Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
sleurhut

Re: Restauratieproject Gazelle Nr1 - 1955

Bericht door sleurhut »

Inderdaad als je aluminium op staal monteert doe er dan iets tussen zodat er geen directe verbinding is. In de autotechniek word dit nogal eens vergeten wat resulteert in vreselijk vastzittende onderdelen... Wat ook helpt is de schroefdraad van de bout insmeren met een klein beetje goede kwaliteit waterbestendig vet. Krijg je het ook nog weer los als het moet :lol: .

Mooi resultaat, vind het mooi om te zien dat je het origineel houd! Iemand al eens geprobeerd om met bleekmiddel en een schuursponsje of borsteltje witte rubberdelen schoon te maken? Ik heb met Cif en bleekmiddel erg goede resultaten geboekt op een stuurbeschermer (zo'n rubber ding om je stuur om het chroom te beschermen als je hem tegen een muur aanzet). En als de banden vies zijn door vet en andere troep, spuit gewoon een beetje siliconespray op een doek en wrijf even over de wangen, zijn ze weer mooi voor een weekje :lol: .

Doe zo door!

Joost
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Die siliconenspray ga ik ook eens proberen want mijn witte banden zitten altijd onder de vieze vingerafdrukken.

En pedalen, maar ook andere onderdelen zoals stuurpennen die in de voorvork geschoven worden smeer ik altijd in met kopervet.
Zo'n klein doosje gaat jarenlang mee omdat je met minimale hoeveelheden toe kan.
Waar dat écht goed bij werkt is crankspieën. Als je die insmeert met kopervet en ze dan monteert hoef je nooit meer te meppen met het risico dat je de kogellagers van je trapas ruïneert.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
asterduc

Bericht door asterduc »

sleurhut schreef:Iemand al eens geprobeerd om met bleekmiddel en een schuursponsje of borsteltje witte rubberdelen schoon te maken? Ik heb met Cif en bleekmiddel erg goede resultaten geboekt op een stuurbeschermer (zo'n rubber ding om je stuur om het chroom te beschermen als je hem tegen een muur aanzet).
Dag Joost,
die stuurbeschermers heb ik ook eens in de ultrasoonreiniger gegooid en die kwamen er nieuwer als nieuw uit, ... maar het water van die bak was behoorlijk heet en er kwam een minuscuul laagje van het rubber af. Ik ben van mening dat niet het ultrasoonproces, niet het detergent maar wel het hete water eigenlijk de cleaner (of oplosser) was. Ik heb geen oude vuile meer liggen, anders zou ik het eens kunnen uitproberen, maar misschien dat iemand de test kan doen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
asterduc

Bericht door asterduc »

wat ik van de kettingkast niet heb vermeld is dat er een paar haakjes defect zijn.
Deze week heb ik bij de plaatselijke schoenmaker nagevraagd, maar die heeft alleen haakje die met een specale ponsmachine kunnen worden bevestgd en daar is geen sprake van.

Heeft iemand een tip hoe en waar deze haakjes te vinden zijn?

Alvast bedankt.
asterduc

Bericht door asterduc »

hierbij nog enkele VOOR / NA fotos van details van de fiets.

Het balhoofd
- bemerk het iets kleinere logo. Door het kleine frame past het normale balhoofdplaatje niet tussen de lugs. Om die reden heeft Gazelle er een kleinere versie voor gemaakt.
- de spanschroefjes bij de stangenremmen merk ik net dat die niet in dezelfde richting staan als bij de originele uitvoering. Dat zal ik nog moeten aanpassen.
- wat me nu ook opvalt is dat er weinig goudkleur in GAZELLE aanwezig is. Dit had ik eventueel kunnen bijkleuren, ... of misschien net niet om de charme te behouden!
balhoofd 1855 nr1 VN.jpg
balhoofd 1855 nr1 VN.jpg (109.14 KiB) 8273 keer bekeken
Het spatbordplaatje:
bij de oudere modellen zijn deze plaatjes in relief uitgevoerd (net zoals het balhoofdplaatje trouwens).
Het geoxideerde plaatje heb ik in de ultrasoonreiniger gereinigd in een oplossing van water, roestoplosser en detergent.
Groot was mijn verbazing toen er uit de ondoorzichtige vloeistof een proper verchroomd plaatje tevoorschijn kwam. De inkleuring heb ik gedaan met een zwarte verfstift. De restanten op het chroom is er daarna afgepolierd.
spatbordplaatje.jpg
spatbordplaatje.jpg (73.21 KiB) 8273 keer bekeken
Spatbord met achterlicht, merk- en handelaarsplaatje:
- het handelaarsplaatje is net zoals het merkplaatje gereinigd maar niet ingekleurd. Dit is een bewuste keuze. Ik vermoed dat na enoge tijd het plaatje een mooie patine gaat krijgen, wat met een opkleuring minder sprekend gaat zijn.
- het verklikkerglas van het achterlicht is vervangen door een plexiplaatje. Hier kom ik later nog met een detailfoto op terug.
- het spatbord is in vorm gebracht en uiteraard opnieuw van een witte laklaag voorzien.
spatbord 1955 nr1.jpg
spatbord 1955 nr1.jpg (95.3 KiB) 8273 keer bekeken
De fotos worden volledig zichtbaar als je er op klikt.
Ed
fietser

Bericht door fietser »

Deze week heb ik bij de plaatselijke schoenmaker nagevraagd, maar die heeft alleen haakje die met een specale ponsmachine kunnen worden bevestgd en daar is geen sprake van.

Ik heb ooit van een schoenmaker die wat gereedschap van de hand deed zo'n ponsmachientje gekocht (een persje is het eigenlijk), met de bijbehorende inzetstukken erbij om kettingkasthaakjes te kunnen vastzetten. Als je eens langskomt (b.v. op de dag van de beurs in Vianen?) zouden we de ontbrekende haakjes erin kunnen zetten. Probleem is misschien dat je het doek dan weer van de fiets af moet halen, bij koud weer!

Je had het over 5/72" kogels in de pedaalas. Die bestaan niet, er zijn alleen halve, kwarts, achtste ... tot tweeëndertigste en veelvouden daarvan. Theoretisch zouden x/64" kunnen bestaan maar x/72" niet.

Overigens heb ik genoten van jouw nuttige beschrijvingen en het resultaat. Handig om daarvan te leren.

'
asterduc

Bericht door asterduc »

fietser schreef:

Ik heb ooit van een schoenmaker die wat gereedschap van de hand deed zo'n ponsmachientje gekocht (een persje is het eigenlijk), met de bijbehorende inzetstukken erbij om kettingkasthaakjes te kunnen vastzetten. Als je eens langskomt (b.v. op de dag van de beurs in Vianen?) zouden we de ontbrekende haakjes erin kunnen zetten. Probleem is misschien dat je het doek dan weer van de fiets af moet halen, bij koud weer!
dat is een mooi voorstel, waarvoor dank, maar die kast eraf halen? no way! Ik heb geen idee hoeveel perskracht er nodig is om die klemmen plat te drukken.
Zou een forse tang (vlechtwerk of kopkniptang met hefboom dat aankunnen? of misschien zo'n klein mobiel bankvijsje!

fietser schreef:Je had het over 5/72" kogels in de pedaalas. Die bestaan niet, er zijn alleen halve, kwarts, achtste ... tot tweeëndertigste en veelvouden daarvan. Theoretisch zouden x/64" kunnen bestaan maar x/72" niet.
bedankt voor je opmerkzaamheid 'fietser'.

Er had inderdaad moeten staan 5/32" en niet 5/72"

https://picasaweb.google.com/lh/photo/8 ... directlink
fietser

Bericht door fietser »

Ik heb geen idee hoeveel perskracht er nodig is om die klemmen plat te drukken.
Zou een forse tang (vlechtwerk of kopkniptang met hefboom dat aankunnen? of misschien zo'n klein mobiel bankvijsje!
Qua perskracht valt het wel mee, het probleem is de vorm. Je mag de haak aan de buitenkant van het doek niet plat drukken en aan de binnenkant moet hij met een doorn netjes omgefelst worden. De twee inzetstukjes (gereedschap) die bij het schoenmakerspersje horen doen dat perfect. Ik heb zo ooit een kettingkast gerepareerd, en later ook nog een keer mijn schoenen :P

Misschien is het een idee als ik jou de twee inzetstukjes leen en je zelf een manier verzint hoe je de zaak "on site" kunt samenpersen. Als je wilt kan ik ook morgen een foto maken zodat je kunt zien hoe het werkt.

'
asterduc

Bericht door asterduc »

fietser schreef:Als je wilt kan ik ook morgen een foto maken zodat je kunt zien hoe het werkt.
Goed idee, ik kan me er ondertussen al wel wat bij voorstellen, maar met beeldmateriaal erbij komt het helemaal goed :D .
fietser

Bericht door fietser »

Hier de beloofde foto's. Op de onderste foto zie je hoe het haakje tussen de twee stempelhelften komt te zitten. De stempels zijn trouwens ook los te bestellen maar wel prijzig. Als ik me goed herinner kost een setje 60 euro of zo. Ik kreeg de pers samen met ca. 6 stempelsetjes gelukkig voor een veel schappelijkere tweedehandsprijs.
stempels.jpg
stempels.jpg (258.32 KiB) 8210 keer bekeken
Plaats reactie