Jaren 70' Racefiets
-
Jaren 70' Racefiets
Hallo allemaal!
Dit is mijn allereerste keer dat ik een berichtje stuur op dit forum,
Ik heb recent een kapotte fiets gekregen. Een goede vriend van mij en ik hebben het gerepareerd en zit in het algemeen in orde. Ik heb eventueel de geschiedenis gezocht van deze fiets en vroeg me af als er iets speciaals is met deze fiets.
Ik heb ondertussen begrepen dat het gaat over een:
Vintage Batavus Intercycle Sprint 1970 Shimano Titlist
Zowel de zadel, als de remkabels en achterste remklauw, zijn niet meer origineel. Voor en achter spatborden, dynamo en het voorlicht is ook niet meer te vinden.
Ondertussen weet ik eventueel dat de stuur gemaakt werd door
Belleri France
SR (Sakae Ringyo) op de crank en balhoofd
Ik heb recent een kapotte fiets gekregen. Een goede vriend van mij en ik hebben het gerepareerd en zit in het algemeen in orde. Ik heb eventueel de geschiedenis gezocht van deze fiets en vroeg me af als er iets speciaals is met deze fiets.
Ik heb ondertussen begrepen dat het gaat over een:
Vintage Batavus Intercycle Sprint 1970 Shimano Titlist
Zowel de zadel, als de remkabels en achterste remklauw, zijn niet meer origineel. Voor en achter spatborden, dynamo en het voorlicht is ook niet meer te vinden.
Ondertussen weet ik eventueel dat de stuur gemaakt werd door
Belleri France
SR (Sakae Ringyo) op de crank en balhoofd
- Bijlagen
-
- IMG_20250323_144331.jpg (148.05 KiB) 10585 keer bekeken
-
- IMG_20250323_144358.jpg (183.05 KiB) 10585 keer bekeken
-
- IMG_20250323_144607.jpg (305.4 KiB) 10585 keer bekeken
-
- IMG_20250323_144800.jpg (243.57 KiB) 10585 keer bekeken
-
- IMG_20250323_144250.jpg (244.41 KiB) 10585 keer bekeken
- marco verbaant
Re: Jaren 70' Racefiets
Met alle respect, geen racefiets, maar sportfiets (van goede komaf)... 

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Niks speciaals ben ik bang, dit is zo'n typische 70-er jaren 'racefiets' waar je niet op koersen kan. Origineel had die ongetwijfeld spatborden en verlichting, want het was gewoon een gebruiksfiets die je kocht als je wat sneller onderweg wou zijn dan op een 'degelijke' fiets. Ieder merk had zeEmanuel Majano schreef: ↑25 mar 2025, 22.33 Hallo allemaal!
/Marten
-
Mooi! Dan is het een sportfiets
Zou zo een fiets gebruikt worden voor te oefenen toen of alleen sport doen in het algemeen?
Vriendelijke groeten

Zou zo een fiets gebruikt worden voor te oefenen toen of alleen sport doen in het algemeen?
Vriendelijke groeten
-
Dit is een Opel Kadett met racestrepen, geen FerrariEmanuel Majano schreef: ↑25 mar 2025, 23.09 Mooi! Dan is het een sportfiets![]()
Vriendelijke groeten
/Marten
-
Okay goed, merci voor de verduidelijking!
Ik denk ik ga de fiets voor langere tijd bijhouden. Zo een oude model ga ik niet elke dag zien, niet zoals vroeger dan..
Bedankt voor de informatie!
Ik denk ik ga de fiets voor langere tijd bijhouden. Zo een oude model ga ik niet elke dag zien, niet zoals vroeger dan..
- marco verbaant
Met alle respect weer, er zijn nog heel van deze Batavussen (soms ook nog onder de naam Fongers) Intercycle op de tweedehands markt. Marktplaats.nl staat er nog vol mee. Blijkbaar was het goede kwaliteit die de tand des tijds daardoor hebben kunnen doorstaan. Maar... laat ons je niet ontmoedigen, en geniet van deze fijne klassieker....Emanuel Majano schreef: ↑25 mar 2025, 23.33 Okay goed, merci voor de verduidelijking!

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Welkom, Emanuel!
Zo te zien betreft het een Sprint GT Semi-race. Dit was de mooiste uitvoering van de Sprint (zeg maar de Kadett GSI
), met lichtmetalen velgen, cranks en stuur en 10 versnellingen. De gewone Sprint had veel meer staal (en dus gewicht) en slechts 5 versnellingen.
Ik heb wel een zwak voor dit soort fietsen. Je wint er geen wedstrijden mee, maar voor vlotte tochtjes in het weekend zijn ze zeer geschikt.
Om originaliteit zou ik me in dit geval niet zo druk maken. Belangrijker is dat hij lekker rijdt en naar je zin is.
Zo te zien betreft het een Sprint GT Semi-race. Dit was de mooiste uitvoering van de Sprint (zeg maar de Kadett GSI

Ik heb wel een zwak voor dit soort fietsen. Je wint er geen wedstrijden mee, maar voor vlotte tochtjes in het weekend zijn ze zeer geschikt.
Om originaliteit zou ik me in dit geval niet zo druk maken. Belangrijker is dat hij lekker rijdt en naar je zin is.
-
- fietshobbyist
Het begon al wat te kriebelen, maar het noemen van dat woord heeft gevolgen Hier zo één met racestrepen. En om deze bij te houden met een Ferrari, moet je je flink inspannen

Maar laat me als zinnige informatie nog toevoegen dat Intercycle is ontstaan toen Batavus met PFG fuseerde - PFG was zelf al een fusie van Phoenix, Fongers en Germaan. Of, misschien beter gezegd: toen Batavus, PFG overnam. Dat verklaart waarom er 'klonen' van dit type fiets bestaan.
Op Intercycle fietsen vind je het kleine IC logo.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 26 mar 2025, 11.27, 2 keer totaal gewijzigd.