Aangeboden; zeer originele (maar helaas blauwe) Burgers 1935

maartenB

Aangeboden; zeer originele (maar helaas blauwe) Burgers 1935

Bericht door maartenB »

Deze fiets zoekt een liefhebber die geen bezwaar heeft tegen het verwijderen van grote hoeveelheden blauwe verf. Aan de details is een zeer origineel Burgers damesfietsje uit 1935 te herkennen, met het oude model spatborden
- wit opzetstukje achterscherm
- originele Elvea/Burgers dynamo+lamp
- Burgers lamphaak
- trommelremmen, rechte wielen
- Hulshof zadeltje
- OZO-slot, Oranje Zal Overwinnen: het monteren van zo'n slot was een soort van verzetsdaad.
- belastingplaatje van 1939 zit er nog op....
- Originele achterrek met reflector, klapstandaard en haakjes, dus echt vooroorlogs.
- framenummer 67XXX (ik denk serie C, maar is nog niet goed te zien)

De fiets mag absoluut niet worden gesloopt voor onderdelen. Er zit een heel familieverhaal achter van mensen die op hongertocht gaan in 1944.

Wie wordt hier warm van? Stuur me dan maar een PM of meld iets hieronder. Ik heb een hele tris detailfoto's, voor wie ze wil zien.
Prijs: nader te bepalen.
groetjes,
Maarten
Bijlagen
IMG_0612.JPG
IMG_0612.JPG (300.03 KiB) 6817 keer bekeken
IMG_0608.JPG
IMG_0608.JPG (327.55 KiB) 6817 keer bekeken
IMG_0602.JPG
IMG_0602.JPG (283.82 KiB) 6817 keer bekeken
IMG_0601.JPG
IMG_0601.JPG (370.25 KiB) 6817 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Re: Aangeboden; zeer originele (maar helaas blauwe) Burgers

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Ik word er wel warm van, maar ik heb de ruimte niet. Als iemand bij mij in de buurt deze fiets gaat opknappen, dan wil ik best meehelpen. Mijn Durabo was ook ooit enigzins vrolijk gekleurd.

Alles wat verchroomd is, is eenvoudig van zijn verf te strippen. Simpelweg alles wegbranden! De rest vergt wat voorzichtigheid. De kettingkast is ondoenlijk, gewoon nog een keer zwart spuiten.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooi rijwiel Maarten!

Weet je wat voor trommelremmen er in zitten?
Het ziet er niet uit als S.A. Ook rechts-voor is niet des S.A`s toch?
Ook de rest van de stangetjes zijn luxer ,specialer dan standaard.

Dat moet een luxere uitvoering zijn.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja zeldzaam mooi bewaard, luxe uitvoering, alleen die verf he? Heeft de vorige eigenares erop gesmeerd toen ze in 1985 ging studeren ....

Hier wat beeld van die trommels. Wie het weet mag het zeggen!
En ik wil gerust meer dingen uitzoeken, of fotograferen.
Bijlagen
IMG_0610.JPG
IMG_0610.JPG (304.23 KiB) 6757 keer bekeken
IMG_0607.JPG
IMG_0607.JPG (271.57 KiB) 6757 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fongers

Bericht door fongers »

Het is iig een cycloide uivoering. Met vaste lagers in voor en achternaaf, en in de trapas.

Groetjes Mark
Sandra

Bericht door Sandra »

Nou, ik loop zeker wel warm voor zo'n fiets! Maar ik beperk mij voorlopig toch maar tot dat ene merk uit Assen. En ik heb voor de komende maanden (jaren?) al klus-, poets en restauratie-projectjes in mijn schuur staan :D

Groet, Sandra
fietser

Bericht door fietser »

Het is iig een cycloide uivoering. Met vaste lagers in voor en achternaaf, en in de trapas.
Hoe "cycloide" (als bijvoeglijk naamwoord) is cycloide volgens jou? Bedoel je echt naven + trapas van Simplex of gewoon dat de lagers groefkogellagers zijn? Zo op het oog zou de trapas ook een Thompson-as kunnen zijn, maar misschien heb je zo'n identieke as al eens open gehad?

Wat de trommelremmen betreft: Ik zie 4 klinknagels en dat was een typisch kenmerk van Simplex, inderdaad. Maar de fiets heeft, zoals dat bij een jaren 30 Burgers hoort, 32/40-spaaks-wielen en dus ook naven. Maar van Simplex ken ik alleen 36/36-spaaks. Kortom, ik begrijp er niets meer van.

Groeten,
fietser
maartenB

Bericht door maartenB »

Even ter info: trapas heeft smeernippel en een zeer lichte speling, tenzij ik me erg vergis is dat geen as met groefkogellagers. Gewoon een keurig bewaarde Thomson as.
Achter vind ik een trommel met 3 klinknagels. op het vrijlooptandwiel staat Burgers Deventer.

Voor is een trommel met 4 klinknagels, ik heb hem een beetje losgedraaid. Het is gewoon een lager met conus. Overigens is het nog een voorvork met dichte uiteinden, waarvan er een is opengezaagd.

groetjes!
Maarten
fongers

Bericht door fongers »

Gister op mijn telefoon heb ik het dus toch niet goed gezien. er zitten dus geen groef kogellagers in. Ik wist niet dat deze naven ook verkrijgbaar waren met cups en cones. Ik dacht dat deze alleen geleverd werden met groef kogellagers

Groetjes Mark
maartenB

Bericht door maartenB »

Blijft interessant om te weten wie de fabrikant is van die naven.

De fiets heeft overigens in principe een nieuwe eigenaar die er zin in heeft hem/haar op te knappen, dus niet meer te koop.
groetjes,
Maarten
Plaats reactie