Dit is inderdaad wel heel toevallig, de rit en de restauratie van de Middachten Gazelle. We zijn er met z'n allen zelfs eerst langs gefietst! Ik ben zo vrij geweest een verhaaltje te maken op mijn Facebook pag. Leuk voor de mensen van hier! https://www.facebook.com/velpsche.courant
Theo,
Leuk te lezen dat er wel degelijk L kenmerken in de fiets zitten.
Apart dat dat dan een mix vorm is. Het zou inderdaad kunnen dat er in de 1940 catalogus een variant op de L staat met gewone wielen en spatborden. Vroeg of laat duikt zo`n catalogus wel op denk ik.
De 12 en 9 op de stuurbuis duiden zo ver ik weet op maand en jaar (december 1939) Op veel Gazelle onderdelen (cups, trapassen cranks ) staan nummers vergelijkbaar met wat er op het stuur staat,
Nummers die qua getallen overeenkomen met de productie periode.
Die K op het stuur zie ik ook vaker maar kan ik niet thuis brengen.
Jan Hendriks heeft inmiddels een catalogus 1940 gemaild (komt binnenkort op de databank). Die geeft niet meer informatie, hij lijkt erg op die van 1939. Deze variant staat er niet in.
Model L kon ook met dichte jasbeschermers geleverd worden ipv koord. Deze fiets heeft dat gehad. er waren enkele modellen jasbeschermers leverbaar. Deze had model 810. Het duurste model dat met een extra bevestiging onder aan het spatbord bevestigd werd. (je ziet dat ook bij Fongers). In het spatbord zitten 3 gaten (zie foto van een van de gaten bij het slot), daardoor is vroeger deze jasbeschermer gemonteerd geweest. Wellicht dat fietsen met dichte jasbeschermers ook bredere spatborden kregen. Het is wel vreemd dat de fiets 28 x 1,5 wielen heeft en geen 28 x 1 3/8 zoals in de catalogus staat. Mogelijk had dit allemaal te maken met de materiaalschaarste die in het eerste oorlogsjaar ontstond. Maar je kon natuurlijk ook wel een afwijkend model bestellen als je maar betaalde.
De fiets is inmiddels klaar zie foto's
wat ik er aan gedaan heb:
helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ontroest.
alle naven opnieuw in het vet.
zadel, handvatten en banden vervangen door oude die meer bij de leeftijd van de fiets passen. .
oude jasbeschermers er op gezet.
koplamp uitgedeukt en van voorkant voorzien.
gazelle transfer (Pelders) op kettingkast geplakt , scheur in kettingkast gerepareerd
witte gedeelte achterspatbord over gelakt, de rest van de lak niets aan gedaan. alleen ontroest en roestige delen met Owatrol behandeld. en daarna in de was gezet.
groet Theo
Bijlagen
gazelle klaar 2.jpeg (312.11 KiB) 7366 keer bekeken