Ik zie dat er wat wrevel is over dit type verbouwingen van fietsen.
Dat is niet mijn intentie geweest bij het openen van dit topic hier.
Ik kan het zelf erg waarderen als een fiets, of ander object, geheel origineel gerestaureerd wordt. Ik zie ook op dit forum fantastische originele fietsen voorbij komen waarvan ik erg kan genieten. Echter hoeft het van mij niet allemaal origineel te zijn. Ik heb eerder een oude Gazelle (of Veeno uit de jaren 30?, 40? 50?) verbouwd. Deze lag klaar voor de ijzerboer. Ook deze heb ik niet naar origineel gerestaureerd maar mijn eigen creatie van gemaakt. Omdat daar mijn belangsteling ligt.

- Django
- Django_.JPG (76.05 KiB) 6196 keer bekeken
Deze racefiets heb ik letterlijk uit de oud-ijzerbak gehaald in de milieustraat in ons dorp. Ik heb hem indertijd gepoetst, nieuwe tandwieltjes, nieuwe lagertjes etc.etc. en toen had ik een prachtige racefiets waar er nog duizenden van zijn in precies dezelfde staat.
Deze fiets heeft nu een nieuw derde leven gekregen in een vorm waar ik van hou en ik heb niet het idee dat ik veel schade of fietshistorie-leed veroorzaakt heb door een weggegooide fiets om te bouwen naar iets anders dan origineel. En dan ook nog van een fiets waarvan er nog duizenden ongebruikt en origineel in schuren hangen.
Ik begrijp overigens de argumenten van de "originaliteits-puristen" volledig. Ook ik kan de restauraties erg waarderen. Mooi dat het bewaard blijft. Maar ik restaureer niet, ik verbouw.
Ik herken dit type discussies ook bij het verbouwen van mijn BMW R80. Ook die is verre van origineel. Voor een NSU Quickly heb ik vergelijkbare plannen. Geeft dezelfde type discussies bij degene die hun voertuigen geheel origineel willen hebben. Gelukkig maar. Ook die motoren zijn heel mooi en kan ik erg waarderen. Maar ik heb meer lol aan het verbouwen.
In mijn ogen heb ik nu twee fietsen van het oud ijzer gered waar ik veel plezier aan beleefd heb om te bouwen en die nu beide nog jaren op de weg zijn.
Mochten ze niet op dit forum thuishoren dan heb ik het verkeerd ingeschat. Of zou er een aparte rubriek kunnen komen voor 'Verbouwingen'.
antwoorden op diverse vragen/opmerkingen:
Zadel:
Ik heb expres gekozen voor een oud brooks b66 zadel met chromen veren. Minimalistisch is voor mij niet een wet maar een leidraad. De verchroomde veren geven een mooi balans met het stuur. De vintage race(brooks)zadels vindt ik niet mooi.
Shimano Biospace voorblad
Die heb ik al vervangen door een Dura Ace 53 tands rond blad. Die had ik nog niet op het moment dat ik de foto gemaakt had. Ik heb geen derailleur meer die de ketting strak kan houden. Moet wel een rond blad op.
SRAM 7
Is een bewuste keuze geweest.Ik heb er goede ervaring mee
Krombuigen frame vs Terugtraprem
Ik heb er van te voren over nagedacht. De buizen zijn van ChroomMolybdeen gemaakt en ik hoopte dat het sterk genoeg was. Ik ben bij met je opmerking. Ik ga ermee aan de slag. Leuke klus voor de winterdagen.