Empo ? tandem
Empo ? tandem
Hallo,
Ik ben erg benieuwd of iemand mij zou kunnen vertellen uit welk bouwjaar mijn oude tandem komt. Het is in ieder geval een gazelle, gezien het logo voorop het frame, maar ik heb geen idee waar ik bijvoorbeeld een framenummer zou kunnen vinden (is misschien ooit over geverfd?)
Een achterplaatje zit er ook niet meer op..
Wie kan me helpen? Alvast bedankt!
Ik ben erg benieuwd of iemand mij zou kunnen vertellen uit welk bouwjaar mijn oude tandem komt. Het is in ieder geval een gazelle, gezien het logo voorop het frame, maar ik heb geen idee waar ik bijvoorbeeld een framenummer zou kunnen vinden (is misschien ooit over geverfd?)
Een achterplaatje zit er ook niet meer op..
Wie kan me helpen? Alvast bedankt!
- Bijlagen
-
- foto 2.JPG (469.59 KiB) 5961 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Geertr op 21 sep 2014, 17.52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: gazelle tandem
Hierbij nog een foto van het merkplaatje (of hoe heet zoiets?)
Misschien dat dit kan helpen. Als er andere details zijn die ik kan fotograveren om het type duidelijker te maken hoor ik het ook graag. De in mijn ogen prachtige voorlamp is in elk geval een miller, gemonteerd op een vreemde haak met een open E vorm erin.
Alvast hartelijk dank!
Misschien dat dit kan helpen. Als er andere details zijn die ik kan fotograveren om het type duidelijker te maken hoor ik het ook graag. De in mijn ogen prachtige voorlamp is in elk geval een miller, gemonteerd op een vreemde haak met een open E vorm erin.
Alvast hartelijk dank!
- Bijlagen
-
- foto 1.JPG (456.77 KiB) 5956 keer bekeken
Er is wat afgeknutseld op deze tandem. Het frame is van Magneet, de "E"-lamphaak lijkt mij Eysink, balhoofdplaatje dus Gazelle, de omgedraaide bagagedrager voorop en (wat ik erg leuk vind) het omgedraaide kettingscherm, de fleurige spaakkraaltjes ...
Kijk nog eens heel goed aan alle kanten van de zadellug van het voorste en achterste zadel. Als je daar een framenummer tegenkomt, plaats even een foto.
Groeten,
fietser

Kijk nog eens heel goed aan alle kanten van de zadellug van het voorste en achterste zadel. Als je daar een framenummer tegenkomt, plaats even een foto.
Groeten,
fietser
Er is eerder een discussie geweest over een "E" lamphaak; de conclusie was toen dat deze waarschijnlijk van Empo is. Zie hier.fietser schreef:Er is wat afgeknutseld op deze tandem. Het frame is van Magneet, de "E"-lamphaak lijkt mij Eysink, [..]
Groeten,
fietser
Lamphaken met een "E"-gat komen zowel bij Eysink als bij Empo voor, het verschil zit hem in de vorm. Zou dus allebei kunnen, maar voor deze fiets is dat niet echt een belangrijke vraag.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Ah, weer wat geleerd 

Ik heb ook net wat geleerd, of beter gezegd: het kwartje is gevallen. De lamphaak is denk ik wél van Empo, want behalve Magneet maakte ook Empo tandems met dit "framepatroon". En als er dan een "E" in de lamphaak zit zal het wel eerder een Empo zijn dan een Magneet. Heb zitten slapen.
Het framenummer zou dan rechts op de achterste zadellug moeten staan.
Het framenummer zou dan rechts op de achterste zadellug moeten staan.
Re: Empo ? tandem
Beste forumleden,
Ik heb nog wat foto's gemaakt van details van mijn tandem.
Door jullie reacties tot nog toe ben ik even op empo en magneet tandems gaan zoeken, maar de enige die wat hoeken betreft exact t zelfde frame heeft lijkt mij een empo tandem die ik in een reclame uit 1936 en uit 1937 kon vinden.
reclame 1937: reclame 1936, uit de Kampioen: framenummer waarschijnlijk 2337 (rechts onder 2e zadel): stuur + handrem: tandwiel/ crank voor: Lamphaak met E: Ik hoop nu eigenlijk dat jullie mij kunnen vertellen of het índerdaad een empo is, en óf 2337 (of 233Z) een normaal formaat frame nummer is. En natuurlijk wat dat framenummer zegt over de leeftijd van de tandem.
Tot nog toe al super bedankt voor jullie hulp. Ik begin de speurtocht zelf ook steeds leuker te vinden!
Ik heb nog wat foto's gemaakt van details van mijn tandem.
Door jullie reacties tot nog toe ben ik even op empo en magneet tandems gaan zoeken, maar de enige die wat hoeken betreft exact t zelfde frame heeft lijkt mij een empo tandem die ik in een reclame uit 1936 en uit 1937 kon vinden.
reclame 1937: reclame 1936, uit de Kampioen: framenummer waarschijnlijk 2337 (rechts onder 2e zadel): stuur + handrem: tandwiel/ crank voor: Lamphaak met E: Ik hoop nu eigenlijk dat jullie mij kunnen vertellen of het índerdaad een empo is, en óf 2337 (of 233Z) een normaal formaat frame nummer is. En natuurlijk wat dat framenummer zegt over de leeftijd van de tandem.
Tot nog toe al super bedankt voor jullie hulp. Ik begin de speurtocht zelf ook steeds leuker te vinden!
Ik twijfel er eigenlijk niet meer aan dat het een Empo is. Mij zijn 3 Empo-tandems bekend, en die hebben allemaal een lager nummer dan 2337 (233Z zal het niet zijn, de andere tandems hebben ook geen letter). De nummering van de tandems liep gescheiden van die van de gewone fietsen, een dateringslijst is er dus niet. Rest alleen de gok dat Empo oplopend nummerde en dat jouw Empo een uit de latere productiejaren is. Ik hou het daarmee op misschien 1939-1941. 't is een gok.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
1939-1941 dus waarschijnlijk. Ging in de oorlogsjaren de productie van een vrijetijds artikel zoals een tandem gewoon door? Want anders zal t wel 1939 zijn. Dus als hier nog een empo kenner een lijstje met tandemnummers heeft hoor ik t graag
Fietser, heeft u missschien fotos van die drie empo tandems die u kent? Want ik wil de aanblik van mn tandem graag weer wat klassieker maken en daarbij is elke goede foto van een soortgelijk model meegenomen
Groet,
Geert

Fietser, heeft u missschien fotos van die drie empo tandems die u kent? Want ik wil de aanblik van mn tandem graag weer wat klassieker maken en daarbij is elke goede foto van een soortgelijk model meegenomen

Groet,
Geert