Raleigh 215033

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Raleigh 215033

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen beurs in Berlicum was weer een feest voor de fietsliefhebber.
Veel materiaal en zover ik kan inschatten ook goed bezocht.

Ik heb er naast een vroege Fongers (waarover later meer) een fraaie Raleigh kunnen kopen.
De fiets stond op een kraam de beheerd werd door een oudere man die zo ver ik begreep vooral bekend is binnen de veteranen motorwereld.
Een aantal van die motormannen hebben ook fietsen in de verzamelingen dit was er een van.
Raleigh al met spatborden van de herenfiets behangen
Raleigh al met spatborden van de herenfiets behangen
001 (768x1024).jpg (425.66 KiB) 9753 keer bekeken
Wat de fiets interessant maakt is het feit dat de meeste onderdelen nog aanwezig zijn en zodoende een fraai tijdsbeeld van het merk geeft.

Raleigh was al vroeg een koersvast no nonsens merk.
Als je de onderdelen en bouwwijze volgt van het merk zie je dat er een geleidelijke verandering plaats vind maar dat de fietsen
ook duidelijk herkenbaar zijn gebleven.
Niet het aller duurste of ingewikkelde maar wel een solide
duidelijke bouwwijze.

Deze Raleigh stamt uit 1908 en heeft de daar bij horende kenmerken zoals een vernikkelde vorkkroon
Vernikkelde kroon
Vernikkelde kroon
021.JPG (446.97 KiB) 9748 keer bekeken
en een met de achteras mee bewegende staande achtervork. Bekend van oa Fongers en Humber.
a la Humber en Fongers
a la Humber en Fongers
014.JPG (442.93 KiB) 9748 keer bekeken
De fiets heeft ook een fraai stuur met losse remstroppen.
Ik ben in de veronderstelling dat dit een goedkoper model is omdat het duurdere ter verkiezing vaste nokken dan wel een intern remstangenstuur had.
stuur Raleigh damesfiets
stuur Raleigh damesfiets
010 (800x600).jpg (365.16 KiB) 9748 keer bekeken
En je ziet het ook aan het zadel Dat is qua onderstel wat eenvoudiger.
zadel en framenummer
zadel en framenummer
019.JPG (349.83 KiB) 9748 keer bekeken
Brooks
Brooks
011 (800x600).jpg (341.62 KiB) 9748 keer bekeken
Wel een heel fraai bewaard gebleven zadel trouwens!
Zo als het meeste van deze fiets. Aan het stuur zit een belastingplaatje van 1926 en dat zou best eens het laatste jaar kunnen zijn geweest dat deze fiets in gebruik is geweest.
Daarna is er iets verschrikkelijk mis gegaan want de velgen zijn voor en achter flink uit vorm en ook de voorvork heeft een zijdelinkse vervorming. De spatborden zijn verdwenen maar zeer waarschijnlijk zijn deze zo als de wielen aan diggelen.
Het heeft iets van joyriding.
En dat kan natuurlijk best omdat de waarde die wij nu aan dit soort fietsen geven in vroegere tijden totaal niet gold.

Bij de fiets heb ik van de zelfde man ook een herenfiets uit 1923 kunnen kopen. Ik heb daar geen opbouwplannen mee maar de spatborden zijn een zeer welkome aanvulling voor de damesfiets.
Dames en heren Raleigh
Dames en heren Raleigh
023 (800x600).jpg (446.25 KiB) 9748 keer bekeken
Net zo als de damesfiets is ook deze fiets een door Wesling geimporteerde Raleigh
Kroontje van Wesling
Kroontje van Wesling
025 (800x600).jpg (369.97 KiB) 9748 keer bekeken
De herenfiets heeft ook een zeer typisch stuur.
Ik heb het opgezocht en vond het in de vroege catalogi terug als Raleigh stuur met inverted levers. Van die andersom remmen zeg maar.
Mogelijk was dit in 1923 nog een overblijfsel bij Raleigh en hebben ze gezien de hoge sturen mode in Nederland deze sturen maar opgemaakt voor de Nederlandse markt.Wie zal het zeggen?

De herenfiets mag er dus uit wat mij betreft minus de spatborden die ik inmiddels al even in de damesfiets heb gehangen.

In 1907 had Raleigh al een alweder model met extended voorspatbord maar algemeen toegepast werd het pas veel later.
Mijn damesfiets zal dus waarschijnlijk ook een kort voorspatbord hebben gehad. Ik moet wel zeggen dat het spatbord moeiteloos langs vork en voorrem gaat dus of het neusje er echt af gaat weet ik nog niet.
Voorspatbord van de heren fiets
Voorspatbord van de heren fiets
030 (600x800).jpg (355.04 KiB) 9748 keer bekeken
Lastiger vind ik de beslissing om gaatjes te gaan boren in het achterspatbord voor de jasbeschermers. Ik weet dat ten minste twee medefietshobbyisten veel moeite hebben gedaan om bij damesspatborden alle gaatjes dicht te krijgen en dan ga ik ze er juist in maken!
Als er ergens een zinvolle spatbord ruil te maken is dan houd ik me aanbevolen.

Werkzaamheden aan de damesfiets houden in dat ik vork en wielen weer recht ga proberen te maken en de spatborden dienen een verfraaing te ondergaan om aan te sluiten bij het frame.
Daarnaast zijn er talloze kleine verbeteringen te maken op gebied van lak en remmen en lagers.
De remblokjes zijn nog origineel maar ook hard als steen. Dat soort dingen.
Wat me overigens opviel bij de achterrem is het scharnierpunt op de onderste balhoofdlug . De centrale stang naar beneden grijpt op een vreemde wijze aan op de hevel en zal alleen door speling op het scharnier behoorlijk kunnen werken. De draairichting links-rechts van dit ophangpunt is fijn voor het sturen maar voor omhoog omlaag heeft het geen functie.
Later zouden ze dat omkeren naar wat ik liever zie.
De fiets heeft ook de remstang onderlangs de trapas uit een stuk.
remstang uit een stuk
remstang uit een stuk
016.JPG (410.83 KiB) 9748 keer bekeken
Ik was daar vroeger septisch over maar weet inmiddels dat het goed werkt en ook jaren lang toegepast is.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben

Re: Raleigh 215033

Bericht door Michiel Röben »

Ha Maarten,
Ik ken dat wel gelijk aan de fiets sleutelen om te zien hoe het moet worden.
De Gazelle van Maarten (1954 of daar omtrend) heb ik ook gelijk aangepakt met leuk succes... Het voorlicht doet het weer. Dynamo uit elkaar gehaald en ingevet schoongemaakt. Loopt weer als nieuw. het stuur van de Raleigh zou mooi model kunnen staan voor de tandem die nog steeds met 2 Franse sturen door Nederland wordt gestuurd dus misschien is daar wat van te maken. Ik neem nog even contact op via mail met je... Petje af, weer een mooie fiets die gered gaat worden. Ben benieuwd hoe ie gaat worden.

Groeten,
Michiel ;)
maartenB

Bericht door maartenB »

Wat ik toen ook al zei: echt fraai en geweldig dat die spatborden daar zo bij passen, dat had ik nog niet gezien!!!
Uniek dat zo'n oude fiets gewoon in originele lak nog opduikt zeg.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben

Het lijkt erop dat deze herenfiets ook handremmen heeft gehad. Zie het gaatje in de onderste framebuis.

Michiel ;)
Ronald

Bericht door Ronald »

Mooie dame is het geworden hoor, maar zo'n oude Raleigh zonder spatborden vind ik ook niet verkeerd!
Maarten Waarlé

Ja Michiel ,
het stuur heeft in de verte wel wat van de vroege Fongers sturen. De zelfde zwierigheid die je inderdaad ook bij
de Franse sturen terug ziet.
Ik denk dat je het best uit komt bij Wilbur. Die Indonesische makelij zag er best goed uit.

Maarten ,ik was ook aangetrokken door de staat van de fiets.
Hoe is het mogelijk 1908 en dan nog zo netjes!

Ronald, Zou je er iets mee kunnen die Raleigh herenfiets?
Stuur bij interesse maar een mail naar andoorn3(apestaartje)hetnet.nl. Ik hoef er niet de hoofdprijs voor.

Groeten,
Maarten
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Prachtige fiets zeg!

Oh en vind het erg grappig dat je septisch was vroeger :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Maarten Waarlé

a ja, dat heeft de betekenis ''bederf veroorzakend''. Dat zal ik wel niet bedoeld hebben. Sceptisch dan misschien?
Michiel Röben

je hebt gelijk Maarten, zou zonde zijn om die Raleigh verder te Kanibaliseren.
Foto's van Wilbur zijn hoopgevend. Moet nog even de buismaten aan hem doorgeven. Voorstuur heeft een dikkere stuurbuis de voorvork in dat hebben ze vroeger op gelost door er een buis in te zetten. Verder mis ik de dekmoer met die 2 gaatjes erin. Zie jij daar vlees in om de een keer te reproduceren? 25 mm draad maar de spoed zou ik niet zo snel weten...

Groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé

Hoi Michiel bedoel je met dekmoer een balhoofd-contramoer?

Zou het iets zijn om eens in de transportfietsenwereld te kijken?
Die hebben toch ook een 25 mm of 1 inch stuurbuis?

Groeten,
Maarten
Plaats reactie