Pagina 2 van 8
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 24 jun 2015, 22.17
door Michiel Röben
Dat is een fraai fietsje Maarten. En nog behoorlijk compleet. 30 inch of 28? Er schijnen tegenwoordig ook weer 29 inch banden te worden geproduceerd. Maar misschien heb je zin om net als Maarten zelf het probleem op te lossen. Lijkt me een fiets die makkelijk weer rijdbaar te krijgen is. Goeie koop man.
michiel

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 24 jun 2015, 22.36
door maartenB
Het zijn 27 inch wielen en 30 inch banden.
Want kijk, via een Amerikaanse vriend heb ik hem gevonden: de Western Wheel Works Escort nr. 2 van 1893!
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 25 jun 2015, 10.48
door arnoldus
Hallo Maarten,
Mooi dat je het framenummer gevonden hebt, en
leuk dat je de juiste afbeelding gevonden hebt , het geeft meer antwoord op je vragen oa het zadel , aan mijn crescent zit een leuk detail wat misschien op die van jou ook zit, namelijk een afsluitbaar olie gaatje in de trapas( zie foto) dat betekend dat de as hol is met gaatjes bij de lagers ! nooit eerder gezien bij een fiets!
Arnoldus
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 25 jun 2015, 19.25
door Maarten Waarlé
Hoi Maarten,
je stelde me de vraag hoe dat toch kon met die balhoofdlagers van je Crescent.
Ik had eerlijk gezegd je laatste mail in blad 1 gemist. Een klein risico van het systeem. Wel interessant om te zien die draaiende delen.
Ik heb eens gekeken bij mijn Singer frame .Hoe daar de balhoofdcups zitten.

- Balhoofd Singer 1
- 001.JPG (287.81 KiB) 6049 keer bekeken

- Balhoofd Singer 2
- 002.JPG (345.27 KiB) 6049 keer bekeken
Eigenlijk wijkt het niet zo veel af van jouw fiets. Met dien verstande dat de cups boven en onder wel een naad laten zien richting frame. Alles zit onvervangbaar aan elkaar maar het feit dat ze bij fabricage aan elkaar zijn gesoldeerd kan er op wijzen dat het materiaal van de cups en andere is dan de rest van het frame.
Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jouw frame is.
Overigens is nergens in de fiets een losse cup te vinden. Alle draaiende onderdelen zijn incusief kogelloopvak een geheel.
Dat kwam wel vaker voor in die tijden. weggesleten lagerwerk betekende het einde van een naaf . Maar dat gold ook voor een versleten tandwiel. Heel vaak zat dat onlosmakelijk met de naaf verbonden.
Kilometers werden natuurlijk niet echt gemaakt op die fietsen dus dat bleef de levensduur wel heel.
Ik denk dat het met jouw safety een zelfde verhaal is.
Bovendien draait een balhoofd niet echt hele rondjes. als het maar een beetje soepel blijft bewegen dan is het goed.
Groeten,
Maarten
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 06.19
door Hans van de Stouwe
Hier een foto van de franse Humber van Simon. Ook samengestelde lugs. Welke het redelijk overleeft hebben. Onverklaarbaar voor ons de gaten in balhoofdbuis en vorkbuis. Heb de gaten in balhoofdbuis dicht laten lassen. Als we er ooit achter komen waarvoor het heeft gedient is het gat zo weer geboord.
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 07.54
door Maarten Waarlé
Nog over de holle as bij de fiets van Nol,
Die trapasbehuizing kan natuurlijk helemaal rond voor de afstelling van de ketting .In het ongunstige geval zit dan de smeernippel aan de onderkant en dat kan natuurlijk niet.
Vandaar die oplossing via de as. Wel heel Amerikaans ook zo`n vindingrijkheid!
Groeten,
Maarten
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 08.45
door maartenB
Hans en Maarten,
Dank voor jullie toelichting en de heldere foto's.
Bij deze dames Crescent is geen naad te zien, ik heb echt het gevoel dat de kogels in een onverhard deel lopen.
Maar om dat te checken zou ik er een kras in moeten maken met een schroevendraaier, en dat lef heb ik niet.
Gewoon monteren met veel vet en nieuwe kogels maar weer.
De pedaalassen draaien ook gewoon in kogels in de pedaalplaten trouwens, maar dat zie je wel vaker. De Cup op de pedaalas is wel gehard.
Nol:
wat een mooie constructie, dat oliekanaal!
Bij mijn fiets is dat niet meer, helaas.
Gewoon een oliegaatje in de trapasbus. Natuurlijk kun je de fiets ondersteboven zetten als je het lager eens wil voorzien van olie! (Hollandse inventiviteit).
groetjes,
Maarten
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 08.47
door maartenB
Hans, aan jou nog een vraag:
jij hebt samen met Theo eens een soort waterslang verbouwd tot luchtband, voor een van de Twickel fietsen meen ik.
Heb je daar nog fotos van? Lukte dat eigenlijk? Was het radiatorslang?
Ik heb hier 45 mm tubes voor nodig

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 11.40
door Michiel Röben
Maarten, als ik in mag haken?
Voor een museumrestauratie kan dat prima dienen. De groene fiets (heeft Hans die net gefotografeerd?) daar zat toch een ander stuur op?) Was dit een waardeloze constructie. Er zat een verdikking bij het ventiel waardoor de band niet goed lag in de velg. Dan krijg je zo'n hobbel de bobbel band. Maar misschien heeft Hans een andere oplossing gevonden. Die slangen zijn soms heel fraai van profiel en als het lukt maak je een hoop lucht band -Safety- bezitters erg blij!
groeten,
Michiel

Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Geplaatst: 26 jun 2015, 11.44
door Michiel Röben
Nogmaals Maarten,
Als je het ventiel op een andere plaats in de band zou kunnen verlijmen kun je met een mooie diagonaalsnijding en met een dunnere kanvasrubberconstruktie als een soort stent (vaatchirurgie) daarin misschien een mooi resultaat krijgen. Ik ben altijd van de leuke theorie die ik dan door gebrek aan praktische kennis zelf nooit meer uitvoer... Hahahaha,
Groeten,
Michiel
