Gazelle model L

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
TheodK

Gazelle model L

Bericht door TheodK »

Ik heb samen met Hans drie fietsen van een landgoed bekeken. Die staan daar al langere tijd op zolder. Men wilde weten wat voor fietsen het zijn. Ze leken op het eerste gezicht niet erg bijzonder te zijn , maar achteraf blijkt een er van toch wel bijzonder te zijn. Ik kende dit model niet. Het is een Gazelle damesfiets model L. Eerst dacht ik dat het een priesterfiets was. maar gelukkig staat de catalogus van 1939 in de documentatiebank. Gazelle heeft in 1939 een licht, relatief duur model op de markt gebracht. Gebouwd met "mangaanstaal" volgens de catalogus. Het damesmodel heeft net als bij Burgers twee dwarsbuisjes tussen de gebogen framebuis en de rechte framebuis.
Verder heeft deze fiets een vreemd klein bagagedragertje dat op het achterspalbord is gemonteerd.
mijn vraag is: kent iemand dit model, heeft iemand dit eerder gezien? Zijn hier meer exemplaren van bewaard gebleven? Ik had tot nu toe nog nooit zo'n fiets gezien.

Theo
Bijlagen
gazelle l dames .jpg
gazelle l dames .jpg (140.34 KiB) 8036 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser

Re: Gazelle model L

Bericht door fietser »

Hallo Theo,

Het model L is wel bekend, is meen ik ook jaren geleden eens in het (yahoo-)forum langsgekomen via Maarten W. Ik heb de fiets later van Maarten overgenomen. Gazelle-verzamelaar Andre K. heeft of had er ook een, en verder ben ik hem nog 2-3 keer tegengekomen. Historisch een heel interessant model. Plaats eens foto+framenummer als je dat hebt.

Groeten,
fietser
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Mangaan kan ik mij herinneren als een element om bepaalde positieve eigenschappen van staal te versterken. Mogelijkerwijs is het dan mogelijk om buizen dunwandiger maken, waardoor ook lichter. Hier zal ik echter de boeken op moeten naslaan, wil ik dit zeker weten.
Sportief fietsend!
TheodK

Bericht door TheodK »

hierbij een foto. Er zit Arko verlichting op, het zadel is niet origineel. De foto van het framenummer is mislukt, maar het was een nummer uit ongeveer 1939. Ik zal de conservator vragen om een nieuwe foto te maken.
goed om te horen dat er nog meer exemplaren van zijn.

groet Theo
Bijlagen
IMG_0489.jpeg
IMG_0489.jpeg (384.84 KiB) 8013 keer bekeken
de rode

Bericht door de rode »

deze gazelle,s L zijn zelfs tot in de jaren 50 gemaakt ; ik heb er vorig jaar nog een gehad uit half jaren 50; ook met twee steunbuisjes de bagagedrager was toen al wel van een ander [zoals van een gazelle sport ] model
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Theo en andere,

Ik wil toch wat kanttekeningen plaatsen bij de Gazelle L van bovenstaande foto in vergelijk met de fiets die ik eens gehad heb en de catalogus tekening en tekst.

De Gazelle L van de catalogus komt overeen met de fiets die ik destijds had namelijk;
Dunnere framebuizen, massieve spatbordstangetjes smallere spatborden , stangetjes bagagedrager,gesoldeerde achterpatten en 28 x 13/8 wielen.

Ik zie bij fiets van bovenstaande foto alleen de bagagedrager en dubbele mannetjes als speciale L kenmerken terug komen.

Ik denk dat het in die zin een hybride model is. Op verzoek van de fabriek aangepast model. Doet u mij die fiets maar dan graag met die bagagedrager. Of toch meer het Priestermodel?
Ik zou het niet weten maar de overeenkomsten met de Gazelle L zo als ik die ken zijn gering.

Groeten,
Maarten
fietser

Bericht door fietser »

Klopt, Maarten, het is inderdaad een vreemd hybride-geval. Misschien dat straks uit het framenummer (bouwjaar) blijkt dat het een vroege Gazelle L is. Wat hij nog wél van de Gazelle L volgens het boekje heeft is de slanke voorvork met gesoldeerde patten. Of de wielmaat 28 x 1 3/8 is zou nog opgezocht moeten worden; lijkt 28 x 1 1/2 maar ik durf dat niet zomaar te stellen. Ik ben trouwens ook al eens een vooroorlogse Gazelle L dames bocht met maar één mannetje tegengekomen. Kennelijk is het allemaal niet zo consequent.

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou..., deze vork zat ook in de Gazelle 8 van 1939. De groene
Herenfiets van Maarten B heeft er een in zitten.
En wat betreft de wielmaat. Ik zie een buitenband met modern profiel en we weten hoe lastig de maat 28 x 1 3/8 e is.
Ik denk niet dat de afgelopen 10 jaar zo`n band van die maat in wit/creme te vinden is geweest.
Je komt dan in zwarte blokprofielbanden terecht met eventueel een dun wit biesje.

Ik vond op m`n oude computer nog wat foto`s van de Gazelle L maar helaas is daar niet alles op te zien.
001 (800x600).jpg
001 (800x600).jpg (327.95 KiB) 7978 keer bekeken
002 (800x600).jpg
002 (800x600).jpg (323.61 KiB) 7978 keer bekeken
Met enige fantasie zie je de gesoldeerde achterpat met extra bevestigingsoog voor de bagagedrager. Ook te zien is de spatbordstang. Op het smalle achterspatbord zit een wat plat geknepen varkensneus achterlicht (anders paste het niet) en er onder een ovaaltje met hertekop waar de spabordstang mee vast zit.

Groeten,
Maarten
TheodK

Bericht door TheodK »

bedankt voor alle reacties. De fiets vraagt dus nog wat nader onderzoek. Als ik meer weet horen jullie het nog wel.

groet Theo
TheodK

Bericht door TheodK »

Ik heb na afloop van de Gazelle tocht van vorige week de Gazelle L opgehaald bij kasteel Middachten. ik heb met de conservator afgesproken dat ik hem zal onderzoeken en opknappen. Het is de bedoeling dat hij daarna in de zijvleugels van het kasteel samen met de andere vervoermiddelen wordt tentoongesteld. Vandaag heb ik hem uit elkaar gehaald. Hierbij enkele foto's
Het framenummer is 610485. Hij is dus uit 1940. De framebuizen zijn erg dun , ca 25,8 mm. blijkbaar dus echt wel een frame van model L. Ik heb nog even in mijn fietsverzameling gekeken, de enige fiets die ook zulke dunne buizen heeft is de Succes cardanfiets (Pierce fabrikaat) uit ca. 1905.
He bagagedrager is ook echt van het model L uit de catalogus uit 1939. Verder heeft hij de uitrusting van een gewoner model. normale brede spatborden en
28 x 1,5 wielen. Voor een Gazelle trommelrem, achter een " Boni Feldbach Suisse" trommelrem. Ik ken dit niet, wellicht heeft gazelle die gebruikt vanwege de materiaal schaarste die in dat eerste oorlogsjaar begon te ontstaan?
de velgen zijn Lepper. het slot Gelria. De verlichting Arko.
op de stuurpen staat een nummer 12 K 9. Ik weet niet wat dat betekend.

De fiets is behoorlijk origineel. Alleen de handvatten, zadel en kettingkaat zijn een keer vervangen.
De bel lijkt veel ouder dan de fiets , een lucas Burbury 72 bell.
De lak is nog vrij goed. Alleen zijn de biezen vrijwel helemaal verdwenen. Ik vermoed dat het personeel van de barones de fiets regelmatig moest poetsen en daar kunnen biezen niet goed tegen.

Jammer genoeg staat de catalogus van 1940 niet op de documentatiebank. Het kan zijn dat dit model in dat jaar wel in de catalogus stond. Maar het kan natuurlijk ook wel een afwijkend model zijn. (wellicht door de materiaalschaarste? wie zal het zeggen).
Al met al een leuke fiets. Ik ga hem weer netjes maken en in overleg met de conservator nog bekijken of ik enkele onderdelen nog weer terug restaureer. (b.v. het zadel en de handvatten). De lamp is erg gedeukt en de voorkant ontbreekt, maar die kan ik hopelijk weer toonbaar maken.

groet Theo
Bijlagen
IMG_1264.jpeg
IMG_1264.jpeg (142.26 KiB) 7694 keer bekeken
IMG_1276.jpeg
IMG_1276.jpeg (76.7 KiB) 7694 keer bekeken
IMG_1285.jpeg
IMG_1285.jpeg (61.05 KiB) 7694 keer bekeken
IMG_1296.jpeg
IMG_1296.jpeg (88.36 KiB) 7694 keer bekeken
IMG_1302.jpeg
IMG_1302.jpeg (46.64 KiB) 7694 keer bekeken