Terugbrengen naar originele staat - Fongers HZ 60 uit 1935

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Durabo88

Re: Terugbrengen naar originele staat - Fongers HZ 60 uit 19

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper,

In dat geval heb ik alleen een 36 gaats voorvelg voor je liggen.
Door die 40 gaten achter ga ik bijna denken dat die Lepper velgen een originele optie waren (alu velgen bestonden al begin 20ste eeuw).
Gezien de niet originele achternaaf zou ik toch maar eens kijken of de fiets überhaupt met versnellingen is afgeleverd (archief). Misschien was ie wel single speed.

Over de remstangen: Fongers monteerde de dikke stangen (de hulsen) op zijn kop en schoof dan van onder de andere stangen erin (zo kon er geen water tussen de huls en stang komen, dus géén roestvorming!). De voorrem wordt bedient door een hulsstang en een hele lange stang met schroefdraad. Op de voorvork hoort een beugeltje met geleidebusje te zitten om lostrekken van de stang te voorkomen.

Leuk dat je specifieke details, zoals oude reparaties laat zitten. Een goede restaurateur laat kleine afwijkingen, die de fiets uniek maken, zitten als herinnering van de tand des tijds. Bovendien zou het een beetje saai zijn als jouw fiets ook foldertje-origineel naast allemaal dezelfde HZ's in een tocht meerijdt.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper,
Om nog even te reageren op je vraag omtrent de Gruno;
idd de jaren 20 Gruno die ook op jouw site staat.
Ik heb aan de fiets geen grote dingen gedaan. Wel de verf van de velgen gepoetst en een aantal jaren 30 vermommingen weg gehaald (jasbeschermers ,verlichting en zo).
Een verzamelaar in Epse had een 20 tal fietsen van hoge bi tot kinderfiets te koop en die zijn links en rechts bij liefhebbers terecht gekomen. Ik kwam mee met Maarten B voor een hoge bi en zag de Gruno wel zitten. Zo ging dat..

En.. wat mag ik me voorstellen bij Garage Birza? Een museum?
Fietsen of ook ander materiaal?

Groet,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Ik vroeg het meer om even te polsen of jij zelf degene was die hem te koop aanbood... ;-)

Fietsmuseum Garage Birza heeft ook een eigen website: http://www.fietsmuseumgaragebirza.nl

Leuk om een keertje te bezoeken als je in de buurt bent. Collectie is voornamelijk opgebouwd rondom fietsen en de interessante geschiedenis van de familie Birza die ooit in Zuidhorn met een smederij is begonnen.

Ik ga niet 'verklappen' wat er zoal te zien is behalve dat het leuk is om dat een keertje te doen... :-)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper,

Ik betwijfel zelfs of de fiets wel een origineel 40 spaaks achterwiel had. Waren ze niet al op 36 spaken overgestapt? Hoe zat dit bij Fongers?

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper,

Op mijn werk ligt geloof ik nog zo'n bout met moer voor je balhoofdstrop. Kun je 'm even opmeten? Is ie net zo lang als de bout om de zadelpen te klemmen.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
JasperA

Bericht door JasperA »

De BD 60 uit 1936 die in 1838 was geleverd had ook 40 spaken achter dus Fongers zal dit langer hebben volgehouden.

De bout in de balhoofdstrop is niet de juiste. Deze is eigenlijk ook te kort. Hij zal iets van 3,5 cm moeten zijn denk ik? Ik hecht wel waarde aan een originele Fongers bout... :-)

De bout om de zadelpen te klemmen is 4,4 cm lang, dit is te lang voor de balhoofdstrop.
Bijlagen
Het te overbruggen stuk is 23,5 mm.
Het te overbruggen stuk is 23,5 mm.
image.jpg (70.22 KiB) 4943 keer bekeken
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat ziet er leuk en interessant uit Jasper, die smederij garage Birza.
Goed ook om niet alles te vertellen. De verrassing van een Museum is idd iets om te behouden.

Aha , dat van die verkoop had ik nog niet begrepen.

Als ik m eens weg doe zal ik aan jouw denken.
Belangrijker dan dat ik m heb is dat deze Gruno in beeld blijft in Nederland.
Erg zijn er te weinig over om zo maar te laten verdwijnen.

Groeten,
Maarten
arjank

Bericht door arjank »

Ik dacht even dat je de verzamelhobby in de wilgen had gehangen, na die grote uitverkoop, de afgelopen week.
Mooie fiets, de moeite van het bewaren waard!
Paar opmerkingen:
- wellicht is de fiets na de oorlog terug geweest naar de fabriek en voorzien van nieuwe lak; de biezen en transfers zien er nog zo mooi uit? Ook een verklaring voor de Leppers?
- mijn h60 uit 1934 heeft achter ook 40-spaaks. Weet niet wanneer ze op 2x 36 zijn overgestapt.
- opstapmoer is niet origineel, maar kan er wel bij aflevering zijn opgezet. Die dingen (en dus ook gewone wielmoeren) zijn er in verschillende maten. Een SA-as is dikker dan een as van een terugtrapremnaaf.

Succes met de zoektocht,
Arjan
JasperA

Bericht door JasperA »

Het verzameldoel is in ieder geval geen schuur vol fietsen... En dat zien te voorkomen is al lastig genoeg want sommige fietsen worden lastig verkocht. Ik hoef er uiteindelijk maar twee...

Ik kan me voorstellen dat het misschien lijkt alsof het alle kanten op gaat met de hobby maar de beweging zit vooral rond het opknappen van fietsen. Ik koop daarnaast ook wel eens wat 10-20 euro items op marktplaats waarvan ik bij nader inzien besluit ze niet in de verzameling op te nemen. Die zet ik er dan vervolgens weer op.

Ik trek hier en daar gewoon wat zaken naar me toe en als ik er blij van word houd ik ze en zo niet dan gaat het weer weg (een heerlijk opgelucht gevoel geeft dat). Daarnaast houd ik van een opgeruimde schuur en ben ik vrij kritisch op mijn spullen. Ik houd liever al vanaf mijn 30ste enkel vast aan de 'doe ik nooit meer weg spullen' dan dat ik vanaf nu alles vast houd. Die voorbeelden kennen we genoeg... ;-)

Op mijn website heb ik trouwens precies aangegeven wat ik in de verzameling heb en wat ik nog zoek maar ook daarin zal ik kritisch blijven. Momenteel focus ik mij op Groninger prijscouranten en emaille borden.

Overigens ben ik er misschien ook wel erg fanatiek mee bezig maar dat is omdat het gewoon veel energie geeft! En er zijn trouwens ook zat mensen die dat ook doen maar die plaatsen het niet allemaal op het forum (houd ik mezelf dan maar even voor)... :mrgreen:
JasperA

Bericht door JasperA »

Ik denk trouwens niet dat de fiets terug naar de fabriek is geweest. Het achterspatbord is bijvoorbeeld alleen aan de buitenkant wit gelakt. Aan de binnenkant zit nog gewoon de zwarte lak.

Ik zou verwachten dat bij de Fongers fietsen die opnieuw zijn gelakt in de fabriek de achterspatborden werden ondergedompeld en zo aan beide kanten wit werden gemaakt.

Zijn er nog meer punten waarop ik dit zou kunnen checken?
Plaats reactie