Pagina 2 van 2

Re: LEGERFIETS

Geplaatst: 14 apr 2015, 21.41
door de rode
dit verhaal klinkt wel leuk maar deze fiets is ouder dan 1939/1940en het groen is ook geen legergroen als je het mij vraagt ; het lijkt meer op het groen van de regenpijp op de achtergrond

Re: LEGERFIETS

Geplaatst: 14 apr 2015, 22.15
door 9Bicy6clet!!3
Hallo De Rode,

dit is zeker een legerfiets en wel groen en inderdaad ouder als 1939, de verschillende legercorpsen hadden al in het begin fietsen voor WO1 , maar het is altijd leuk om een positief bericht te horen,

groetjes Hans

Re: LEGERFIETS

Geplaatst: 14 apr 2015, 22.21
door de rode
het zou best kunnen ; ik zeg ook niet dat dat niet zo is maar het groen lijkt me wat donkerder dan legergroen; ik ben benieuwd naar het resultaat als je em klaar hebt ; hou ons op de hoogte ! groeten

Re: LEGERFIETS

Geplaatst: 15 apr 2015, 09.44
door remurk
In de meidagen van 1940 heeft het Nederlandse leger in de gebieden waar werd gevochten veel burgerrijwielen gevorderd en gebruikt; die werden echter niet groen geschilderd maar gebruikt in de staat zoals ze waren. Daar zijn nog foto's van. De originele militaire rijwielen, dus van de gevechtstroepen, hadden overigens beslist geen wit achterspatbord; daarvan waren ze vrijgesteld. Op de foto zie je echter duidelijk nog resten van witte verf. Verder is het goed te weten dat de kleur van de donkergroene verf die militaire rijwielen, motoren en voertuigen etc voor WO II hadden, afwijkt van de kleur groen die na WO II door het leger werd gebruikt. Voor de oorlog was het een soort donkergroene kleur, dat lijkt op ouderwets standgroen, of British Racing Green. RAL nummers bestonden toen nog niet. Na WO II werd het donkergroen gewijzigd in soort olijf-groen, ook wel olive-drab genaamd; de kleur die door de geallieerden werd gebruikt. Groet, Rutger

Re: LEGERFIETS

Geplaatst: 10 feb 2016, 22.47
door Hembrug60
Beste Hans ,
het zou best een militair rijwiel geweest kunnen zijn .
Bepaalde kenmerken zoals op militaire rijwielen zie ik bv niet bij de achteras en bevestigings buizen , een bevestiging van het bagage rek onder acchter aan de scchuin staande buizen is mij ook vreemd, het zou bv een fongers /burgers kunnen zijn van ongeveer 1915, als het een militair rijwiel is gemaakt door wilekeurig welke fabriek ,dan horen er
merk tekens in de frame buizen zijn gestanst . De onderzijde van de trapas , lijkt wel verdacht veel op een militair rijwiel . Ik hoop
dat je intussen meer herkennings punten hebt gevonden aan dit rijwiel .
evt kleur code is bij mij bekent .
ps een andere schrijver meld dat bv de bagagedrager niet goed is immers er zou een geweer langs moeten kunnen , bij Nederlandse militaire rijwielen is zo,n dergelijke bagage drager nooit gebruikt .. Wel bij engelse militaire rijwielen de MK 4 bv .
Verder dient er vermeld te worden dat bv gevorderdere rijwielen ook wel groen geverfd werden ,en werden voorzien van een wit volgnummer op het achter spadscherm . en werden voorzien van rood/wit/blauw balhoofd. (eea gebeurde in een boerderij ij de Grebbeinie .
heren /dames , miss heb ik eea fout en ga graag in disccussie , en kan eea bijstellen ,leren kan ik ook nog . mvrg Rob

Re: LEGERFIETS

Geplaatst: 11 feb 2016, 11.02
door Michiel Röben
Hallo Hans,
Mocht je nog zo'n stuur zoeken , ik heb er nog een liggen maar ik vermoed dat je die zelf wel in de schuur hebt hangen... leuke details overigens!

Groeten,
Michiel ;)

Re: LEGERFIETS

Geplaatst: 11 feb 2016, 17.18
door 9Bicy6clet!!3
Hallo Rob (hembrug),

Dank voor je aanvullende informatie, om eerlijk te zijn heb ik verder niets meer met de Fiets gedaan, ik heb nog een paar Fietsen die ik eerst af moet maken en dan ga ik er mee aan de slag,dus wordt zeker vervolgt

groetjes Hans

Re: LEGERFIETS

Geplaatst: 11 feb 2016, 17.20
door 9Bicy6clet!!3
Hallo Michael,

ik heb zelf niet zo,n stuur liggen maar meer Duitse en Franse sturen en die passen er niet op in wat voor staat is jouw stuur?

Groetjes Hans