Voorvork TE KORT, hoe verlengen?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Alex400

Re: Voorvork TE KORT, hoe verlengen?

Bericht door Alex400 »

OK update:

Ik heb met n pijpensnijder de voorvork op maat gesneden. Heb n oude fietsstuur gebruikt als binnenbuis.

Afbeelding

Ik laat hem vanmiddag TIG lassen omdat dit dus de sterkste las geeft.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Even naar beneden scrollen voor de foto's.
Deze fiets heeft eergisteren nog in Utrecht meegedaan op de Maliebaan :P
Is echt goed gelukt.
Het 'verbindingsstukje is erg dik en er is een klein spleetje overgelaten om het lasmateriaal naar binnen te kunnen laten vloeien.

http://www.transportfiets.net/2012/02/1 ... uit-emmen/

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Alex400

Bericht door Alex400 »

grappig ik ben opgegroeid in Emmen. Anyways, mn voorvork is TIG gelast.
Heel mooi en clean. En supersterk. Spleet is groter maar de bovenste en onderste gedeelte is nu aan de midden buis gelast.
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Kan met alle lastechnieken.
Zelf doe ik het met CO2 maar ook met elektrisch of autogeen is het te doen. Wel even de las zover weg slijpen dat ie weer door de balhoofd buis kan.

groeten,
Michiel ;)
Alex400

Bericht door Alex400 »

Bedankt voor de input. Voordeel van TIG lassen is dat je weinig slak hebt en relatief schoon. Heb niets even hoeven bijschuren ging gewoon in het frame :)
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Alex400 schreef:Bedankt voor de input. Voordeel van TIG lassen is dat je weinig slak hebt en relatief schoon. Heb niets even hoeven bijschuren ging gewoon in het frame :)
Weer geregeld dus. Altijd weer leuk als zoiets goed lukt, toch?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Toevallig staat er net zo'n Raleigh kruisframe op MP.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Of zou het misschien ............ :?

Groeten van
Henk
Alex400

Bericht door Alex400 »

Jazeker, dat is die van mij :)

Hij is gewoon te koop. Ik had hem gekocht met de indruk dat het een Gazelle was. Maar ik vond het te zonde om hem zo weer te verkopen. Dus maar weer opgeknapt en doorverkopen.

Hij kan ook voor n Gazelle kruisframe geruild worden.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Ik hoop dat je er eerlijk bij vertelt met wat voor tijdbom je de koper opzadelt, want deze ' repararie' deugt niet!

Een binnenbalhoofdbuis wordt
  • onvriendelijk en wisselend belast
    de staat van de buis is niet eenvoudig te controleren
    als de buis breekt zijn de gevolgen groot want er is geen redundantie
Daar ga je dus niet mee prutsen.

De binnenbalhoofdbuis wordt aan de ene kant gebogen door de belasting uit het voorwiel, en van af de andere kant door het sjorren met het stuur. Bij de stuurklemmning is nog een andere spanningspiek.

Een goed ontworpen vork heeft daarom maar 5-6 cm schroefdraad, zodat de stuurklemming niet in het met scherpe schroefdraad verzwakte stuk plaatsvindt. Want als de vork op de stuurklemming breekt hou je het stuur los in je handen. Het stuur past strak in de buis, waardoor de draadsectie extra gesteund wordt

De binnenbalhoofdbuis moet verder aan de binnen en buitenkant glad zijn, dus niet beschadigd door bv een te losse stuurklemming die een groef in de buis gevreten heeft. Rond zo'n onregelmatigheid loopt de spanning in de buis lokaal sterk op waardoor daar scheurvorming kan optreden, en dat loopt dan wel verder met alle gevolgen.

Een las is statisch misschien wel sterk, maar zeker aan de binnenkant is het een zootje, zeker als je het vergelijkt met een koudgetrokken buis met doorlopende structuur. Bij een dynamische belasting is dit een uitnodiging om juist hier te gaan scheuren.

Wat je had moeten doen was de vork op een doorn monteren in de draaibank, de binnenbalhoofdbuis uitklokken tot die rondloopt en nieuwe schroefdraad snijden
/Marten
Alex400

Bericht door Alex400 »

De voorvork is niet enkel gelast maar dubbel gelast. Ik heb de lasser in kwestie ook duidelijk gevraagd of het lassen zoals dat bij mij is gedaan ook veilig is.

Deze man is jaren lasser geweest bij vliegtuig fabrikant Fokker (dus niet de minste lasser) en heeft vaker voorvorken op deze manier gelast en mij verzekerd dat dit volkomen veilig is.

Overigens zal ik natuurlijk niet gaan verzwijgen dat de voorvork is gelast.

Een tikkende tijdbom is meer dan overdreven. Ik ken mensen die op deze wijze hun voorvorken hebben gelast (met enkele las) van zowel normale fietsen als transport fietsen en heb nog nooit gehoord dat de voorvorken plotseling zijn gebroken/gescheurd. Ik heb wat dat betreft absoluut vertrouwen in het gelaste onderdeel.
Plaats reactie