Ik ben maar eens verder gegaan met het oplappen van m`n 1908 Raleigh damesfiets.
Ze stond al weer een kleine drie jaar hier binnen en ik zocht een klusje zonder al te veel hoofdbrekens. Ook wel eens leuk!
De grootste uitdaging bij deze fiets vormde de wielen. Door de een of andere in de vernieling geholpen jaren terug en gelukkig daarna toch als fiets bewaard gebleven.
Zowel voor als achtervelg waren zo krom dat ze niet meer een rondje door de vork konden afleggen zonder vast te lopen.
Ik heb de voorvelg uitgespaakt met de gedachte dat ik dan makkelijker de deuken kon bewerken. Nadeel van het los maken van de naaf is dan wel dat je niet meer kan rond draaien ter controle. En een losse velg is lastig te controleren op rondheid.
Ik heb enkele klosjes met de profielen van de velg gemaakt en deze in een blok gezet.
Dit werkt vrij goed om deuken (''stoepranden'') uit de velg te krijgen.
Ook de zijlingse slingers zijn hiermee te corrigeren.
Ik heb daarna ook nog veel gecorrigeerd met een rubber hamer.
Met name waar bij het draaien een het wiel je ziet dat de ene kraal van de velg rond loopt en de andere ten opzichte van die kraal ter plaatse ineen duikt of op bolt.
Dan kan je met flinke klappen een correctie maken.
Grote vervormingen haal je met het spannen van de spaken er niet uit zonder andere bijwerkingen. Je kan dan veel beter de velg mechanisch (rubber hamer of klem) rond maken.
Nu is de velg zo dat je op een enkele plek een lichte slingering ziet. Te weinig eigenlijk om over te schrijven.
Ik heb de voorkant van de fiets ook maar eens wat opgepoetst en voorzien van een band.
Het wordt daarmee een veel belovend ding. Mooi nikkel oude transfers en biezen.
Zelfs de remblokjes lijken van de eerste montage.
En Nederlands geleverd. De kroon van Wesling ,de Amsterdamse Raleigh Importeur kwam onder een zwart laagje vandaan.
Echt de moeite waard om weer iets van te maken.
Groeten,
Maarten