Empo ? tandem

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
fietser

Re: Empo ? tandem

Bericht door fietser »

Ging in de oorlogsjaren de productie van een vrijetijds artikel zoals een tandem gewoon door?
Daar was ik eigenlijk van uitgegaan. Van Gazelle zijn mij liefst 5 tandems uit 1941 bekend. De fietsproductie bleef tot 1941 op een hoog peil, pas in 1942 stortte de handel in. MAAR: ik heb even gezocht en vond in een Empo-prijslijst van febr. 1940 (dus toen de oorlog Nederland nog niet eens bereikt had) een sterk verkorte lijst met alleen nog maar "gewone" fietsmodellen en de opmerking dat allerlei andere zaken vervallen en niet meer leverbaar waren. Geen tandems.

De enige bruikbare referentiefoto van een Empo-tandem die ik heb is deze:
empo-tandem.jpg
empo-tandem.jpg (119.06 KiB) 1381 keer bekeken
Maar het is met tandems dezelfde ellende als met transportfietsen: er is meestal eindeloos aan gesleuteld, niets is zeker. Wel zeker lijkt mij dat de bandrem en de wielen van jouw tandem niet kloppen. Kabelbediende trommelremmen waren de norm. Hier een folderafbeelding van jouw model uit 1938:
empo-tandem1938.jpg
empo-tandem1938.jpg (52.22 KiB) 1381 keer bekeken
Folderbeschrijving:

Wielen: Extra zware transportvelgen, met dikke spaken No. 13. Gemonteerd met de Empo Para banden, maat 28 x 1 5/8. Met extra zware Tandemtrommelremnaven in voor- en achterwiel met kabelbediening.
Sturen: Extra zware en breede, sierlijk gebogen sturen, geheel verchroomd en met le klas cell. handvatten.
Zadels: Empo-Superbe Spiraalveerzadels met Box-Rundleerdek
Compleet uitgerust met kettingkasten, groote 4-deelige cell. jasbeschermer, extra zware buisbagagedrager met standaard met veer (opklapbaar), bel, electrisch achterlicht met rijkskeur en tasch met gereedschap. Achterspatbord is 30 c.M. wit geëmailleerd Emaille: diep-zwart roestvrij gelakt, enkel goudgebiesd met groene middenbies.
Alle blanke deelen le klas verchroomd.

Een lastige vraag vind ik o.a. of er per se een gesloten kettingkast op gezeten moet hebben of (zoals op de voorbeeldfoto) misschien een kettingscherm. Hoe dan ook, ik hoop dat je dat een stuk verder helpt,

groeten,
fietser
Plaats reactie