Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Sandra

Re: Basiscursus Sleutelen - sambal bij? "Altijd"

Bericht door Sandra »

"Haal eens wat vaker Chinees. En sambal bij? Altijd!"

Dit was de eerste tip die Rutger ons vanochtend gaf bij de basiscursus sleutelen. De stemming zat er direct goed in. Toen ik mij vorige maand aanmeldde, ging ik ervan uit dat we met een heel klein groepje zouden zijn. De leden die ik ken van bijeenkomsten en fietstochten zijn immers allemaal reuze handig en ervaren als het gaat om sleutelen. Maar schijn bedriegt. De groep was maar liefst 20 man/vrouw groot. Want bijvoorbeeld een naaf (die makkelijk uit elkaar gaat) ook weer netjes in elkaar zetten (zonder onderdelen over te houden), daar blijken meer mensen moeite mee te hebben.

Vandaag veel gepraat: over de geometrie van de fiets, over het 'waarom' van sleutelen aan een fiets, over het 'schouwen', over gereedschap, over de inrichting van je werkplaats. Behoorlijk wat nieuwe dingen geleerd! Over vier weken de volgende les.

En waarom die bami met sambal? Vanwege de bakjes. In de grote past precies een naaf. De duobakjes zijn handig voor onderdelen links/rechts. En de sambalbakjes zijn uitstekend voor de kogeltjes. Kijk, dat zijn nog eens handige tips :D .

Groet, Sandra
JasperA

Re: Basiscursus Sleutelen (jan-april 2014)

Bericht door JasperA »

Erg leerzaam, nuttig, duidelijk uitgelegd en gezellig! Ik vind de eerste cursusdag dan ook zeer geslaagd.

Erg leuk ook om op deze manier eens met andere fietsliefhebbers in contact te komen. En vanavond inderdaad maar naar de afhaalchinees... :)

Kunnen we ons al inschrijven voor de restauratiecursus?? ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Kaspar

Bericht door Kaspar »

Sambalbij, maar ook het oude laken van de buurvrouw, een leren riempje en de kettingzweep...
Op de foto de meester zelf, ingeframed;-)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (351.89 KiB) 6933 keer bekeken
Sandra

Bericht door Sandra »

IMG_0011.jpg
IMG_0011.jpg (215.77 KiB) 6884 keer bekeken
JeWeKa

Bericht door JeWeKa »

Rutger en alle aanwezigen bedankt voor deze leerzame ochtend. Ik kan me aardig redden in mijn schuurtje, maar de tips die ik heb gekregen zijn zullen het leven daar een stuk makkelijker maken. Onder andere het tweede leven voor dat oude toe-clips riempje. De volgende keer gaat het pedaal er fluitend af. Ik kijk uit naar de volgende dag.

Met vriendelijke groet,

Jaap-Willem
Met vriendelijke groet,

Jaap-Willem
Sandra

Bericht door Sandra »

Vandaag deel 3 van de sleutelcursus. En wat was het leuk en leerzaam! Zo'n dag als vandaag is voor mij echt weer een bevestiging dat het lidmaatschap van De Oude Fiets van grote toegevoegde waarde is.

Vandaag waren we in het fietstechniek-lokaal van een school in Amersfoort, waar clublid Jos tot zijn pensionering docent was. Samen met een collega, met Rutger en met Harry van Dijk, hebben ze ons veel fijne kneepjes van het fietsenmakers-vak geleerd. Of je nu een lakdoekkettingkast wilde bevestigen op je eigen fiets, een wiel spaken, een (versnellings)naaf reviseren, een voorvork richten of diverse soorten trappassen (de)monteren: er was voor elk wat wils. Leerlingen van de school zorgden voor de lunch: het was allemaal perfect geregeld.
Jammer dat de sleutelcursus uit slechts vier bijeenkomsten bestaat.... Ik wil iedere maand wel een ochtendje met andere fietsliefhebbers sleutelen in zo'n fantastische werkplaats ;)
IMG_2371.jpg
IMG_2371.jpg (821.71 KiB) 6796 keer bekeken
IMG_2370.jpg
IMG_2370.jpg (820.71 KiB) 6796 keer bekeken
IMG_2372.jpg
IMG_2372.jpg (842.16 KiB) 6796 keer bekeken
IMG_2369.jpg
IMG_2369.jpg (906.32 KiB) 6796 keer bekeken
IMG_2368.jpg
IMG_2368.jpg (816 KiB) 6796 keer bekeken
Kaspar

Bericht door Kaspar »

Het was inderdaad leerzaam, leuk en gezellig. Jos, Hans, Rutger en Harry kwamen telkens even kijken hoe het ging. Dat is voor deelnemers met twee linkerhanden (....) wel erg prettig. Maar de kettingkast zit er keurig op. En Sandra lijkt wel aan harpiste als ze wielen aan het spaken is;-)
Plaats reactie