Volgens mij was het katoen, van Velox destijds...
Peugeot racefiets randonneur
- marco verbaant
Re: Peugeot racefiets randonneur
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Ha duidelijk, ik wist eerlijk gezegd ook niet het verschil tussen een randonneur en een sportfiets, maar nu dus wel.Bedanktm-gineering schreef: ↑5 dec 2025, 10.34verkopers geven alles een -te- mooie naam, dus alle aanduidingen zijn nogal aan erosie onderhevig.fietshobbyist schreef: ↑5 dec 2025, 08.27Wat is het verschil tussen een sport/racefiets en een randonneur, alstublieft?marco verbaant schreef: ↑3 dec 2025, 20.39 Het betreft hier het type sport/racefiets (geen randonneur) P8e.
En tussen een sportfiets en een racefiets - als daar verschil tussen is?
snobistisch gesproken, is een randonneur een echte fiets waar je het een paar honderd (duizend)kilometer op uithoud, en een sportfiets iets wat er op lijkt maar zonder de kwaliteit.
Racefietsen hetzelfde verhaal, een krom stuur kan al genoeg zijn, maar dat maakt het nog geen koersfiets
Je bent pas echt hardcore als je Parijs-Brest-Parijs op een sportfiets rijdt of een koers wint op een Decathlon racefiets.m-gineering schreef: ↑5 dec 2025, 10.34snobistisch gesproken, is een randonneur een echte fiets waar je het een paar honderd (duizend)kilometer op uithoud, en een sportfiets iets wat er op lijkt maar zonder de kwaliteit.
Racefietsen hetzelfde verhaal, een krom stuur kan al genoeg zijn, maar dat maakt het nog geen koersfiets
In het segment van "sportieve toerfietsen met een krom stuur" is het aanbod decennia lang heel groot geweest. Ontstaan toen in Frankrijk in de jaren '30 de betaalde vakantie werd ingevoerd, en vervolgens gepopulariseerd door de plaatselijke fietstoeristenvereniging, de Fédération Française de Cyclotourisme (F.F.C.T.).fietshobbyist schreef: ↑5 dec 2025, 08.27 Wat is het verschil tussen een sport/racefiets en een randonneur, alstublieft?
Van de jaren '50 tot in de jaren '80 hadden vrijwel alle fietsfabrikanten er wel een of meer in de folders staan. Met aanduidingen als "demi-course", "diagonale", "vélo sportif" of "B.R.A."
Zoals Marten al aangaf waren de kwaliteitsverschillen groot. De goede fietsen kwamen van fietskunstenaars als René Herse, Alex Singer en Jo Routens en waren duur. En met het goedkope aanbod wilde je eigenlijk liever niet op vakantie.
De F.F.C.T. heeft in 1946 een standaard gedefinieerd voor een betaalbare vakantietoerfiets, de "vélo fédéral". HeikoS69 heeft op FLICKR het verhaal staan.
De Fédéral uit 1946, getekend door Daniel Rebour:
Hoewel er geen juridisch bindende afspraken werden gemaakt, voor zover ik weet, heeft het zowel de handwerkslieden als de grote fabrikanten gestimuleerd om goede, maar betaalbare fietsen te maken.
Een Goëland Fédéral van Louis Moire uit 1956:
Een Motobécane Fédéral van eind jaren '60, begin jaren '70:
In 1978 heeft de F.F.T.C. een nieuwe set specificaties opgesteld. Die staat sinds kort hier. De hausse was toen echter al wel een beetje voorbij, en ik geloof niet dat ik al eens een Fédéral van na die datum heb gezien.
Als je een beetje door je oogharen naar die specificaties kijkt, dan blijkt de kern zo ongeveer te zijn:
- een fiets in de juiste maat
- een frame met een niet al te nerveuze geometrie, dat deugdelijk in elkaar is gezet
- spatborden en verlichting
- kwalitatief goede onderdelen
- een veilig en prettig weggedrag, ook met bagage
Bij wijze van voorbeeld: dit is/was een Peugeot AO-8, die door een liefhebbende eigenaar is aangepakt:
- marco verbaant
Ze komen bij mij niet zo vaak voorbij, dit genre race-/sportfietsen. Toevallig had ik laatst een frame van een Gazelle Champion Mondial waarvan ik vermoedde dat die nadien door mogelijk Gazelle's raceafdeling onderhanden was genomen. Inmiddels is dit frame met wat toebehoren (cantilevers en triple crankset) verhuisd naar wel een echte liefhebber. Mijn lezing toen van deze fiets:
"....Een mooie (framehoogte 62 cm c-t, bij 57 cm framelengte h.o.h.) Gazelle Champion Mondial AB Randonneur frame. Gebouwd van de bekende Reynolds 531 buizen. Extra aangesoldeerde nokjes all-over. Behalve de bekende dubbele bidonhoudernokken, en buiscommandeurs tevens ook nokken voor stuurcommandeur kabelstoppers. Nokjes aan de binnenzijde bovenaan (bij de vlinder) van de achtervorkbuizen voor een eventuele achterdrager, spatbordoogjes natuurlijk op de patten voor en achter, een pompnokje achter het balhoofd voor een pomp onder de bovenbuis, (voor-)dragernokken op de voorvorkscheden en cantilever-nokken voor en achter. Het lijkt erop dat dit Gazelle frame later in de Gazelle fabriek op speciaal verzoek is omgebouwd met deze typische randonneur kenmerken...
"....Een mooie (framehoogte 62 cm c-t, bij 57 cm framelengte h.o.h.) Gazelle Champion Mondial AB Randonneur frame. Gebouwd van de bekende Reynolds 531 buizen. Extra aangesoldeerde nokjes all-over. Behalve de bekende dubbele bidonhoudernokken, en buiscommandeurs tevens ook nokken voor stuurcommandeur kabelstoppers. Nokjes aan de binnenzijde bovenaan (bij de vlinder) van de achtervorkbuizen voor een eventuele achterdrager, spatbordoogjes natuurlijk op de patten voor en achter, een pompnokje achter het balhoofd voor een pomp onder de bovenbuis, (voor-)dragernokken op de voorvorkscheden en cantilever-nokken voor en achter. Het lijkt erop dat dit Gazelle frame later in de Gazelle fabriek op speciaal verzoek is omgebouwd met deze typische randonneur kenmerken...
- Bijlagen
-
- gazelle randonneur 04.jpg (116.85 KiB) 619 keer bekeken
-
- gazelle randonneur 03.jpg (181.54 KiB) 619 keer bekeken
-
- gazelle randonneur 02.jpg (166.92 KiB) 619 keer bekeken
-
- gazelle randonneur 01.jpg (126.31 KiB) 619 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Geweldig Non-Fixie, wat een uitgebreide informatie, daarmee maak je veel mensen blij mee en zeker mij. Met al die aanvullende informatie woordt de hobby nog leuker.non-fixie schreef: ↑5 dec 2025, 21.10In het segment van "sportieve toerfietsen met een krom stuur" is het aanbod decennia lang heel groot geweest. Ontstaan toen in Frankrijk in de jaren '30 de betaalde vakantie werd ingevoerd, en vervolgens gepopulariseerd door de plaatselijke fietstoeristenvereniging, de Fédération Française de Cyclotourisme (F.F.C.T.).fietshobbyist schreef: ↑5 dec 2025, 08.27 Wat is het verschil tussen een sport/racefiets en een randonneur, alstublieft?
Van de jaren '50 tot in de jaren '80 hadden vrijwel alle fietsfabrikanten er wel een of meer in de folders staan. Met aanduidingen als "demi-course", "diagonale", "vélo sportif" of "B.R.A."
Zoals Marten al aangaf waren de kwaliteitsverschillen groot. De goede fietsen kwamen van fietskunstenaars als René Herse, Alex Singer en Jo Routens en waren duur. En met het goedkope aanbod wilde je eigenlijk liever niet op vakantie.
De F.F.C.T. heeft in 1946 een standaard gedefinieerd voor een betaalbare vakantietoerfiets, de "vélo fédéral". HeikoS69 heeft op FLICKR het verhaal staan.
De Fédéral uit 1946, getekend door Daniel Rebour:
1946 - Fédéral.jpg
Hoewel er geen juridisch bindende afspraken werden gemaakt, voor zover ik weet, heeft het zowel de handwerkslieden als de grote fabrikanten gestimuleerd om goede, maar betaalbare fietsen te maken.
Een Goëland Fédéral van Louis Moire uit 1956:
Goëland Fédéral 1956.jpg
Een Motobécane Fédéral van eind jaren '60, begin jaren '70:
Motobécane Fédéral.jpg
In 1978 heeft de F.F.T.C. een nieuwe set specificaties opgesteld. Die staat sinds kort hier. De hausse was toen echter al wel een beetje voorbij, en ik geloof niet dat ik al eens een Fédéral van na die datum heb gezien.
Als je een beetje door je oogharen naar die specificaties kijkt, dan blijkt de kern zo ongeveer te zijn:
- een fiets in de juiste maat
- een frame met een niet al te nerveuze geometrie, dat deugdelijk in elkaar is gezet
- spatborden en verlichting
- kwalitatief goede onderdelen
Dat betekent dat als je begint met een aardig frame, zoals dat van TonTon, je met wat upgrades qua onderdelen een hele leuke fiets kunt bouwen waar je met plezier een hele dag op doorbrengt.
- een veilig en prettig weggedrag, ook met bagage
Bij wijze van voorbeeld: dit is/was een Peugeot AO-8, die door een liefhebbende eigenaar is aangepakt:
ao-8 aubergine.jpeg