Met zo'n 1500 kilometers erbij op de teller (van de auto...) en veel nieuwe kennis, contacten en ervaringen rijker kan ik spreken van een top weekje!
Hoewel ik met de HZ 60 uit 1935, waarvan ik wat foto's heb geschoten, nog een soort van haat-liefde verhouding heb ga ik in ieder geval wat stappen zetten rondom de fiets om hem nog verder terug te brengen naar originele staat.
Een meevaller is in ieder geval dat ik op de herenfiets in maat 60 wel gewoon met de voeten aan de grond kom terwijl het BD 60 damesrijwiel bij het opstappen echt te hoog was. En nee, dat zit niet tussen de oren...

Ik heb veel detail foto's gemaakt dus wees vrij om me te wijzen op zaken die ik zou moeten wijzigen om de fiets dichter bij het origineel te krijgen.
Mijn lijstje tot zover:
0. Overall maakt de fiets een zeer nette en verzorgde indruk. Er is niet veel op gefietst zo lijkt het.
1. Type aanduiding is HZ 60
2. Framenummer is uit 1935 namelijk: 3511142
3. De Sturmey Archer 3-speed trommelremnaaf achter heeft de letter 'A' ingeslagen. Het lijkt een originele S.A. KBC naaf te zijn uit de juiste tijdsperiode en hij schakelt keurig(!).
4. De Sturmey Archer voornaaf heeft BF6 ingeslagen en is dus uit 1936
5. De Aluminium lepper velgen zijn van latere datum lijkt mij... Deze zou ik graag vervangen door een paar zwarte, groen gebiesde kron prinz velgen.
6. De moer in de balhoofdstrop is niet origineel en zal vervangen moeten worden
7. Door een gat in het frame zit ook een moer. Geen idee waar dat voor dient. Mogelijk zit er een ander remsysteem op? Ik hoop het eerlijk gezegd niet...
8. Het Weer & Wind stuur kon in 1935 als extra (gratis) optie gekozen worden en kan goed origineel zijn. Persoonlijk vind ik het echter niet echt mooi. De handvatten zijn veel te grof voor de fiets, misschien dat het vervangen van deze al een hoop scheelt.
9. Er zitten wat niet thuis te brengen transfers op de fiets. Ik laat ze er in ieder geval mooi opzitten. Ik vind ze niet storend.
10. Er zit een Koets A2 achterlichtje op met kijkgaatje. Hoewel ik nergens kan vinden hoe oud deze specifieke lichtjes zijn ga ik er vanuit dat deze niet origineel is.
10. De zadelpen betreft een rechte pen en zal vervangen worden door een haakse zadelpen. Deze heb ik nog wel liggen.
11. Het 'opstap' moertje op de achteras durf ik nog niet als origineel aan te wijzen. Zou dit kunnen? In mijn 'moeren-la' kon ik niet 1 moer vinden die als vervanger kon dienen. De achteras lijkt dan ook bovengemiddeld dik te zijn.
12. Er zit een lederen lakdoek op de fiets die op zich prima is maar wel wat jonger dan 1935. Ik denk dat ik dat zo laat.
13. En tot slot: de plastic witte trappers zou ik ook graag vervangen...
Al met al kom ik op het volgende nog te lokaliseren onderdelen lijstje:
1. Een paar nette -zwarte met groene biezen- Kron Prinz velgen (Ik bied: 50 euro)
2. Een passende moer voor de balhoofdstrop (Ik bied: 5 euro)
3. Passende (Fongers) handvatten (Ik bied: 20 euro)
4. Passende koplamp en dynamo (Ik bied: 100 euro)
5. Passende witte Fongers trappers (Ik bied: 100 euro)
6. Passend achterlichtje uit de jaren 30 (Ik bied: 15 euro)
7. Setje oude 28 1/2 inch banden (Ik bied: 30 euro)
Zijn er dus mensen die iets in een vitrine kast hebben liggen wat weer op een prachtig rijwiel geplaatst kan worden dan houd ik mij aanbevolen.
En dan nu de foto's!