Aangeboden; zeer originele (maar helaas blauwe) Burgers 1935

fongers

Re: Aangeboden; zeer originele (maar helaas blauwe) Burgers

Bericht door fongers »

Maakte Simplex die naven niet zelf?

Groetjes Mark
maartenB

Bericht door maartenB »

volgens mij zijn het geen simplex naven, die hadden zo'n as naar de remhevel die een heel eind uit de trommel stak (als je begrijpt wat ik bedoel) dat hebben deze remmen niet.
Ik heb zo'n oude simplex non-cycloide trommel liggen, zal hem nog even vergelijken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

De trommelremmen van deze Burgers lijken een beetje
familie te zijn van de na-oorlogse Simplex naven.
De remhevel lijkt er erg veel op maar wat zeker af wijkt is dat de Simplex rem-ankerplaat over de trommel heen sluit terwijl deze Burgers ankerplaat in de trommel zit.
Meer zo als bij SA ipv bijvoorbeeld Simplex of Gazelle.
Ik ben wel benieuwd of de remtrommel een los grossiers onderdeel vanuit de Simplex fabrieken is geweest.
Zo heb ik eens een Gazelle trommelrem gehad met afwijkende bevestiging en zonder merknaam. Dat was duidelijk een naaf uit het Gazelle onderdelen ,losse leveringen, boek.

Mogelijk is hier ook zo iets gedaan.

Groeten,
maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

ik dacht eigenlijk dat dit (zie fotos hieronder) een Simplex remnaaf was, kan iemand dat bevestigen?
Hij mag trouwens weg, voor wie er belang bij heeft...
groetjes,
Maarten
Bijlagen
IMG_0621.JPG
IMG_0621.JPG (337.33 KiB) 4918 keer bekeken
IMG_0620.JPG
IMG_0620.JPG (415.48 KiB) 4918 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Hallo Maarten,

De losse zwarte naaf op de foto's is zeker een Simplex trommelremnaaf. Vooroorlogs, maar niet de oudste versie.

De oudste versie die ik ken had een remhevel in de vorm van een halve maan met een draaibare montage van de remstang. Jouw versie heeft een simpeler remhevel waarbij er speling is voor de remstang om in te bewegen.

De meest geziene en laatste versie (na de WOII) heeft een verder vereenvoudigde remhevel. Gewoon een plat ding, niet zo'n ingewikkelde constructie als bij jouw versie. Bovendien heeft jouw naaf een dubbele wand. Je ziet dat binnen de flens met de spaakgaten nog een tweede wand zit. Hier drukken de remblokken op. De latere modellen hadden die extra wand niet.

Heb je ook een foto van de remkant van de naaf van jouw Burgers? Hij lijkt namelijk als twee druppels water op een Simplex naaf. Met 32 spaken zou dat eigenlijk niet kunnen, maar er zijn al gekkere dingen gebeurd :-)
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
maartenB

Bericht door maartenB »

Bij deze.
Bijlagen
IMG_0622.JPG
IMG_0622.JPG (305.2 KiB) 4906 keer bekeken
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Boeiend! Een variatie op. Lijkt heel erg op een Simplex naaf, maar met deze details ken ik hem niet (fietser wellicht?).

Omdat een foto vaak meer zegt dan duizend woorden;

Eerste (mij bekende) versie:

Afbeelding

De jouwe is de tweede.

En de meeste bekende derde, zie alle vereenvoudigingen.

Afbeelding

Zie de karakteristieke vier klinknagels. De laatste versie kwam in verschillende variaties qua kleur (zwart/chroom-zwart/chroom-grijs) en uitvoering (cycloïde en cup/cone).

Afbeelding
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Zouden het Zwitserse naven kunnen zijn?
Ik heb ooit een paar nieuwe in mijn handen gehad waar ik het merk niet meer van weet. Eerst dacht ik dat het SA was maar dat bleek niet zo te zijn.
Ze waren nieuw en te koop bij v.d. Klundert aan het Paletplein maar die heeft ze niet meer vermoed ik.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie