Ik hoop dat je er eerlijk bij vertelt met wat voor tijdbom je de koper opzadelt, want deze ' repararie' deugt niet!
Een binnenbalhoofdbuis wordt
- onvriendelijk en wisselend belast
de staat van de buis is niet eenvoudig te controleren
als de buis breekt zijn de gevolgen groot want er is geen redundantie
Daar ga je dus niet mee prutsen.
De binnenbalhoofdbuis wordt aan de ene kant gebogen door de belasting uit het voorwiel, en van af de andere kant door het sjorren met het stuur. Bij de stuurklemmning is nog een andere spanningspiek.
Een goed ontworpen vork heeft daarom maar 5-6 cm schroefdraad, zodat de stuurklemming niet in het met scherpe schroefdraad verzwakte stuk plaatsvindt. Want als de vork op de stuurklemming breekt hou je het stuur los in je handen. Het stuur past strak in de buis, waardoor de draadsectie extra gesteund wordt
De binnenbalhoofdbuis moet verder aan de binnen en buitenkant glad zijn, dus niet beschadigd door bv een te losse stuurklemming die een groef in de buis gevreten heeft. Rond zo'n onregelmatigheid loopt de spanning in de buis lokaal sterk op waardoor daar scheurvorming kan optreden, en dat loopt dan wel verder met alle gevolgen.
Een las is statisch misschien wel sterk, maar zeker aan de binnenkant is het een zootje, zeker als je het vergelijkt met een koudgetrokken buis met doorlopende structuur. Bij een dynamische belasting is dit een uitnodiging om juist hier te gaan scheuren.
Wat je had moeten doen was de vork op een doorn monteren in de draaibank, de binnenbalhoofdbuis uitklokken tot die rondloopt en nieuwe schroefdraad snijden