De fiets heeft wel degelijk oplopende achterpatten. Door de platte spatborden lijkt het alsof de wielen klein zijn, maar ze zijn gewoon 28 inch (in 1900 werden nog 30 inch voorwielen gemonteerd; van deze oude fiets zijn geen specificaties in het archief terug te vinden). Bijgaand nog wat foto's.
groet, Jos
Fongers BC65 1900
Re: Fongers BC65 1900
ik bedoelde eigenlijk niet de achterpatten, maar de achterbrug zelf. In de vroege catalogi zie je dat de fietsen nog een hoog bracket hebben en een horizontaal lopende achterbrug hebben, net als veel laat 19e eeuwse fietsen. Later werden de fietsen laagbijdegrondser. Deze fiets heeft dat ook. Jos, jij had deze fiets in toch het echt gezien. Had deze fiets dan ook D vormige ipv ovale buizen, want ook dat werd in die tijd genoemd als verschil tussen 1e soort A en B fietsen. ( ik ben op het moment erg gefascineerd door het ontstaan van de soorten en types Fongersfietsen ) Groeten, Rein
Hallo Rein,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De liggende achtervork loopt volgens mij gewoon horizontaal en als ik nog eens naar de plaatjes kijk zijn het m.i. D-vormige achtervorkbuizen.
groet, Jos
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De liggende achtervork loopt volgens mij gewoon horizontaal en als ik nog eens naar de plaatjes kijk zijn het m.i. D-vormige achtervorkbuizen.
groet, Jos
sorry, ik had een zin toegevoegd die op een verkeerde plek terechtkwam. Ik bedoelde inderdaad de horizontaal lopende achtervork, waardoor de fiets hoger gebouwd is. De meeste 20e eeuwse fietsen hebben een iets schuin omhoog lopende achterbrug,en daardoor een wat lager bracket, iets wat in de jaren 30 nog verder zou worder doorgetrokken met de verkeersrijwielen. Bedankt voor de verdere fotos !
-
In 1900 was de hoge Bi met een zeer hoge en vooral ook zeer korte zitpositie nog niet zo lang geleden. Dat vindt je dan ook terug in de eerste veiligheidswielers, die nog wat tijd nodig hebben om langer en lager te wordenReinvB schreef: ↑22 okt 2019, 20.01 sorry, ik had een zin toegevoegd die op een verkeerde plek terechtkwam. Ik bedoelde inderdaad de horizontaal lopende achtervork, waardoor de fiets hoger gebouwd is. De meeste 20e eeuwse fietsen hebben een iets schuin omhoog lopende achterbrug,en daardoor een wat lager bracket, iets wat in de jaren 30 nog verder zou worder doorgetrokken met de verkeersrijwielen. Bedankt voor de verdere fotos !
/Marten
-
Ik geloof dat je gelijk hebt Rein,
de gedachte dat bij de frames in den beginne van de toerfiets de horizontale achtervork wat minder af hadden lopen richting trapas.
Je ziet het aan de afbeeldingen van de Fongers 1900 en 1899 catalogus. En er staat ook een fiets in die speciaal een lagere trapas heeft. Model BL
die 4 cm lager met de trapas zit en voor oudere heren een makkelijker opstappen geeft volgens de tekst.
Ik heb nog eens gekeken bij de goedkopere modellen waarvan ik enkele frames heb liggen en alle (Model Groningen 1915 en diverse HH/DH of HD? begin jaren 20) en die hebben allen D-vormige buisprofielen. En ook op alle vorken voor en achter.
Het is lastig te zien op foto`s vind ik. Bij de BC65 uit dit artikel heb ik m`n twijfels al lijkt de liggende achtervork idd wel erg D vormig. De staande dan weer veel minder , eerder ovaal.
Groeten,
Maarten
de gedachte dat bij de frames in den beginne van de toerfiets de horizontale achtervork wat minder af hadden lopen richting trapas.
Je ziet het aan de afbeeldingen van de Fongers 1900 en 1899 catalogus. En er staat ook een fiets in die speciaal een lagere trapas heeft. Model BL
die 4 cm lager met de trapas zit en voor oudere heren een makkelijker opstappen geeft volgens de tekst.
Ik heb nog eens gekeken bij de goedkopere modellen waarvan ik enkele frames heb liggen en alle (Model Groningen 1915 en diverse HH/DH of HD? begin jaren 20) en die hebben allen D-vormige buisprofielen. En ook op alle vorken voor en achter.
Het is lastig te zien op foto`s vind ik. Bij de BC65 uit dit artikel heb ik m`n twijfels al lijkt de liggende achtervork idd wel erg D vormig. De staande dan weer veel minder , eerder ovaal.
Groeten,
Maarten