vraag over pedalen met conisch lager

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
maartenB

vraag over pedalen met conisch lager

Bericht door maartenB »

Beste groep,
Voor mijn Matchless (Singer) hoge bi ben ik bezig met de pedalen, maar de borging van de moer stelt me voor een raadsel.
Zoals je op de foto's ziet zit er in de pedaalas een groef. De conische 'kegel' die de cone vormt heeft aan de binnenkant een nokje en grijpt in deze groef. Dan volgt een ringetje (dat wellicht vroeger ook een pountje had dat meedraaien voorkomt) en dan volgt de moer.
Maar dit is helemaal niet geborgd!
Ik heb nog een fiets met soortgelijke pedalen en soortgelijke constructie. Wie heeft een oplossing? Ik denk dat als ik hiermee ga fietsen. ik aan een kant het pedaal verlies en aan de andere kant het pedaal vastloopt op de as....
Bijlagen
pedaal conisch lager 004.jpg
pedaal conisch lager 004.jpg (123.51 KiB) 9987 keer bekeken
pedaal conisch lager 003.jpg
pedaal conisch lager 003.jpg (100.45 KiB) 9987 keer bekeken
pedaal conisch lager 001.jpg
pedaal conisch lager 001.jpg (92.42 KiB) 9987 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hans van de Stouwe

Re: vraag over pedalen met conisch lager

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Ik zou een bus in de conus solderen en dan deze voorzien van de juiste draad Denk zelf dat er ook een conus met draad in heeft gezeten. Je kunt dan het geheel vast zetten.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
maartenB

Bericht door maartenB »

Dat is natuurlijk een oplossing, een andere conus maken is dan misschien nog makkelijker. Maar er heeft echt geen draad ingezeten, anders zat dat anti-meedraai nokje er niet.
Dus eigenlijk wil ik gewoon weten wat de oorspronkelijke constructie was.
Je ziet wel iets van draad lopen in die conus, maar dat is gewoon een afdruk van de schroefdraad in het vet.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten, kan het zijn dat er een contramoer zat onder de dikke moer? Zo'n dunne ring met eenpaar gangen draad? Lijkt me eigenlijk de enige logische oplossing.

groeten Michiel
maartenB

Bericht door maartenB »

Michiel Röben schreef:Hoi Maarten, kan het zijn dat er een contramoer zat onder de dikke moer? Zo'n dunne ring met eenpaar gangen draad? Lijkt me eigenlijk de enige logische oplossing.

groeten Michiel

Heb jij pedalen met dergelijke glijlagers op je hoge bi? Zou je dan voor mij eens willen kijken hoe dat geconstrueerd zit?
Michiel Röben

Zal er morgen even een uit elkaar halen, volgens mij had ie een soort knelring met een borgring erboven. Poetfrau is momenteel bezig beneden dus ik mag er niet bij.

groeten michiel
Michiel Röben

Hoi Maarten, heb hem even uit elkaar gehaald maar bij mij is het gewoon glijden op de as. Geen borgring alleen een moer en die blijft gewoon zitten als ik trap. Hij gaat er wel stroef op met monteren dus daarom loopt ie er niet af. Ik denk haast dat jij een contramoertje moert plaatsen vam 2,3 mm met draad. ;)
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Hoi Maarten,

Het kan alleen gewerkt hebben met een conus met schroefdraad. De schijf met anti-meedraainokje is nodig omdat je de er opgeschroefde conus niet vast kunt houden bij het aandraaien van de contramoer.
Waarschijnlijk was er bij een vroegere reparatie geen conus te vinden met de juiste schroefdraad. en is een er op lijkende conus uitgeboord. Als die uitgeboorde conus strak op het aseinde heeft gezeten is het misschien een tijdlang goed gegaan. Als de conus mee gaat draaien, en het anti-meedraainokje is nog aanwezig, heeft het geen effect op de moer. De schroefdraad zal ter plekke van de conus wel slijten. Er was wel het risico dat de moer er af zou lopen omdat vast aandraaien niet mogelijk was.
De enige goede oplossing is om weer een conus met schroefdraad en een schijf met nokje te monteren. Maar dan heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem als die fietsenmaker van 100 jaar geleden had; er is geen passende conus te vinden.

Groeten,
Sjoerd
Theo Overvliet

Bericht door Theo Overvliet »

Maarten. naar mijn idee is de pedaal in orginele staat.
in het borgplaatje hoort ook een nokje.
door de borging van de nokjes in de conus en borgring in de as
kunnen ze immers niet gaan meedraaien dus gaat de moer ook niet mee draaien. als je desondanks toch bang bent dat je de moeren kwijt raakt zou je een beetje hard geworden vet op de schroefdraad kunnen doen dan draait de moer wat zwaarder.
Theo.
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Theo,
Ja jij heb waarschijnlijk dezelfde pedalen op je Singer. Zitten die ook zo in elkaar?

@ Michiel en Sjoerd en Hans, dank voor het meedenken/kijken, ik heb nog een set soortgelijke pedalen liggen, zal die ook eens open maken en kijken.
Plaats reactie