Ik moet nog even iets kwijt over de Fongers damesfiets met exentrische trapas.
Na het vinden van de bewuste trapas op de beurs kwam bij mij de kriebel weer boven of niet meer van de fiets overgebleven zou zijn. Ik had dat eigenlijk al sinds ik het frame kocht en later bleken ook de spatborden van de fiets nog uit de ''Archief Starley'' voorraad te zijn gekomen. Ik heb ze van Michiel mogen overnemen waarvoor eeuwig dank!
Om de hernieuwde kriebel ruimte te geven had ik voor vandaag een afspraak gemaakt met Ries de huidige eigenaar van het overgebleven spul.
Samen met Maarten B gezellig de binnenlanden in om uiteindelijk in de loods te belanden.
In eerste instantie leek het wat te gaan tegen vallen. Intussen is er natuurlijk veel verkocht geraakt (een aantal Vehikels en Berlicum`s later).
De kratten en kisten waren wat lastig te overzien maar bij het
optrekken van een krat scheen mij daar toch een verdacht rondgevormd stuur tegemoet. Het had zo in de film ''the raiders of the lost ark'' gekund. Geen schietende Duitsers overigens maar verder voor mij wel echt schatgraven in moeilijke omstandigheden.
Het bleek echt om een vroeg Fongers stuur te gaan en 99% zeker het stuur van de fiets.

- Fongers stuurtje
- 004.JPG (464.22 KiB) 6300 keer bekeken

- Fongers in het rond
- 003.JPG (349.83 KiB) 6300 keer bekeken
Op de plaats van het linker handvat staat typisch genoeg een model code. De zelfde code als de fiets. Was een stuur modelafhankelijk in die periode?

- Linker stuurhelft
- 024.JPG (282.33 KiB) 6300 keer bekeken
Het stuur is overigens geheel gelijk aan de foto die Maarten B plaatste boven in deze rubriek. Voorbouw met ronde lug en een ruime stuurbocht.
Na het lichten van de kist kwamen al snel spatbordstangen en een balhoofdstrop tevoorschijn.

- Beletterde strop
- 008.JPG (364.44 KiB) 6300 keer bekeken

- typische blokjes voor de stangen
- 010.JPG (445.1 KiB) 6300 keer bekeken
In de Groninger beeldbank staat een foto waar Fongers een vroege versnellingsnaaf wil tonen. Daar staat het blokje voor de spatbordstang ook gefotografeerd. Het blokje past precies in de uitsparing van de achteras. Heel sjijk. Ik meen dat deze foto ook op de site van Jos te vinden is.
Ook het tandblad met crank is boven water gekomen.
Top want de tandbladen bij Fongers in die jaren veranderde snel.
Ik heb op de foto van een tandblad uit 1910 er naast gelegd.
Het is vergelijkbaar met dat van de 1908 DZ met stroppen voor de remstangen maar al totaal anders dan het blad van deze fiets.
Ik heb met deze fiets steeds in gedachte gehad dat er geen spul uitlatere jaren op mocht. In verband met de geloofwaardigheid waar ik het eerder over had. Je moet echt het gevoel krijgen naar een fiets uit 1903 te kijken. Daar hoort zo`n tandblad bij
Ook al maak ik er later een kettingkast op (van Brooks met raampje zo als dat was waarschijnlijk).

- 1910- 1903
- 015.JPG (518.52 KiB) 6300 keer bekeken
Ten slot vonden Maarten en ik nog het voorwiel van de fiets.
Het heeft een kronPrinz velg en de naaf met de sleufjes in de
stofkappen. 32 spaaks, butted en erg dun zo als het hoort bij mooie fietsen.

- Velgplaatje
- 011.JPG (521.45 KiB) 6300 keer bekeken

- 012.JPG (425.41 KiB) 6300 keer bekeken
Wat is het nu zo ongeveer als geheel?
Ik heb de fiets een beetje in elkaar gehangen om daar een beeld van te krijgen.
De ringen van het balhoofd en de lamphaak komen uit het 1910 frame maar het meeste is toch wel van de fiets zelf.

- overzicht 1
- 017.JPG (440.99 KiB) 6300 keer bekeken

- overzicht 2
- 021.JPG (511.19 KiB) 6300 keer bekeken

- Met bijna goede handvatjes
- 022.JPG (442.64 KiB) 6300 keer bekeken
Het restaureren heeft nu betekenis gekregen .De fiets is zo`n 70% compleet en de rest is er wel verantwoord bij te maken.
Er is veel vernikkeld geworden maar daar zijn ook vervelende slijpsporen in te zien. Genoeg werk nog om er iets leuks van te maken!
Groeten,
Maarten