Hoi Maarten,
Ik had niet gezien/gelezen dat de conus zelf ook een nokje heeft. Dan ziet het er inderdaad origineel uit zoals Theo ook al schreef. Het is alleen zaak om te zorgen dat de moer niet los raakt. Kan het zijn dat een randje van de onderlegschijf omgebogen was tegen een van de vlakke zijden van de moer? Dat is een manier van borgen die je bij oudere motoren veel tegen komt. Een druppeltje Loctite is de moderne manier van borgen die je natuurlijk ook kunt toepassen.
Sjoerd
vraag over pedalen met conisch lager
Re: vraag over pedalen met conisch lager
Maarten. De pedalen van de singer bj 1881 zijn heel eenvoudig
gewoon een as met op het einde een stukje schroefdraad.
dus niks af te stellen, klodder vet op de as, pedaal er op en ring en moer monteren en rijden maar.
Theo.
gewoon een as met op het einde een stukje schroefdraad.
dus niks af te stellen, klodder vet op de as, pedaal er op en ring en moer monteren en rijden maar.
Theo.
Leuk zo'n discussie. Ik ga voor de originele oplossing, dus een nokje maken aan het ringetje zodat die niet meer draait, en de moer met wat loctite bevestigen. Dank allen voor je bijdragen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Beste MaartenB
Ik heb op mijn Simplex de zelfde pedalen en daar heeft de conus schroefdraad en twee vlakken om hem met een steeksleutel vast te kunnen houden en het ringetje ook zijn uitsteeksel nog om ring tegen te houden zodat hij niet mee draaid en dat samen met de moer zorgt er voor dat alles goed vast zit . Ik ben ze dus tot nu toe niet kwijt geraakt .
Waarschijlijk is de originele conus ooit weg geraakt en hebben ze het zo opegelost alleen zo valt het niet te borgen .
Groet Gerrit Kan
Ik heb op mijn Simplex de zelfde pedalen en daar heeft de conus schroefdraad en twee vlakken om hem met een steeksleutel vast te kunnen houden en het ringetje ook zijn uitsteeksel nog om ring tegen te houden zodat hij niet mee draaid en dat samen met de moer zorgt er voor dat alles goed vast zit . Ik ben ze dus tot nu toe niet kwijt geraakt .
Waarschijlijk is de originele conus ooit weg geraakt en hebben ze het zo opegelost alleen zo valt het niet te borgen .
Groet Gerrit Kan