Voorvork TE KORT, hoe verlengen?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Alex400
Berichten: 138
Lid geworden op: 4 mei 2014, 11.55

Voorvork TE KORT, hoe verlengen?

Bericht door Alex400 »

Ik ben bezig om een kruisframe te restaureren. En ik heb een Raleigh voorvork gevonden. Helaas is de voorvork te lang:

Zie hier op de foto: http://postimg.org/image/pr689cpop/

Is er een mogelijkheid om de pijp die in het frame wordt geschoven ook korter te maken? Even afzagen van de bovenkant is er niet bij natuurlijk ivm schroefdraad.
En kan de buis onder ook losgemaakt worden?

http://postimg.org/image/be0nj7f25/
Laatst gewijzigd door Alex400 op 12 sep 2014, 19.52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4087
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Voorvork te lang

Bericht door maartenB »

Beter te lang dan te kort.
Je kunt ze afzagen en diverse mensen van de club hebben wel een draadsnijder die geschikt is. ik helaas niet .
Een goede ouderwetse fietsenmaker heeft het misschien ook nog, zelf zou ik wel eerst de draad checken op een waardeloze vork, het moet wel passen op je balhoofdmoer

Van onderen losmaken kan niet.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser
Berichten: 863
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Voorvork te lang

Bericht door fietser »

Er zijn meerdere mogelijkheden, niet allemaal even mooi maar met bruikbaar resultaat:
- de mogelijkheid die Maarten noemt, als je iemand met de juiste snijplaat vindt. Zo niet:
- binnenbalhoofdbuis (vorkbuis) ergens in het midden doorzagen, op maat inkorten en weer aan elkaar (laten) lassen. Doorzagen: ergens middenin, dus niet meteen onder het schroefdraad maar ook niet te laag i.v.m. eventueel aanwezige versterkingsbuis/verloopstuk binnenin. Lassen: je moet de las versterken door er van tevoren een stuk van de stuurpen van een donorstuur (blank geslepen) in te steken en mee vast te lassen. Dat betekent dat je eigenlijk bij het op maat zagen van de biba-buis een spleet vrij laat zodat de lasnaad ook de versterkingsbuis raakt.
- hele biba-buis bij een vakman (framebouwer zoals Vittorio, Rih) die kan solderen eruit laten trekken en vervangen/inkorten.

Maar waarom zoek je niet eerst naar een passende vork? Benodigde maat opmeten en b.v. rondvragen op dit forum. Jouw vork heeft een nok voor een stuurslot, die ziet er nu wat misplaatst uit. En is het überhaupt een Raleigh-kruisframe?

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4087
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Voorvork te lang

Bericht door maartenB »

qua plaatsing van de lugs lijkt het erg op Raleigh.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
pfcvos
Berichten: 417
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Voorvork te lang

Bericht door pfcvos »

stel je neemt optie 1: nieuwe draad tappen op een afgekorte binnenbalhoofdbuis.
Vaak zit in de schroefdraad een gleuf t.b.v. het puntje van de lantaarnhaak.
Eerst deze gleuf maken en dan tappen of andersom?
me lijkt eerst de gleuf uitzagen, maar wellicht iemand met ervaring die het juiste antwoord kan geven.
TheodK
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Voorvork te lang

Bericht door TheodK »

Ik heb al diverse keren methode 2 toegepast. Maar dan om een voorvorkbuis te verlengen. Dat gaat prima. Wel erg belangrijk om een stukje stuurbuis er in te maken. Dat is erg belangrijk om de twee helften goed recht op elkaar te krijgen. Vastlassen komt dan niet zo precies. Met een slijptol kan je de bramen er mooi glad afslijpen.

Groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Voorvork te lang

Bericht door Michiel Röben »

Maarre... Als de buis te lang is zit er genoeg draad op om de vork op maat te markeren oude moer er op netjes afzagen op afslijpen met een dunne slijpschijf en de oude moer naar beneden draaien en de buis afbramen en polijsten zodat de oude moer er gemakkelijk op en afgedraaid kan worden. Presto klaar is kees.
Deed ik in de 70er jaren al. altijd goed als je maar goed afbraamt en zorgt dat het afgezaagde deel recht is zodat je de moer er niet scheef op kan draaien.
Natuurlijk wel de vork eerst uit het frame halen en in een bankschroef zettten.
Succes,

Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Voorvork te lang

Bericht door Michiel Röben »

Behalve als de buis veel te lang is dan gaan alle andere opties automatisch voor...

Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4087
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Voorvork te lang

Bericht door maartenB »

Hoi Alexander,
Je ideale jaren 30 donorfiets staat nu te koop. Wel trommelremmen ipv. velgremmen, zoals de oudere modellen hadden.
In Deurne. Bouwjaar weet ik natuurlijk niet, kun je wel navragen bij verkoper.

http://link.marktplaats.nl/m847113081
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Alex400
Berichten: 138
Lid geworden op: 4 mei 2014, 11.55

Re: Voorvork te lang

Bericht door Alex400 »

Hee mensen, ik heb nu eindelijk mn spatborden gevonden :)

En een mooie voorvork, die dus TE KORT is.

Afbeelding

Iemand tips om hem langer te maken?

De korte is dus diegene die ik wil gaan gebruiken,
de lange is de juiste lengte. Mijn idee is om met een buitensnijder de korte iets in de korten en de lange ook te snijden en die te gebruiken om mijn
voorvork te verlengen. Ik heb ook een oud stuur liggen voor evt kleine diameter buis om de twee helften aan elkaar te maken.

Maar wat voor lastechniek raden jullie aan? Want het moet wel een fiets worden om op te rijden :) Dus niet bij de eerste hobbel dat ik met n kapot stuur zit.
Plaats reactie