurlijk de GT/E moeten noemen voor period correctness. Sorry.

Anyway, dit is voorbeeld van een Sprint (een '69-er Magneet) die ik wel leuk vind. De eigenaar toert er inmiddels al zo'n twintig haar op rond:

Sykerocker's Magneet Sprint.jpg
Sykerocker's Magneet Sprint.jpg (139.79 KiB) 6121 keer bekeken
m-gineering

Bericht door m-gineering »

deraptor schreef: 26 mar 2025, 08.51 De Batavus Sprint in deze uitvoering kom je nog wel veel tegen, maar ze fietsen voor dagelijks gebruik verrekte fijn en zijn behoorlijk onverwoestbaar.
Batavus had natuurlijk altijd de verkeerde kleuren (kinderfietsen in bruin enzo ;)) maar het was natuurlijk wel uitstekend lakwerk, veel beter dan wat er uit Frankrijk kwam
/Marten
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

deraptor schreef: 26 mar 2025, 08.51 Overigens zou ik zsm je stuurpen wat lager zetten. Op die ene foto is het woordje 'max' zelfs te lezen, ik gok dat je pen nog maar met een piepklein stukje in de balhoofdbuis vast zit :o
En de achterremkabel zit op een wat wonderlijke manier gemonteerd, zoals bij veel dames- en mixteframes werd gedaan. Beter om hem van bovenaf door de remhoef te leiden. Loopt er geen water in ook :D
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
DaVinci

Bericht door DaVinci »

Misschien ook een stel nieuwe pedalen monteren, ik zie zowel links als rechts geen stofkappen meer.
Onder andere MKS en KKT hebben mooie klassieke pedalen voor op zulk type fiets.
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

Het gaat hier de laatste tijd wel veel over Opeltjes! Is dat niet een beetje de Union van de auto’s?
Of schop ik nu 2 of 3 Union liefhebbers voor de schenen?
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Beau-Velo schreef: 26 mar 2025, 18.38 Het gaat hier de laatste tijd wel veel over Opeltjes! Is dat niet een beetje de Union van de auto’s?
Ikke niet begrijp? Auto Union is DKW dus het latere Audi, de Union fietsenfabriek is het lelijke eendje omdat het buiten het fietskartel (schande!) opereerde en dus alle bagger over zich heen kreeg.
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Emanuel Majano schreef: 25 mar 2025, 23.09 Mooi! Dan is het een sportfiets :D
Zou zo een fiets gebruikt worden voor te oefenen toen of alleen sport doen in het algemeen?

Vriendelijke groeten
Sorry, Emanuel, we zijn een beetje afgedwaald. ;)

Om op je vraag terug te komen: deze fietsen werden indertijd vooral aangeprezen als "trimfietsen". "Trimmen" was een begrip in de jaren '70 en '80 voor "hip en toch sportief bezig zijn".

Dat zag er dan ongeveer zó uit:

trimmen.jpg
trimmen.jpg (93.14 KiB) 5506 keer bekeken

Waar ze naar mijn mening vooral geschikt voor zijn is gewoon lekker een dagje toeren. Mits goed afgesteld zijn het prima fietsen om comfortabel behoorlijk grote afstanden mee af te leggen. Zadel- of stuurtasje voor de bammetjes, flesje Ranja en een reservebandje en gaan.

Afbeelding
Beau-Velo

Bericht door Beau-Velo »

m-gineering schreef: 26 mar 2025, 18.54
Beau-Velo schreef: 26 mar 2025, 18.38 Het gaat hier de laatste tijd wel veel over Opeltjes! Is dat niet een beetje de Union van de auto’s?
Ikke niet begrijp? Auto Union is DKW dus het latere Audi, de Union fietsenfabriek is het lelijke eendje omdat het buiten het fietskartel (schande!) opereerde en dus alle bagger over zich heen kreeg.
Zie het als een vergelijking Jan en alleman auto (Opel) fiets (Union) vele hadden er eentje omdat vele er al eentje hadden.
Niks spannends ook niet met een streep of Rally sticker.
Sorry drijven weer af van het onderwerp.
Wouterfietst

Bericht door Wouterfietst »

Ik heb een tijdje terug een Magneet Sprint bij het oude ijzer vandaan gehaald.
Van het originele spul was niks meer te redden. Ik heb het balhoofd en de trapas vervangen.
Heb er een fixed gear Miche achterwiel ingezet en een NOS Campagnolo voorwiel.

Het frame heb ik meerdere malen gepolijst, om van de roest af te komen.
In de documentatie bank ben ik mijn uitvoering tegen gekomen in de folder.
Magneet_Sprint_1970_folder.png
Magneet_Sprint_1970_folder.png (3.4 MiB) 2857 keer bekeken
Die van mij heeft alleen een chromen voorvork. En ik heb geen idee of dit ook een model 1970 is. Er is geen framenummer aanwezig.
IMG_0318.jpeg
IMG_0318.jpeg (495.58 KiB) 2856 keer bekeken
IMG_8253.jpeg
IMG_8253.jpeg (462.74 KiB) 2856 keer bekeken
Plaats reactie